چین استاد در بازداشت ژاپنی را آزاد کرد

تلویزیون دولتی چین روز شنبه گزارش کرد «یوشیهیده سوگا» در جمع خبرنگاران اظهار داشت این استاد دانشگاه که ۴۰ سال سن دارد روز جمعه به ژاپن بازگشت و در صحت و سلامت است.

اخبار بین‌الملل- همزمان «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز گذشته آزاد شدن این استاد دانشگاه را اعلام کرد و گفت مقام های امنیت ملی چین او را به این دلیل مورد تحقیق و بازرسی قرار دادند که در هتلش مشغول گردآوری مطالبی در مورد اسرار کشور چین بود.

ماه سپتامبر امسال زمانی که این استاد دانشگاه به دعوت آکادمی علوم اجتماعی چین در حال بازدید از پکن بود، بازداشت شد چین دلیل بازداشت او را اعلام نکرده بود.

در عین حال کارشناسان می گویند این اقدام چین در راستای فراهم کردن زمینه سفر سال آینده «شی جین پینگ» به ژاپن صورت گرفته است.

گزارش می افزاید «موتگی» وزیر امور خارجه ژاپن نیز با استناد به ماهیت حساس موضوع از ارائه جزئیات بیشتر در مورد چرایی بازداشت این استاد دانشگاه خودداری کرد اما گفت که وی و نخست وزیر ژاپن به صورت جدی خواستار آزادی این فرد شده اند.

رسانه های ژاپنی گزارش داده اند که از سال ۲۰۱۵ تا کنون ۱۳ غیرنظامی ژاپنی به جرم انجام فعالیت های جاسوسی در چین بازداشت شده اند.