زیره سبز و سیاه هر دو طبیعتی خیلی گرم و خشک دارند. زیره سرشار از ویتامینهای B۱، B۲، B۳، B۹، C، E ، K و همچنین املاح معدنی مختلف مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم است.تحقیقات جدید نشان داده است که دو ماده شیمیایی موجود در اسانس زیره ( کارون و کارول ) ، کار عضلات صاف دستگاه گوارش را تسهیل می کنند . همچنین بر عضلات صاف رحم اثرات مفیدی دارند . جویدن دانه های زیره بعد از غذا ، هضم را بهبود می بخشد و بوی بد دهان را بر طرف می کند .

به گزارش " ایسکانیوز " زیره خواص درمانی زیادی دارد از جمله:
- زیره از هر نوعی که باشد، تقویت‌کننده و نیرودهنده بدن بوده و این خاصیت با مخلوط‌شدن با عسل افزایش می‌یابد.
- زیره در درمان اختلالات گوارشی، ضعف عملکرد دستگاه گوارش، نفخ، بلع، دل‌پیچه‌کودکان و ترش‌کردن معده مؤثر است. در واقع مصرف آن باعثتقویت معده می‌شود. درضمن زیره قابض هم است.
- زیره خاصیت ادرارآوری دارد و همچنین تعریق بدن را بیشتر می‌کند.
- مصرف زیره برای ازدیاد شیر بانوان شیرده و همچنین باز کردن قاعدگی زنان جوان مفید است.
- اگر از ضعف اعصاب در رنج هستید، ‌ زیره مصرف کنید. زیره خاصیت ضدتشنجی هم دارد.
- بعضی‌ها توصیه می‌کنند برای برطرف کردن سکسکه زیره بخورید.
- به‌رغم تمام خواصی که زیره دارد اما باید توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید زیرا رنگ رخسار را زرد می‌کند
در شبه جزیره ی مالایا زیره سیاه یکی از ۹ گیاهی است که آن را با گیاهان دیگر مخلوط می کنند و در یک جوشانده، در فواصل زمانی و به تدریج به زنان تازه زایمان کرده می دهند.
در اندونزی در شهر مالی، برگ های گیاه را با سیر مخلوط و کاملاً له نموده و بر روی پوست ملتهب و مبتلا به اگزما استفاده می کنند.

افزون بر این، زیره دارای خواص ضد انگلی، ضد قارچی، ضد عفونی کننده و ضد اسپاسم است
هم اکنون از اسانس زیره سیاه در عطرسازی، ساخت کرم ها و پمادهای ضد انگل استفاده می شود. همچنین به عنوان عطر و طعم دهنده به خمیر دندان، پنیر و داروهای کودکان اضافه می شود.
در حال حاضر تحقیقاتی در بعضی از کشورها در مورد تاثیر زیره سیاه و اسانس آن در کاهش چربی های خون، کنترل قند خون در افراد دیابتی، درمان سندرم روده تحریک پذیر(IBS)، بهبود برونشیت و پیشگیری از سرطان کولون در دست اجراست.

در منابع علمی از دانه های زیره به عنوان ماده تحریک کننده اشتها یاد می شود، اما تاثیر عرق زیره بر کاهش وزن به طور علمی ثابت نشده است. در تحقیقاتی که تاثیر عرق زیره را بر افزایش چربی های خون در موش ها بررسی کردند، یکی از یافته های جانبی، کاهش وزن موش ها بوده است. اخیراً محققین تاثیر مخلوط ۴ ماده گیاهی شامل زیره را در کاهش وزن در انسان مورد بررسی قرار دادند. در پایان این مطالعه، مصرف ۴ نوع گیاه در افراد شرکت کننده موجب کاهش وزن شد.
با توجه به مطالعات بالا باید متذکر شد که برای اثبات اثر مفید زیره در کاهش وزن نیاز به مطالعات بالینی و کنترل شده بر روی انسان می باشد تا با اطمینان، مصرف آن به افراد، با توجه به وضعیت سلامتی آنها توصیه شود.
از نظر متخصصین تغذیه همواره بهترین راه برای کاهش وزن پایدار، استفاده از رژیم غذایی علمی، متناسب و متعادل تحت نظر متخصص به همراه افزایش فعالیت بدنی و اصلاح رفتارهای غذایی است.
استفاده از عرق زیره به تنهایی ضامن کاهش وزن پایدار نیست ، اما با توجه به خواص دانه های زیره که در بالا به آنها اشاره شد ، توصیه می شود در طبخ غذاها ، از این دانه های مفید بیشتر استفاده شود .