دو فرمانده اوکراینی قصد ترور زلنسکی داشتند

 مقامات اوکراینی اعلام کردند دو سرهنگ ارتش اوکراین که قصد ترور مقامات ارشد این کشور از جمله زلنسکی را داشتند، بازداشت شده‌اند.

مقامات آمریکایی گفتند که از گزارش سرویس امنیت دولتی اوکراین مبنی بر دستگیری دو مقام امنیتی اوکراین به اتهام برنامه ریزی برای سوء قصد به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور آگاه هستند.

براساس گزارش سی ان ان، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه این خبر بسیار نگران کننده است، افزود: ما واقعا خوشحالیم که از یک سوء قصد احتمالی جلوگیری شده است. 

اوایل سه‌شنبه سرویس امنیت اوکراین اعلام کرد که طرح ترور زلنسکی و دیگر مقامات ارشد از جمله رئیس سرویس امنیتی و مدیر اطلاعات نظامی را خنثی کرده است. دادستانی اوکراین اعلام کرد که دو سرهنگ متهم به انجام فعالیت‌های خرابکارانه علیه اوکراین در ازای دریافت مبلغی پول قصد انجام ترور را داشتند. 

دادستانی کل اوکراین ادعا کرد که یکی از مظنونان دو هواپیمای بدون سرنشین و مهمات را از سرویس امنیتی روسیه دریافت کرده است که قصد داشتند آنها را به همدست خود برای انجام سوءقصد منتقل کنند.

بازداشت دو فرمانده اوکراینی که قصد ترور زلنسکی را داشتند

سرویس امنیت اوکراین نیز در این خصوص افزود: یکی از مأموریت‌های این سرویس، یافتن عاملان این حمله از میان پرسنل نظامی نزدیک به امنیت رئیس‌جمهور بود که می‌توانستند مقامات ارشد دولت را گروگان بگیرند و سپس آنان را بکشند.

تاکنون بارها ادعا شده است که زلنسکی از زمانی که روسیه در سال ۲۰۲۲ حمله خود به اوکراین را آغاز کرد، چندین بار مورد سوء قصد قرار گرفته است. یک زن از منطقه میکولایف در جنوب اوکراین در سال ۲۰۲۳ در ارتباط با یک توطئه ترور دستگیر شد بعد از دستگیری او ادعا شد این زن در سفر برنامه ریزی شده زلنسکی به میکولایف قصد ترور او را داشته است.