به گزارش افکارنیوز، بدون شک سلیقه افراد مختلف با هم متفاوت است و انتخاب انواع مدل مو هم از همین تفاوت سلیقه ها ناشی می شود. البته اینکه شما چه مدل مویی را دوست دارید اهمیت زیادی دارد اما نکته مهم تر سازگاری مدل مو با فرم صورت تان است. آیا دوست دارید بدانید چه مدل مویی به شما بیشتر می آید و دور چه مدل هایی را باید خط بکشید؟ این مطلب مخصوص شماست.

اولین قدم برای انتخاب یک مدل موی زیبا و منحصر به فرد، شناسایی ساختار چهره است. وقتی بتوانید بر اساس نوع استخوان بندی و ترکیب اجزای صورت نوع مدل موهایتان را انتخاب کنید، به بهترین نتیجه ممکن می رسید.

صورت دایره ای و گرد


در چهره های گرد زوایای کمی دیده می شود، طول و عرض صورت تقریباً یکسان و پیشانی در بیشتر مواقع متوسط تا بلند است. اگر صورت گردی دارید باید مدل مویی را انتخاب کنید که چهره را باریک تر و کشیده تر نشان دهد. در این بین مدل های متعادل تری مانند چتری های نسبتاً بلند که پشت یک گوش جمع می شوند یا موهای لایه ای باشید اما مدل هایی که در قسمت تاج سر پرپشت هستند و فرق کج هم مناسب است. برای موهای کوتاه هم باید دنبال مدل هایی بروید که طول موها تا میانه گردن باشد اما مدل موی مصری و چتری های حجیم و مدل موهایی که بلندی آنها تا چانه است و همچنین فرق وسط اصلاً مناسب صورت های دایره ای نیست.

صورت بیضی شکل


اگر فرم صورت تان بیضی است به شما تبریک می گوییم چرا که تقریباً هر مدل مویی به شما می آید. در چهره های بیضی شکل طول صورت تقریباً یک و نیم برابر عرض آن است، خط موی پیشانی حالتی گرد و بدون زاویه دارد و چانه کمی باریک تر از پیشانی و استخوان گونه تقریباً برجسته است.
یادتان باشد از بین مدل موهای متنوع چه کوتاه، چه متوسط و چه بلند باز هم بهترین انتخاب وجود دارد؛ سراغ مدل هایی بروید که موها خارج از صورت قرار می گیرند و به اصطلاح داخل چهره ریخته نمی شوند. موهای بسته به شکل دم اسبی و عقب بردن آنها و چسباندن شان به کف سر می تواند ظاهر جذابی به چهره بدهد. حتی افرادی که چهره بیضی شکل دارند جزو بهترین کاندیداها برای بافت آفریقایی و مکزیکی هستند.
از دو نوع مدل مو باید اجتناب کنید؛ مدل هایی که چتری های پرپشت و کامل دارند(نه چتری کم پشت و یک طرفه) و مدل های کوتاهی که همه صورت را به طور یکنواخت می پوشانند و بیش از حد رو به جلو هستند. آقایان هم باید دنبال مدل هایی باشند که چهره شان را پنهان نکند، موها داخل صورت پخش نشوند و حالت نیمه بلند و مصری هم نداشته باشند.

صورت مستطیلی یا کشیده


در صورت های مستطیلی شکل عرض و پهنای پیشانی چانه و گونه یکسان و چهره معمولاً لاغر تو کشیده و گاهی چانه خیلی نازک و پیشانی بلند است. به همین دلیل باید سراغ مدل موهایی رفت که صورت را کوتاه تر و پهن تر نشان دهند. برای مثال اگر ترکیب صورت تان مستطیلی است باید موهای کوتاه تا متوسط را انتخاب کنید که در قسمت گوش پرپشت تر شود.

همچنین چتری های پر و حجیم و فرق کج مناسب این نوع چهره هاست و موهای فر و حالت دار بیشتر از موهای لخت و صاف زیبایی چهره تان را نشان می دهد. در صورتی که قصد کوتاه کردن موهایتان را دارید نباید طول موها از چانه کوتاه تر شوند. از طرفی یادتان باشد موهای بیش از حد بلند و یکدست، حجم زیاد مو در بالای سر، باز کردن فرق مو از وسط و موهای کاملاً جمع صورت تان را کشیده تر از حالت معمول نشان می دهد و به هیچ عنوان مناسب چهره شما نیست.

صورت مربعی شکل


در صورت های مربعی شکل خط فک و پیشانی عریض و استخوان گونه و چانه زاویه دار و پهن است. بنابراین باید دنبال مدل موهایی باشید که چهره شما را کشیده تر و لاغرتر نشان دهند؛ مدل های نامتقارن با فرق کج.

به گفته اهل فن چتری هم گزینه مناسبی است؛ به شرطی که موها در ناحیه گیجگاه و فرق سر پرپشت باشند. برای موهای کوتاه تا متوسط موج دادن و گرد کردن آنها در اطراف صورت با چتری کم پشت و فرق کج و پوشاندن فرم صورت با موهای فر شده یا لایه ای از جمله بهترین انتخاب هاست. اگر صورت تان مربعی شکل است، ‌ ارتفاع در قسمت تاج سر یکنواختی چهره شما را کم می کند اما یادتان باشد خانم هایی که صورتی مربعی شکل دارند، برخلاف آقایان نباید موهایشان از فک شان کوتاه تر شود.

از مدل هایی که زاویه دار هستند نیز پرهیز کنید و به هیچ وجه سراغ مدل های بلند و صاف و یکدست که استخوان گونه را برجسته تر نشان می دهند یا مدل های مو با فرق از وسط یا خیلی کوتاه نروید چرا که ظرافت چهره شما را از بین می برند. در عوض دنبال چتری های بلند که پشت یک گوش تان جمع شود باشید. فرهای بزرگ و لطیف نیز صورت شما را زیباتر جلوه می دهند. درباره آقایان صورت مربعی هم بزرگترین اشتباه، کوتاهی بیش از حد موها و تیغ زدن آنهاست.

صورت قلبی شکل


در صورت های قلبی شکل پیشانی پهن ترین ناحیه صورت است، چانه حالت نوک تیز دارد و استخوان گونه برجسته است. اگر چهره ای به شکل قلب دارید باید دنبال مدلی باشید که در قسمت پایینی صورت حجم بیشتری داشته باشد و پیشانی را باریک تر و چانه و گونه را پهن تر نشان دهد اما از مدل موی خیلی کوتاه و پسرانه، حجم دادن به موها در قسمت تاج سر، چتری های حجیم و دم اسبی های سفت دوری کنید چون این مدل ها تیزی چانه را بیشتر نمایان می کنند. آقایان حواس شان باشد کوتاه کردن بیش از حد موها بزرگترین اشتباهی است که مرتکب می شوند زیرا فرم قلبی شکل صورت شان بیش از پیش مشخص می شود و تناسب اجزای چهره را به هم می ریزد.

صورت مثلثی یا گلابی شکل


این نوع صورت برعکس صورت قلبی شکل است؛ به این معنا که قسمت فک و استخوان های گونه پهن تر از نواحی پیشانی است. یادتان باشد موهای کوتاه قسمت بالایی از جمله پیشانی صورت شما را پهن تر نشان می دهند، در نتیجه تعادل در صورت تان برقرار می شود. همچنین مدل های کوتاه که در ناحیه گوش و بالاتر پرپشت بوده و به تدریج به سمت گردن و پشت گردن باریک می شوند و حالت پهنی بیش از حد صورت را از بین می برند، مناسب صورت های مثلثی هستند. حتی موهای فر یا لایه ای که روی گوش را می پوشانند نیز می توانند جزو بهترین انتخاب ها باشند. اگر هم دوست دارید موهایتان بلند باشد، سعی کنید بلندی آن از زیر فک تان بیشتر نشود اما مدل موهای بلند که روی شانه ریخته می شوند و باز کردن فرق مو از وسط تناسب چهره شما را از بین می برد. بنابراین اگر موهای بلندی دارید و از موهای کوتاه هم خوش تان نمی آید، توصیه می شود آنها را سفت و محکم پشت سرتان به شکل دم اسبی جمع نکنید بلکه قسمت جلو و کنار صورت باید کاملاً شل و پف دار باشد.

صورت لوزی شکل یا الماسی


اگر ترکیب صورت بین قلبی شکل و بیضی شکل باشد به آن فرم لوزی یا الماسی گفته می شود. عریض ترین بخش صورت، استخوان گونه است و پیشانی و آرواره هر دو به یک اندازه باریک هستند. همچنین صورت های الماسی دارای زوایای متعددی هستند که پهنای آنها از پهنای استخوان ابروها و فک بیشتر است. اگر شما هم صاحب چنین صورتی هستید باید خوشحال باشید چرا که تقریباً همه مدلی با صورت شما سازگاری دارد اما نباید صورت تان را زیر موها پنهان کنید. البته مدل های نامتقارن بهترین گزینه اند و مدل چتری تناسب چهره شما را حفظ می کند. همچنین می توانید سراغ مدل هایی بروید که بیشترین پرپشتی مو در ناحیه چانه باشد و مدل موی کوتاه که حداکثر طول موها تا میانه گردن است. همین طور مدل هایی که صورت شما را کشیده تر و چانه را تیزتر نشان دهند(مدل های کوتاه و حجیم).

ساختار چهره عوض می شود؟


چاق و لاغر شدن، جراحی های صورت و زاویه عکس گرفتن تا حد زیادی روی فرم صورت تاثیرگذار است. برای مثال برد پیت بازیگر سرشناس تا پیش از جراحی فک صورتی بیضی شکلی داشت اما پس از جراحی صورتش فرم مربعی پیدا کرد. همچنین فرم کشیده صورت دیوید بکهام بعد از دوره های بدنسازی، مربعی شکل شد. بنابراین در بیشتر مواقع ویژگی های چهره فرد از عکسی به عکس دیگر متفاوت است.

تندرستي/ شماره ۱۳۷/ آذر ماه ۹۲/ پريسا اصولي/ صفحه ۲۶