طرح حیدر العبادی برای حل بحران عراق

حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق طرحی را برای حل بحران این کشور ارائه و تاکید کرد که بر اساس این طرح، پارلمان باید عادل عبدالمهدی نخست وزیر را از سمتش برکنار کند.

اخبار بین الملل- به موجب این طرح، دولت موقتی از شخصیت های مستقل تشکیل می شود که به مدت ۶ ماه اداره امور کشور را در دست می گیرند و اصلاحاتی در قانون انتخابات انجام می شود.

العبادی اظهار داشت: این اصلاحات شامل تشکیل یک کمیته مستقل انتخابات و ایجاد مکانیسم هایی برای انتخابات است و تمامی مراحل باید با نظارت بین المللی باشد.

به گفته وی، بر اساس این طرح، دولت منتخب فعالیت خود را در نیمه دوم سال آتی میلادی آغاز می کند و اقدامات ویژه ای را در رابطه با اصلاح قانون اساسی و همه پرسی درخصوص آن اتخاذ خواهد کرد. همچنین سلاح را در انحصار دولت قرار خواهد داد و کسانی که در کشتن معترضین نقش داشتند را مجازات می کند.

حیدر العبادی همچنین پیشنهاد داد که دولت منتخب به هر گونه حضور نظامی یا شبه نظامی خارج از چارچوب نهادهای دولتی و پرونده های بازداشت شدگان و مفقودین در شهرهای عراق پایان دهد.

وی پیشنهاد داد که دولت منتخب طی شش ماه اول پرونده‌های فساد را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ با کمک هیئت سازمان ملل نهایی کند. العبادی تأکید کرد که تمامی احزاب و گروه‌های شرکت کننده و پیروز در انتخابات در پایان دادن به نظام سهمیه‌بندی پایبند باشند.

وی گفت که لازم است به دولت منتخب براساس اکثریت سیاسی و به دور از هرگونه طایفه‌گرایی رأی اعتماد داده شود. العبادی همچنین ایجاد برنامه‌هایی برای توسعه اقتصادی و کاهش فقر و حمایت از اقلیت‌های عراقی را پیشنهاد داد.

وی تأکید کرد که باید دولت منتخب و سایر قوای عراق به حفظ حاکمیت کشور و ممانعت از تسلط و دخالت بیگانگان پایبند باشد.