قرص آلفن ایکس ال 100 چیست؟/ موارد مصرف و مضرات قرص آلفن ایکس

قرص آلفن ایکس ال جزء داروهای ضدالتهاب و ضد درد که اصطلاحا به آنها داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی یاNSAIDs گفته می شود می باشد.

آلفن ایکس ال در واقع نام تجاری داروی دیکلوفناک سدیم است که به صورت آهسته رهش در این محصول فرموله گردیده است. این دارو در شرکت داروسازی البرز دارو تولید می شود
آهسته رهش بودن یک فرمول دارویی باعث می شود که مدت اثر گذاری دارو در بدن طولانی تر شود و این قابلیت در ترکیباتی مانند داروهای ضد درد که جهت تسکین بکار می روند، خصوصاً در دردهای مزمن بسیار مطلوب است.
این دارو جهت تسکین دردهایی مانند التهاب مفاصل، کشش تاندون و عضلات، نقرس، میگرن، درد دندانی و دردهای پس از عمل های جراحی توصیه می شود.
دیکلوفناک با مهار آنزیم سیکلوکسیژناز که مسئول تولید پروستاگلاندین ها(عوامل ایجاد کننده ی التهاب در اعضای آسیب دیده)می باشد، مانع از افزایش التهاب و درد می گردد.
درواقع با کاهش سطح ناقل های درد و التهاب در بدن، درد و التهاب کنترل می شود.

عوارض قرص آلفن ایکس ال:

-شایع ترین عارضه ی این دارو، عوارض گوارشی مانند سوهاضمه، سوزش سردل و معده درد می باشد که با مصرف دارو پس از وعده ی غذایی می توان احتمال بروز این علائم راکاهش داد. در صورتی که این علائم برطرف نگردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • در صورت احساس تهوع، از وعده های غذایی سبک استفاده نمایید و تا حد امکان از. مصرف غذاهای چرب و پرادویه خودداری نمایید .
  • درمدت مصرف این دارو ممکن است اسهال خفیفی را تجربه نمایید که خودبخود برطرف می گردد.جهت تامین مایعات بدن، آب به مقدار کافی مصرف نمایید.
  • در صورت احساس تنگی نفس، خس خس سینه، علائم حساسیت مانند ورم لب یا صورت، خارش پوستی شدید، وجود خون در مدفوع یا استفراغ و درد شکمی شدید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

دیگر عوارض جانبی:
دیکلوفناک ممکن است باعث بروز عوارض خفیفی بشود. در صورت شدت یا ازمان علایم زیر با پزشک خود مشورت کنید: سرگیجه، خواب آلودگی، تحریک پذیری، سردرد، تهوع، استفراغ، ناراحتی یا درد معده، اسهال یا یبوست. اما در صورت بروز هر یک از علایم زیر، دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید: استفراغ خونی، اسهال خونی، مدفوع سیاه، ادرار خونی، کبود شدگی یا خونریزی غیرمعمول، وزوزگوش، سرگیجه (دوران سر)، تورم دست ها یا پاها، تب، اشکال در تنفس، بثورات پوستی، خارش و زردی پوست یا چشم ها

قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰

توصیه ها در باره قرص آلفن ایکس

  • بهتر است مصرف داروهای ضددرد تنها در صورت نیاز و با کمترین مقدار توصیه شده توسط پزشک یا داروساز باشد. همچنین مصرف چند داروی ضد درد بصورت هم زمان تاثیر بهتری در کنترل درد ندارد و تنها احتمال بروز عوارض این داروها را بیشتر می نماید.
  • درصورت مصرف طولانی مدت این دارو پزشک خود را در جریان روند بهبود درد یاالتهاب خود قرار دهید .
  • در صورتی که مبتلا به آسم یا علائمی مانند خس خس سینه و تنگی نفس می باشید، مصرف داروهای ضد التهاب مانند این دارو می تواند علائم شما را تشدید نماید. در صورتی که این اتفاق رخ داد، مصرف داروی ضد درد را قطع نمایید و به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در صورتی که قرار است تحت درمان دندانپزشکی یا عمل جراحی قرار گیرید، درمانگر خود را درجریان مصرف این دارو قرار دهید.