مهاجرت تحصیلی به کانادا | چرا و چگونه + پاسخ به سوالات شما

کشور کانادا؛ مقصدی مناسب برای دانشجویان ایرانی

 

کانادا یکی از کشورهای مناسب برای تحصیل ایرانیان است که امکانات مختلفی را برای این کار ارائه می‌دهد. این سوال برای بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی مطرح می‌شود که میان کشورهای متعددی که برای تحصیل وجود دارند، چرا باید کانادا را انتخاب کرد. امکان دریافت بورسیه تحصیلی و خوابگاه، هزینه تحصیلی مناسب نسبت به آمریکا و جایگاه بالای مراکز آموزشی این کشور در رنک جهانی از جمله دلایلی است که باعث می‌شود تا بخواهیم کانادا را به عنوان یک مقصد تحصیلی مناسب معرفی کنیم. در این مطلب، با این دلایل و چگونگی اخذ پذیرش تحصیلی کانادا آشنا می‌شویم.

 

چرا کانادا را برای تحصیل انتخاب کنیم

کانادا از جمله کشورهایی در جهان است که برای تحصیل در آن دلایل متقاعدکننده‌ای وجود دارند. به عنوان مثال، در بسیاری از کشورهای جهان، تنها روش پذیرش تحصیلی شرکت در آزمون ورودی است؛ این در حالی است که برای تحصیل در برخی مراکز کانادا از طریق شرط معدل نیز می‌توان اقدام کرد. در ادامه این بخش با برخی از مزایای دیگر تحصیل در کانادا آشنا می‌شویم.

امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی متعدد

یکی از دلایلی که باعث ترغیب شما برای تحصیل در کشور کانادا می‌شود، امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی متنوع است. در کشور کانادا بورسیه‌های تحصیلی به دو دسته کامل و نیمه تقسیم شده که توسط مراکز دولتی و خصوصی ارائه می‌شوند.

بورسیه تحصیلی کامل تضمین می‌کند که تمام هزینه‌های تحصیل شما در کانادا را پرداخت کند. به این صورت که علاوه بر پرداخت شهریه، مبلغی نیز به عنوان حقوق ماهیانه به شما اختصاص پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که بورسیه تحصیلی کاملا به ندرت و تنها به تعداد محدود ارائه می‌شود. از این رو، برای برخورداری از آن باید یک دانشجوی برتر باشید.

 

بورسیه تحصیلی نیمه یکی دیگر از انواع بورسیه تحصیلی ارائه شده در کشور کانادا است که بخشی از هزینه‌های تحصیل و بعضا زندگی شما را در کانادا پوشش می‌دهد. در مقابل، این بورسیه تحصیلی سالانه به هزاران نفر اعطا می‌شود و شانس بالایی را برای دریافت آن خواهید داشت.

شرایط پذیرش آسان و متنوع

یکی دیگر از دلایل جهت ترغیب شما به تحصیل در کانادا، شرایط پذیرش تحصیلی در این کشور است. در بسیاری از کشورهای جهان مانند بسیاری از کشورهای اروپایی و کشور ترکیه، برای پذیرش باید در آزمون ورودی شرکت کنید. این در حالی است که برای پذیرش در مراکز آموزش ترکیه دو روش پیش روی شما قرار دارد و این باعث آسانی پذیرش شده است.

شرکت در آزمون ورودی و شرط معدل دو روش پذیرش تحصیلی در کشور کانادا هستند. در نظر داشته باشید که ظرفیت پذیرش در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا بالا است و از این رو، آزمون‌های ورودی نیز نسبت به کشورهای دیگر آسان هستند.

جایگاه بالای مراکز آموزشی کانادا

اگر به دنبال دلیلی هستید که کشور کانادا را برای تحصیل انتخاب کنید، جایگاه بالای جهانی مراکز آموزشی این کشور می‌تواند دلیلی برای این کار باشد. به طوری که برخی دانشگاه‌های این کشور مانند بریتیش کلمبیا توانسته‌اند در رده‌بندی 30 دانشگاه برتر جهان قرار بگیرند.

یکی از مزایای که جایگاه بالای علمی یک مرکز آموزشی به همراه دارد، اعتبار مدرک آن است. زمانی که شما از یک مرکز آموزشی برتر فارغ‌التحصیل می‌شوید، مدارک تحصیلی شما در تقریبا تمام کشورهای جهان مورد قبول خواهد بود و این باعث می‌شود تا راحت‌تر پذیرش کشورهای دیگر را دریافت و همین‌طور کار پیدا کنید.

پذیرش در دانشگاه‌های کانادا از طریق شرکت در آزمون

اگر به دنبال مهاجرت تحصیلی به کانادا از طریق آزمون ورودی هستید، ابتدا باید با مراحل این کار آشنایی داشته باشید. در کشور کانادا، ممکن است هر مرکز آموزشی آزمون خاص خود را برای پذیرش داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا بخواهید ابتدا دانشگاه یا دیگر مراکز مورد نظر را انتخاب کرده و سپس به مطالعه شرایط آزمون آن‌ها بپردازید.

پس از انتخاب مرکز آموزشی مورد نظر، باید در تاریخ مقرر شده در آزمون ورودی آن ثبت نام کرده و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. همچنین برای شرکت در آزمون مورد نظر نیز باید مبلغی پرداخت شود که برای هر مرکز آموزشی و هر آزمون متفاوت است.

41

در صورتی که هزینه پرداخت شده و مدارک تأیید شوند، تاریخ آزمون به شما اعلام می‌شود و در تاریخ مقرر شده باید در محل مورد نظر حضور داشته باشید. پس از شرکت در آزمون، معمولا یک الی دو ماه زمان نیاز است که نتایج اعلام شوند. در صورتی که در آزمون قبول شوید، از شما درخواست می‌شود که مدارک مورد نیاز را ارسال کرده و بخشی از شهریه را نیز پرداخت کنید.

شرط معدل؛ روشی مناسب برای اخذ اقامت تحصیلی کانادا

یکی دیگر از روش‌های اخذ پذیرش در مراکز آموزشی کشور کانادا، شرط معدل است که مشابه آن را در ایران نیز مشاهده می‌کنیم. برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا از این طریق، ابتدا باید مدارک تحصیلی خود را به استاندارد این کشور تبدیل کنید. سپس باید تمام مدارک مورد نیاز به آدرس تعیین شده در سایت مرکز آموزشی ارسال شوند و مورد بررسی قرار بگیرند. در صورتی که از شرایط لازم برای پذیرش برخوردار بودید، از شما درخواست خواهد شد که تمام مدارک را ارسال و بخشی از هزینه تحصیل را پرداخت کنید.

مدارکی که برای اخذ اقامت تحصیلی کانادا به آن‌ها نیاز دارید

پس از اینکه در یکی از مراکز آموزشی کشور کانادا پذیرفته شدید، نوبت به ارسال مدارک تحصیلی مورد نیاز به دانشگاه و ارسال برخی مدارک تحصیلی و شخصی به سفارت این کشور جهت دریافت ویزای تحصیلی کانادا می‌رسد. در ادامه لیستی از برخی از این مدارک برای شما وجود دارد:

  • گواهی ریز نمرات تحصیلی
  • مدارک دیپلم یا کارشناسی یا مقاطع دیگر
  • پاسپورت
  • عکس پرسنلی
  • گواهی پرداخت شهریه
  • گواهی تمکن مالی در برخی مواقع

42

کانادا؛ کشوری جذاب برای ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف

کانادا را می‌توان یک بهشت تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی دانست. در این کشور، شما می‌توانید در صورت تمایل بورسیه تحصیلی و همین‌طور خوابگاه نیز دریافت کنید. توجه داشته باشید که در کشور کانادا دو روش پذیرش به صورت آزمون ورودی و شرط معدل وجود دارد که برای پذیرش در انواع رشته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید جهت پذیرش در مرکز آموزشی مورد نظر خود، با یکی از آژانس‌های مهاجرتی و تحصیلی در این زمینه تماس بگیرید.