یک درمان با کیفیت برای درمان بیماری آلزایمر

یک درمان با کیفیت برای درمان بیماری آلزایمر کشف شد که در خبر زیر می توانید این راه ساده را یاد بگیرید.

موسیقی می تواند یک درمان با کیفیت برای درمان بیماری آلزایمر باشد.

رضا فریدی روانشناس بالینی درباره تأثیر موسیقی در بهبود بیماری آلزایمر، اظهار کرد: بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین علل از دست دادن عملکرد ذهنی است.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های مهم جوامع امروزی در مواجهه با افراد سالمند ، افزایش بیماران مبتلا به آلزایمر است، ادامه داد: با شیوع بیشتر بیماری، کند کردن روند پیشروی آن اولویت بسیار می‌یابد.

وی با بیان اینکه بیماری آلزایمر یک اختلال چند عاملی است که هر یک از این عوامل مرتبط با سن، پیشرفت درمان و مداخلات بالینی را با مشکل مواجه می‌سازد، تصریح کرد: با توجه به سالم ماندن حافظه موسیقی به عنوان یک حافظه یدکی در این بیماران و توانایی موسیقی در تخفیف علایم دمانس با ایجاد دسترسی به خاطرات از دست رفته، بهبود وضعیت خلقی و مهارت‌های ارتباطی، موسیقی درمانی می‌تواند به عنوان یک مداخله اثر بخش در منازل، مراکز مراقبت روزانه و سرای سالمندان مورد استفاده قرار گیرد.

فریدی بیان کرد: در سال‌های اخیر موسیقی به عنوان یک درمان با کیفیت برای درمان چندین اختلال سیستم عصبی مرکزی از رفتار‌های آشفته ناشی از دمانس پیری تا اختلالات شبه اسکیزوفرنی و بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، درد، اوتیسم، اضطراب و افسردگی معرفی شده است.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که با توجه به شرایط سخت زندگی در جامعه امروزی که استرس و فشار‌های روانی افزایش یافته است، داشتن روابط اجتماعی و آموزش موسیقی عامل مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است و در پیشگیری از آن کمک شایانی می‌کند.

وی گفت: موسیقی دارای قدرت الهام بخشی و سرگرم کننده است. همچنین دارای اثرات روانی قوی است که می‌تواند سلامت و رفاه شما را بهبود بخشد. به جای فکر کردن به موسیقی به عنوان سرگرمی، برخی از مزایای ذهنی عمده‌ای را که موسیقی در زندگی شما به جای می‌گذارد را در نظر بگیرید. شما ممکن است متوجه شوید که به مرور زمان با انگیزه‌تر، خوشحال‌تر و آرام‌تر هستید.

فریدی با تأکید بر اینکه توجه به نوع موسیقی و تأثیر آن بر ذهن شما نیز حائز اهمیت است، افزود: انتخاب نوع موسیقی متناسب با موقعیت باعث افزایش عملکرد و سازگاری شما در زمینه‌های مختلف زندگی می‌شود.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه ضمنا هیچ محدودیت سنی برای یادگیری موسیقی وجود ندارد و هیچ وقت برای پرداختن به آن دیر نیست و همان طور که گفته شد موسیقی بر سالمندان نیز تأثیر می‌گذارد، گفت: موسیقی از مغز در برابر بیماری‌هایی همچون زوال عقل و آلزایمر محافظت می‌کند و مهارت‌های شناختی را بهبود می‌بخشد. سالمندانی که به فعالیت‌های موسیقیایی می‌پردازند و یا پیش زمینه‌های موسیقیایی دارند، از انعطاف‌پذیری ذهنی بیشتری برخوردار هستند و دیرتر دچار ضعف حافظه می‌شوند.

وی ادامه داد: در هر حال، تأثیر موسیقی بر مغز انکار ناپذیر است. موسیقی همواره بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه در طول زمان بوده است. در جشن‌های ملی و محلی، ورزش‌های باستانی، حتی آیین‌های مذهبی و دینی ما، موسیقی بخش مهمی را شامل می‌شود.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه موسیقی می‌تواند احساسات انسان را در حالات شادی و غم، در تنهایی و جمع، در جشن عروسی و عزا تحت کنترل گیرد و میزان تأثیر آن‌ها را چند برابر کند، خاطرنشان کرد: آگاهی از این تأثیرات به شما کمک می‌کند تا در انتخاب موسیقی و گزینش اطلاعات شنیداری که وارد مغز خود می‌کنید، دقت بیشتری به خرج دهید.