بلیت مترو ارزان شد/ تخفیف 40 درصدی بلیت مترو برای ایستگاه های جنوبی تهران

بدون مقدمه آغاز می کنیم به بیان گره و چاله های اقتصادی که باعث شده اند. تمام اقشار جامعه در پایان هر سال و با شروع سال جدید منتظر افزایش قیمت تمام کالاهای اساسی و غیراساسی و خدمات اصلی و فرعی باشند. یکی از خدماتی که هرساله پس از تاب آوری یک سال گرانی و تورم شناور افزایش قیمت دارد و تبدیل به یک عرف در کشور شده است، هزینه حمل و نقل عمومی یا باربری های دولتی و خصوصی است.

ازجمله مهم ترین و پرتردد و سهل ترین وسایل حمل و نقل عمومی نیز متروی شهری است که در سال 1402 از این قاعده مستثنی نبود و با افزایش قیمت روبرو شد. اواخر فروردین ماه بود که در ادامه افزایش نرخ بلیت در حوزه حمل و نقل برای سال جدید، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از افزایش قیمت بلیت متروی تهران و حومه از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در صورت ابلاغ شهرداری تهران خبر داد.

شورای شهر تهران از افزایش 23 درصدی نرخ بلیت مترو جلوگیری و آن را به 15 درصد کاهش داد 

30 فروردین ماه مسعود درستی در مورد افزایش نرخ بلیت متروی تهران و حومه با بیان اینکه مصوبه قیمت بلیت متروی تهران در سال ۱۴۰۲ به تأیید شورای شهر تهران رسید و تغییرات مورد درخواست فرمانداری تهران نیز از طرف شورا مورد بررسی قرار گرفت و در مصوبه اعمال شد، گفته بود «در صورت ابلاغ شهرداری تهران، این مصوبه از روز جمعه یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.»

او همچنین با بیان اینکه هزینه پایه سفر با مترو برای مسافرت‌های تا ۲ کیلومتر ۲۸۵۰ تومان محاسبه خواهد شد و به ازای هر کیلومتر افزایش طول سفر، مبلغ ۱۴۷ ریال به مبلغ پایه اضافه می‌شود، امطرح کرده بود که «بهای کسر شده بابت هر سفر از کارت مبلغ دار برای مسافران حومه ۳۷۷۳ تومان، هشتگرد ۸۲۰۰ تومان و فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان خواهد بود.»

حال اما با خبری مواجه شدیم که می توان گفت برای اولین بار رخ داده است. در جلسه روز گذشته (31 اردیبهشت ماه) شورای شهر تهران دوفوریت کاهش نرخ بهای بلیت مترو در جلسه امروز شورای شهر تهران به تصویب رسید.

پیشنهاد تخفیف حدود 40 درصدی در ایستگاه‌های جنوبی تهران تصویب شد/ ارزان تر شدن بلیت مترو در ایستگاه های جنوبی و تلاش شورای شهر برای کاهش آلام مردم 

همچنین درکنار تصویب کاهش قیمت بلیت مترو با پیشنهادی دیگر از سوی یکی از اعضای شورای شهر مواجه شدیم. رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی دوفوریت لایحه تخفیف نرخ بلیت مترو با ارایه پیشنهادی خواستار افزایش تخفیف نرخ بلیت مترو در ایستگاه‌های جنوبی تهران شد.

وی افزود: با توجه به شرایطی که امروز کارگران و کارمندان دارند، این تخفیف باید در ایستگاه های هدف که مناطق جنوبی است افزایش بیشتری داشته باشد.

پیرهادی تاکید کرد: با نظر کارشناسان حمل و نقل و ترافیک از ساعت اولیه حرکت قطار تا ۹ صبح، قیمت اولیه یک هزار و پانصد تومان دریافت شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه تخفیف ۱۰ درصدی بلیت مترو را تصویب و بر اساس پیشنهاد مهدی پیرهادی ، تخفیف حدود ۴۰ درصدی این‌نرخ در ایستگاه های جنوبی تهران را منوط به اجرای فنی آن تصویب کردند.

در ابتدای جلسه نیز مهدی چمران گفت: گرچه بسیار سخت است اما سعی کردیم که قدمی از سوی مدیریت شهری برای کاستن بهای بلیت مترو برداشته شود.

بلیت مترو ارزان شد/ تخفیف 40 درصدی بلیت مترو برای ایستگاه های جنوبی تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه این اقدام در راستای کاهش آلام مردم و حمایت از سخنان سال مقام معظم رهبری است گفت: قیمت بلیت مترو از سه هزار و ۷۷۰ تومان به سه هزار و ۴۰۰ تومان و دو هزار و ۸۵۰ تومان به دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه کاهش این رقم مهم نیست بلکه پیام آن مهم است، خاطرنشان کرد: ما برای کاستن این گرانی‌ها و تورم، چنین کاری از دستمان برآمده است؛ ما انتظار نداریم فردا این کار انجام شود و ۱۵ روز فرصت می‌دهیم تا کاهش نرخ را اعمال کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه چنین اقدامی از لحاظ کارشناسی صحیح نیست اما ابعاد روانی آن در جامعه اهمیت دارد، گفت: می‌دانیم که این اقدام برای شرکت مترو سخت است.

با تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای شهر تهران یعنی تصویب دوفوریت کاهش نرخ بلیت مترو و تصویب پیشنهاد تحفیف 40 درصدی برای ایستگاه های مناطق جنوبی شهر تهران می توان گفت که برای اولین بار در ابتدای سال جدید اقدامی صورت گرفته است که پیام های مهمی دارد و آن تلاش مسئولان شهری برای عمل به شعار سال و دغدغه رهبر معظم انقلاب است. 

این روزها وضعیت بازارهای مختلف از حمل و نقل گرفته تا مسکن، خودرو و طلا و ارز همگی متاثر کاهش ارزش پول ملی و خلق نقدینگی و افزایش مداوم نرخ دلار هستند و کشیدن ترمز این روند صعودی نیاز به همکاری تمام قوا و نهادها و سازمان ها دارد. بنابراین تصویب چنین پیشنهادات و مصوباتی تاثیر روانی بر جامعه خواهد گذاشت و امید است که این رویه ادامه داشته باشد.