موج انتقاد اصلاح طلبان از روحانی

پس از روی‌گردانی سلبریتی‌ها از رئیس‌جمهور، حالا اصلاح‌طلبان و روزنامه‌های جریان اصلاحات به شدت از عملکرد رئیس‌جمهور در چالش‌های اخیر انتقاد کردند به طوری که حتی برخی حامیان روحانی، او را «ارباب ‌وعده‌ها» خواند.

حسن روحانی درست در سالگرد تکرار عنوان ریاست جمهوری‌اش شاید سخت‌ترین روزهای کاری‌اش را سپری می‌کند. سال گذشته در همین ایام بود که حسن روحانی هر روز و هرهفته به چند استان کشور سفر می‌کرد و پروژه‌های عمرانی زیادی را کلید می‌زد.

روحانی به رسم برنامه‌های انتخاباتی دور اولش(سال 92) شعارها و وعده‌های فراوانی داد، شعارهایی که اکنون یقه دولتش را گرفته و بسیاری از مردم و طرفدارانش از او طلب پاسخ می‌کنند.

عدم ثبات اقتصادی(برخلاف شعار روحانی که گفته بود چنان رونق اقتصادی ایجاد بکنم که دولت به سوی مردم دست دراز کند)، افزایش افسار گسیخته نرخ دلار(روحانی پیش از این عنوان کرده بود دلیل عدم ثبات قیمت ارز در دولت قبل مشورت نگرفتن بود)، تهدید آمریکا به خروج از برجام (برجامی که روحانی تمام هم و غمش را روی آن‌ گذاشته بود،) قطع رابطه کشورهای مختلف جهان از جمله مراکش(در حالی که روحانی وعده بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی را داده بود)، رفع حصر (که پس از گذشت 5 سال هیچ اتفاقی دراین باره صورت نگرفت) و حقوق شهروندی از جمله مهمترین وعده‌های پرزیدنت در طول سال های گذشته بود که حاصل آن تقریبا هیچ بوده است.

پس از گران شدن عوارض خروج از کشور و بالارفتن قیمت ارز، سلبریتی‌هایی که در زمان انتخابات برای روحانی سنگ تمام گذاشته بودند، حمایتشان را پس گرفتند و حتی به کمپین‌های #پشیمانم پیوستند.

اما اکنون پس از فیلترینگ تلگرام و عملی نشدن وعده‌های رئیس‌جمهور روزنامه های اصلاح‌طلب و حامی روحانی هم به نظر می‌رسد پشت وی را خالی کردند.

* ارباب وعده‌ها

روزنامه قانون امروز در گزارشی با عنوان «ارباب وعده‌ها» نوشت: بی‌شک می‌توانیم دولت دوازدهم را بی‌دستاوردترین دولت قرن اخیر بنامیم. دولتی که نه تنها تا کنون دستاوردی نداشته بلکه تلاش‌های دولت‌های پیشین را نیز برباد داده‌است. همه مردم ایران به خاطر دارند که حل چند موضوع و مساله را دولت روحانی مدعی آن ها بود. رفع حصر، حمایت از فضای‌مجازی، مقابله با رانت‌خواری‌های لایه‌ قدرت، بازگشت اعتبار به پول ملی و اعتبار پاسپورت ایرانی، رفع مناقشات با همسایگان و کشورهای جهان، حل مساله هسته‌ای و ... همه از ادعاهایی بود که شخص حسن‌روحانی سینه سپر می‌کرد و ژست ناجی را در زمینه حل این مسائل به خود می‌گرفت ولی امروز وضعیت چگونه است؟! وضعیت حصر مشخص و حال و روز فضای مجازی دست کمی از حصر ندارد؛ لایه‌های قدرت هم که همان وضعیت گذشته را داشته و تنها ژست مقابله با آن‌ها در دستور کار است؛ وضعیت ارتباط با کشورهای مختلف نیز که نیازی به صحبت درباره آن نیست و حتی مغرب و جیبوتی برای ایران خط و نشان می‌کشند؛ درباره پول ملی و ارزش پاسپورت ایرانی هم وضعیت به گونه‌ای است که دیگر برادران افغان ما نیز برای فعالیت در ایران میلی ندارند؛ برجام نیز با این وضعیت امروز نفس‌های آخر را می‌کشد!

* هزار وعده خوبان ...
روزنامه ابتکار هم گزارشی را با تیتر «هزار وعده خوبان» منتسر کرد و نوشت: مهمترین وعده های انتخاباتی روحانی پس از بهبود اوضاع اقتصادی کشور صیانت از حقوق شهروندی و گردش آزاد اطلاعات و استفاده همگانی از فضای مجازی و همچنین حفظ برجام و تعامل برای اجرای شدن آن را می توان نام برد. اما در حال حاضر وعده های روحانی با چالش و مشکلات بزرگی روبه‌رو شده است.

وعده دیگر و مهم روحانی اجرایی شدن برجام و رفع تحریم و پایبندی تمامی طرفین قرارداد بر آن بود، اما شواهد گویا این است که دولت آمریکا به احتمال زیاد 22 اردیبهشت سال جاری در حال خروج از این توافق است. با خروج آمریکا از این توافق چالشی دیگر برای تحقق وعده های روحانی محقق خواهد شد. دولت تدبیر و امید همواره از برجام به عنوان دستاور د مهم یاد می‌کند، حال این وعده هم با خطر روبه‌رو شده است.

*‌ملت بچه نیستند!

در همین راستا صادق زیباکلام، با نقد بر صحبت‌های اخیر رییس‌دولت در خصوص ناامیدی وزرا گفت: اینکه روحانی کلی و مبهم می‌گوید برخی از وزرا ایجاد یأس و ناامیدی می‌کنند و می‌گوید اگر رویه خود را تغییر نمی‌دهند استعفا دهند، این بدین معناست که حقایق را به مردم نگویید. صرف نظر از اینکه وزرا چه گفتند، شاید حرف‌های آنان واقعیت‌های کشور بوده است. 

وی افزود: آنچه از روحانی انتظار می‌رفت و در گفت‌وگوهای زنده در صدا و سیما هم از آن‌ها حرف زده بود بازگویی واقعیت‌های کشور بود. روحانی با مردم مانند اطفال صحبت ‌کرده و فکر می‌کند مردم با حرف‌های زیبای او سرگرم خواهند شد. جملاتی مثل اوضاع بهتر خواهد شد، مشکلاتی هست شایسته سالاری ضروری است، توجه به جوانان در اولویت است و.. برای مردم تکراری شده است. درواقع برخلاف گفته‌های روحانی کار درست را وزرایی می‌کنند که مشکلات و چالش‌های کشور را با مردم در میان می‌گذارند.

* دیگر نمی‌توان از روحانی انتظار داشت

احمد غلامی سردبیر روزنامه شرق در این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: دولت روحانی نیز در عرصه سیاست داخلی چنان ناکارآمد عمل کرد که دیگر نمی‌توان از آن انتظار هیچ کنشگری سیاسی در سطح خرد‌ و کلان داشت. اگر این مسائل گره بخورد به اوضاع بد اقتصادی مردم، آن‌گاه باید نشست و دید که از دل این جامعه سیاسی چه پدید‌ه‌ای زاده خواهد شد.

* این ناجوانمردی است

غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ایران عنوان کرد: روحانی وعده‌های خلاف بسیار داده است از جمله وعده رفع حصر.
او در ادامه گفت: «روحانی فرد باتجربه‌ای بوده و باید عمیق‌تر فکر کند و بضاعت خود و موانع را ببیند. ناجوانمردی است که موقع رای گرفتن وعده دهند و در نهایت هیچ‌کدام از وعده‌ها به نتیجه نرسد.»

* رئیس‌جمهور نتوانسته به وعده‌هایش عمل کند

حسن رسولی عضو اصلاح‌طلب شورای شهر هم در سرمقاله روزنامه آرمان نوشت: اینکه آقای روحانی طی 8 ماه گذشته به نحو کافی نتوانسته به وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند، قضاوتی واقعی و انتظاری بحق است. رای دهندگان به رئیس‌جمهور انتظار دارند که به وعده‌های داده شده پایبند بوده و نهایت تلاش خود را برای پاسخ به وعده‌ها به‌کار ببندد.