پیش بینی قیمت خودرو امسال| چرا خودرو‌ گران شده است؟

ابوالفضل خلخالی، عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با افکارنیوز درخصوص افزایش مجدد قیمت خودرو بیان کرد: قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل میزان عرضه خودرو، نرخ ارز و همچنین میزان تقاضا است. در شروع سال جدید چند اتفاق در بازار خودرو رخ داد که اول عرضه خودرو در سامانه یکپارچه بود و عرضه خوبی صورت گرفت و موضوع دوم قیمت هایی بود که شورای رقابت اعلام کرد و موجب شد تا در بازار قیمت ها را کاهشی کند.

وی افزود: به نظر می رسد با توجه به نیاز بازار که حدود یک میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو است و نیازهای انباشته ای که در چند سال گذشته به وجود آمد و باتوجه به تولید خوبی که در سال 1401 داشتیم و برنامه تولیدی امسال، همچنین با ثابت ماندن نرخ ارز و به ثبات رسیدن قیمت های کارخانه امسال می توانیم شاهد ثبات در قیمت های خودرو باشیم.

خلخالی ادامه داد: ما در بازار دو نوع خودرو داریم. یک نوع خودرو که قیمت آن به صورت ناعادلانه پایین است و یک نوعی دیگر خودروهایی هستند که قیمت های بالایی دارند. یعنی ما یک دسته خودرو داریم که باید قیمت های آن ها افزایش داشته باشد و دسته دیگر خودروهایی هستند که باید کاهش قیمت داشته باشند.

او گفت: خودروهای تیراژ بالا که توسط خودروسازان تولید می شوند قیمت های کارخانه ای پایینی دارند که باید اصلاح شود و قیمت های خودروهای مونتاژی بالا است و باید کاهش قیمت داشته باشند امروز در خودروهای مونتاژی قیمت ها نامشخص است یعنی یک قیمتی را خودروساز و یک قیمتی را شورای رقابت داده است اما قیمت گذاری شورای رقابت رعایت نمی شود .

عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: متاسفانه خودروساز به قیمت خودش خودروی مونتاژی را به فروش می رساند و این قیمت باید یکی شود و آن قیمتی که اعلام شده بود باید اصلاح گردد و قیمت صحیح یک چیزی بین قیمت اعلام شده شورای رقابت و قیمت فروش فعلی خودروساز باشد.

خلخالی ادامه داد: ثبات تمام این قیمت ها باعث ثبات کلی در بازار خودرو می شود. قیمت خودرو هرگونه نوسانی را در بازار آزاد تجربه کند در نهایت خودش را با نرخ ارز آزاد تطبیق می دهد. یعنی اگر بخواهیم خودرویی که ارزش آن 12 هزار دلار است را محاسبه کنیم نهایتا باید بین 30 تا 40 درصد بالاتر قیمت گذاری شود.

این کارشناس خودرو در انتها عنوان کرد: اگر خودرویی 20 هزار دلار ارزش دارد و دلار در بازار آزاد 50 هزار تومان است این خودرو قیمت یک میلیارد تومانی دارد که می تواند نهایت تا 40 درصد بالاتر فروخته شود و در صورتی که نرخ ارز ثبات داشته باشد آن محصول نهایتا قیمت خود را به یک میلیارد و چهارصد نزدیک می کند.

خودرو