مشکلات جنسی در صدر دلایل طلاق در ایران
گروه اجتماعی-

تا یک دهه گذشته در فهرست دلایل اصلی طلاق زوجین گزینه مشکلات جنسی در روابط زوجین کمتر به چشم می‌خورد اما این روز‌ها با نگاهی به گزارش‌های وکلا و به ویژه مشاوران مستقر در دادگاه‌های خانواده می‌توان مشکلات جنسی در روابط زوج‌ها را به عنوان یکی از دلایل اصلی طلاق در سال‌های اخیر برشمرد.

به گزارشافکارنیوز؛اما آنچه ما را به تهیه گزارش کاملی از روند رسیدگی به این نوع پرونده‌ها در دادگاه‌ها وا داشت، سرکوب شدن بیان این نوع مشکلات در مراجعه زوج‌ها برای طلاق است. یک بررسی اجمالی بر پرونده‌هایطلاقو بررسی‌های مشاوران دادگاه‌ها نشان می‌دهد در اکثر مواقع تابو شدن مشکلات جنسی در روابط زوج‌ها مانع از آن شده است که این عامل به عنوان محور اصلی درخواست طلاق قرار بگیرد.

تهدید نهاد خانواده با مشکلات جنسی
علیرضا مشهدی‌زاده، وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه در رابطه با وضعیت فعلی پرونده‌های طلاق به افکار نیوز می‌گوید: مشکلات جنسی زوج‌ها مدت‌ها است که نهاد خیلی از خانواده‌ها را تهدید می‌کند اما به دلیل غلبه تابوهای غلط بروز پیدا نمی‌کند.
وی با بیان اینکه این موضوع طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده می‌افزاید: دلیل اصلی آن هنوز مشخص نیست. آب و هوا، تغییر شیوه‌های رفتاری در روابط زو ج‌ها و یا تاثیر پذیری از عوامل بیرونی همه می‌تواند تاثیرگذار باشد.
این وکیل دادگستری با اشاره به دلایل افزایش درخواست‌هایطلاقبا ریشه مشکلات جنسی معتقد است: فاصله میان سن بلوغ و ازدواج و داشتن شریک‌های جنسی متعدد پیش از ازدواج درخیلی از پرونده‌ها دیده می‌شود.

مشهدی‌زاده با انتقاد به وضعیت اطلاع رسانی و آگاهی رسانی در زمینه روابط جنسی به نسل جوان می‌گوید: این وظیفه رسانه‌ها و در مراحل بروز مشکل، روانپزشکان است تا با آگاهی دادن به جوانان و مراجعان از بروز معضلات جنسی در جامعه جلوگیری کنند.

این وکیل و استاد دانشگاه با انتقاد از روند رسیدگی به برخی از پرونده‌های طلاق می‌گوید: در خیلی از موارد دیده شده زوجه به دلیل داشتن مشکلات جنسی با زوج برای طلاق مراجعه کرده اما با درخواست وی موافقت نشده است و پس از آن تحمل این مشکل موجب انحراف زن از مسایل اخلاقی شده است و آن زمان زوج برای طلاق مراجعه کرده است.

وی با انتقاد از تابو شدن بیان مسایل جنسی و مشکلات زوجین در درخواست‌های طلاق و مخفی ماندن آن پشت مشکلات دیگر ادامه داشتن آن را عاملی در تداوم معضلات جنسی و انحرافات در جامعه می‌داند.


سوء برداشت زوجین از روابط زناشویی

نوشین فتحی، کار‌شناس حقوقی و وکیل دادگستری یکی دیگر از وکلایی است که از روند پیش آمده در روابط برخی از زوجین گلایه دارد او در این رابطه به افکارنیوز گفت: بسیاری از پرونده‌های طلاق‌های توافقی و حتی غیر توافقی در اثر سوء برداشت‌های غیر منطقی یکی از طرفین از وظایف خود در روابط زناشویی است.

وی می‌افزاید: بسیاری از زنان بر خلاف میل باطنی خود به یک رابطه تن می‌دهند و بسیاری از مردان بدون توجه به عواطف زنانه زوجه و یا میل شخصی آن از او طلب یک رابطه زناشویی می‌کنند و توقع دارند زوجه نیز تن در دهد.
در ادامه این روند زوجه بی‌میل یا اصطلاحا سرد مزاج می‌شود و همین امر باعثمی‌شود برخی زوج‌ها به دنبال یک شریک جنسی دیگر باشند.

این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: فارغ از موفق شدن یا نشدن و یا سطح رابطه، این موضوع بی‌اعتمادی زوجه را به زوج ایجاد می‌کند و همین مسئله ابتدای یک زندگی پر تنش و روبه اضمحلال خواهد بود.
وی معتقد است: بسیاری از زوجین یا باور ندارند که مسایل جنسی زمینه ساز جدایی آنان شده و یا سعی در کتمان آن دارند، اما به جرات می‌توان گفت بخش زیادی از این طلاق‌ها در اثر بی‌توجهی و عدم شناخت کافی در این زمینه است.

بالا رفتن سطح توقعات در روابط
عباس هدایت یکی دیگر از وکلای پایه یک دادگستری است وی نیز با انتقاد از تغییر رفتار‌ها در زندگی زوج‌ها به افکارنیوز می‌گوید: امروزه عصر تکنولوژی و مدرنیته دشمن زندگی‌هایی شده که کمی از عناصر تقوا فاصله گرفته‌اند.
وجود فیلم‌های مستهجن پرنو و عکس‌های نامتعارف در جامعه سطح توقعات در روابط زناشویی را بالا برده و چنانچه چنین روابطی ایجاد نشود، ابزار‌های ارتباطی وسیع مانند چت زمینه را برای ورود مجازی و سپس به دنبال آن حقیقی افراد غیر به حریم خانواده‌ها فراهم می‌سازد.

هدایت می‌افزاید: ماشینی شدن زندگی‌ها و کم شدن زمان استراحت زوجین و بی‌توجهی به ارکان خانواده نیز از دلایل دیگر کم شدن روابط زناشویی و ایجاد نارضایتی طرفین یک زندگی مشترک است و همه این مسایل علت تامه یک جدایی نیست، اما زمینه ساز این واقعیت تلخ اجتماعی است.

فقر مهارت‌های ارتباطی عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها
مهرنوش کوهستانی از وکلایی است که روزانه پرونده‌های زیاد برای طلاق را بررسی می‌کند به گفته وی ناتوانی جنسی، اعتیاد، بیکاری، درآمد پایین و نپرداختن نفقه از سوی شوهر علت اصلی درخواست‌های طلاق در دادگاه‌ها است که متاسفانه پس از دو تا چهار سال زندگی مشترک میان زوجین و بیشتر توسط زوجه اقدام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: نتایج بررسی بر روی هزار پرونده طلاق در دادگاه‌های جنوب شرق و شمال غرب تهران نشان می‌دهد که فقر مهارت‌های ارتباطی علت ۴۰ تا ۴۵ درصد طلاق‌هاست. علت دیگر عدم تناسب خصوصیات شخصیتی دختر و پسر است. به طور مثال مرد برون‌گرا نمی‌تواند با زن درون‌گرا زندگی خوبی داشته باشد. سومین علت اختلافات بالینی افسردگی، اضطراب و وسواس هاست. همچنین علت دیگر مشکلات اقتصادی است.

از سوی دیگر رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد و دخالت‌های والدین از دیگر عوامل طلاق است.
وی ادامه میدهد: متاسفانه مسائل جنسی در کشور به نوعی تابو بوده و هست و به دلیل ترس زوجین از بیان آن و به میان بودن پای آبرو به گفته اکثر آنها معمولا در بیان دلایل طلاق در دادگاهها ذکر نمیشود. لازم است ادبیاتی را تدوین و ایجاد کنیم که با توجه به عقاید مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه و با لحاظ کردن همه نیازهای خانواده بتواند جوابگوی نیازهای زوجین هم باشد/ مرضیه محمدی