آیا سؤالات امتحان نهایی سخت بود؟+سؤالات امتحانات و پاسخ‌ها

چند سالی است که امتحان نهایی دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور تأثیر دارد.

پس از تصویب قانون تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور، مؤسسات آموزشی مختلفی پای کار آمدند و تبلیغات گسترده‌ای برای کمک به دانش‌آموزان جهت اخذ نمره بهتر در امتحان نهایی انجام شده است و برخی خانواده‌ها نیز وجوه زیادی در این مؤسسات هزینه کرده‌اند.

امسال، امتحان نهایی دانش‌آموزان از 25 اردیبهشت با درس «عربی 3» در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی سوم متوسطه آغاز شد اما بعد از اولین امتحان صدای گلایه‌های دانش‌آموز بلند شد که امتحان سختی داده‌اند.

* اشک‌های دانش‌آموزان بعد از هر امتحان

روند گلایه‌های دانش‌آموزان ادامه یافت تا جایی که بعد از هر امتحان، اشک‌هایی بود که جاری می‌شد و گلایه‌ها حتی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها کشید.

مادر یکی از دانش‌آموزان سوم دبیرستانی رشته علوم انسانی می‌گوید: فرزندم دانش‌آموز ممتازی نیست اما جزو دانش‌آموزان خوب است که برای امتحانات به خوبی درس خواند.

وی ادامه می‌دهد: بعد از هر امتحان، فرزندم با گریه به خانه می‌آید و می‌گوید «سؤالات بسیار سخت بود و جزئیات خیلی دقیق را پرسیده بودند»؛ چرا با روح و روان دانش‌آموزان بازی می‌کنند و سؤالات بسیار سختی طراحی می‌شود، حتی در دوره‌های گذشته نیز اینگونه سؤال طرح کردن، باب نبوده است.

* آموزش و پرورش: سؤالات از محتوای کتاب درسی طراحی شده است

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: از نظر ما، امتحانات سخت نیست و سؤالات از محتوای کتابی است که دانش‌آموزان در طول سال، آن را خواندند.

وی با تأکید بر اینکه حتی یک سؤال نیز خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود، ادامه داد: در راهنمای تصحیح که به حوزه‌های تصحیح اوراق امتحانات نهایی ارسال می‌کنیم، پاسخ‌ها را با ذکر منبع دقیق یعنی صفحه کتاب اعلام می‌شود.

عمادی در خصوص اعتراض گسترده به برخی سؤالات امتحانی گفت: یک دلیل اعتراضات این است که تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سال‌های اخیر خیلی بالا رفته است و نتایج امتحانات دانش‌آموزان در این سوابق تحصیلی تأثیر دارد، به همین دلیل دانش‌آموزان نسبت به این مسئله حساس‌تر شدند؛ ضمن اینکه امکان اطلاع‌رسانی و هماهنگ کردن برای اعتراض در فضای مجازی، به راحتی فراهم شده است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش‌آموزان باید درس‌هایشان را در طول سال تحصیلی بخوانند و وقتی آن را به پایان سال موکول می‌کنند، ممکن است در روز امتحان نتیجه خوب نگیرند؛ از سویی بسیاری دانش‌آموزان به جای متن کتاب درسی از جزوات استفاده می‌کنند که ما همیشه توصیه می‌کنیم کتاب درسی را بخوانند چون امتحان از محتوای کتاب درسی است.

وی افزود: بررسی که روی نتایج امتحانات تا کنون داشتیم نشان می‌دهد که نمرات دانش‌آموزان خوب است و نتایج پایینی نیست؛ ضمن اینکه از اول امتحانات تا الان گزارشی از یک دبیر، حوزه امتحانی یا گروه آموزشی مبنی بر اینکه سوال سخت بوده است، نداشتیم.

* باز هم ترفندهایی برای به بازی گرفتن دانش‌آموزان در فضای مجازی

در شرایطی که دانش‌آموزان نسبت به سؤالات امتحانی گلایه دارند و آموزش و پرورش هم نپذیرفته است، تصویر یک بخشنامه در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه به دانش‌‌آموزان در امتحاناتی که سخت بوده است، ارفاق می‌شود.

هرچند که این بخشنامه منتشر شده با توجه به نحوه نگارش نادرست، از نظر کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و مسئولان مدارس هیچ اعتباری ندارد اما موجی از یک امیدواری کاذب را در دانش‌آموزان ایجاد کرد.

در این بخشنامه، نامه وزیر خطاب به اداره کل آموزش و پرورش استان تهران است در حالی که اصلا چنین اداره کلی وجود ندارد؛ آموزش و پرورش استان تهران شامل اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران است؛ ضمن اینکه امتحان نهایی برای سراسر کشور است و اگر چنین نامه‌ای هم بود فقط به یک استان ابلاغ نمی‌شد.

نکته دیگر اینکه در خصوص سختی و آسانی سؤالات امتحان نهایی، شورای عالی آموزش و پرورش ورود پیدا نمی‌کند چرا که این شورا مسئولیت قانونگذاری در آموزش و پرورش را دارد.

نکته بعدی، ستاد کل آموزش و پرورش کشور است که چنین ستادی وجود ندارد؛ از سویی در هیچ نامه‌ای اسم فرد بدون سمت اعلام نمی‌شود آن هم نامه وزیر.

به گزارش فارس، برای رسیدن به واقعیت در خصوص سختی و آسانی سؤالات، بهترین اقدام بررسی سؤالات امتحانی دانش‌آموزان است؛ در این راستا، سؤالات امتحان نهایی و پاسخ آنها را در خبرگزاری فارس منتشر می‌کنیم تا کارشناسان در این خصوص نظر بدهند.

سؤالات امتحان نهایی و پاسخ‌ها

 امتحان هندسه 2 رشته ریاضی فیزیک امتحان هندسه 2 رشته ریاضی فیزیک   امتحان عربی 3 ویژه رشته علوم و معارف اسلامی امتحان عربی 3 ویژه رشته علوم و معارف اسلامی   امتحان عربی 3 رشته علوم انسانی امتحان عربی 3 رشته علوم انسانی   امتحان  زمین شناسی رشته علوم تجربی امتحان زمین شناسی رشته علوم تجربی   امتحان زبان فارسی 3 رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی امتحان زبان فارسی 3 رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی   امتحان ریاضی 3 رشته علوم تجربی امتحان ریاضی 3 رشته علوم تجربی   امتحان جغرافیا 2 رشته ادبیات و علوم انسانی امتحان جغرافیا 2 رشته ادبیات و علوم انسانی   امتحان  جبر و احتمال ریاضی فیزیک امتحان جبر و احتمال ریاضی فیزیک   امتحان جامعه شناسی 2 رشته علوم انسانی امتحان جامعه شناسی 2 رشته علوم انسانی   امتحان تفسیر و علوم قرآنی 2 رشته علوم و معارف اسلامی امتحان تفسیر و علوم قرآنی 2 رشته علوم و معارف اسلامی   امتحان  تاریخ ایران و جهان 2 رشته ادبیات و علوم انسانی امتحان تاریخ ایران و جهان 2 رشته ادبیات و علوم انسانی   امتحان عربی 3 رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی امتحان عربی 3 رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی   امتحان ادبیات فارسی تخصصی رشته ادبیات علوم و انسانی امتحان ادبیات فارسی تخصصی رشته ادبیات علوم و انسانی  ام امتحان تعلیمات دینی و قرآن ۳ امتحان تعلیمات دینی و قرآن ۳   امتحان زبان فارسی تمام رشته‌ها در پیش‌دانشگاهی امتحان زبان فارسی تمام رشته‌ها در پیش‌دانشگاهی   امتحان معارف اسلامی تمام رشته‌ها در پیش‌دانشگاهی امتحان معارف اسلامی تمام رشته‌ها در پیش‌دانشگاهی