چند و چون فعالیت مجمع خیرین ازدواج از آغاز تاکنون

اولین بار در سال 89 بود که سازمان ملی جوانان بحث راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج را در تمامی استان‌های کشور مطرح کرد. این طرح نیز مانند بسیاری از طرح‌های دیگر فراز و نشیب‌هایی را طی کرد. تاکنون این مجمع در برخی از شهرها و استان‌ها فعال شده است.

تیر ماه سال 89 بود که پرویز کرمی؛ معاون وقت برنامه‌ریزی و نظارت بر امور فرهنگی و آموزشی سازمان ملی جوانان از راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج و همچنین کانون‌های مهر (ازدواج) در تمامی استان‌های کشور تا پایان همان سال خبر داد و اعلام کرد این کانون‌ها تسهیلاتی را از وزارتخانه‌ها دریافت و با قیمت‌های ارزان به زوج‌های جوان ارائه می‌کنند.

طرحی که قرار بود 14 خدمت به زوج‌ها ارایه کند
براساس گفته‌های کرمی قرار بود در این طرح، سازمان ملی جوانان از تشکل‌های غیردولتی که فعالیت آن‌ها تسهیل در امر ازدواج است، حمایت کند و زوج‌های جوان با مراجعه به یکی از این واحدها در استان‌های مختلف، بتوانند از 14 خدمت ارائه‌شده استفاده کنند. همچنین بیان شد این دفاتر مانند آژانس‌های خدماتی هستند که روی تابلوی آن‌ها نوشته شده: «مرکز تسهیلات ازدواج»، به‌طوری‌که زوج‌ها با ارائه عقدنامه و مدارک لازم، نوبتی را برای برپایی جشن ازدواج خود در نظر می‌گیرند و از زمان‌های خالی تالارهای عروسی مانند روزهای بین هفته استفاده می‌کنند. 

استفاده از امکانات استانداری‌ها و سایر تسهیلات دولتی
او همچنین اعلام کرد کانون‌های ازدواج کمک بسیار کمی از سوی سازمان ملی جوانان دریافت می‌کنند که در حد وام و کمک هزینه برای اجاره دفتر است. تشکل‌های غیردولتی برای راه‌اندازی این کانون‌های ازدواج از سازمان مجوز می‌گیرند و با کمک سازمان ملی جوانان دفتری راه‌اندازی و از امکانات استانداری‌ها و سایر تسهیلات دولتی استفاده کرده و خدماتی را به زوج‌های جوان ارائه می‌کنند. 

براساس گفته‌های کرمی قرار بود این دفاتر یک نمونه غذا به‌عنوان شام عروسی به 100 نفر از مهمانان عروس و داماد ارایه کنند؛ البته گفته ‌شده بود امکان تهیه بیش از یک نوع غذا نیز وجود دارد و باید هزینه اضافی آن پرداخت شود. هزینه دریافتی این کانون‌ها در شهرهای مختلف متفاوت بود؛ مثلاً در سال 89 این هزینه برای شهر تهران حدود 700 تا 800 هزار تومان برآورد شده بود که این هزینه بابت 14 خدمت شامل کارت عروسی، غذا، لباس عروس و داماد، ماشین عروس، فیلم‌برداری و عکاسی، مراسم عقدکنان و مولودی دریافت می‌شد. 

تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج
بعد از اعلام این خبر و تلاش برای تشکیل این مجمع، خبر چندانی از شکل‌گیری و فعالیت آن وجود نداشت تا این‌که در آذر ماه سال 92 مسعود امینی؛ مدیرکل وقت دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان از ابلاغ تشکیل مجمع خیرین ازدواج به استان‌ها خبرداد و ابراز امیدواری کرد که مجمع ملی خیرین ازدواج تا پایان سال 92 یا اوایل سال 93 تشکیل شود و اعلام کرد تشکیل این مجمع، ابتدا در شهرستان‌ها، سپس استان‌ها و بعد از آن در سطح ملی در دستور کار قرار گرفته است. 

امینی اظهار داشت: شهرستان‌های استان باید مجامع خیرین ازدواج خود را تشکیل دهند. پس از آن نیز مجامع خیرین ازدواج استانی تشکیل می‌شود و پس از شناسایی خیرین استانی نیز مجمع ملی تشکیل خواهد شد. تشکیل مجمع خیرین ازدواج به استان‌ها ابلاغ و اعتبار لازم نیز داده شده است. ضمن این‌که این مجمع نباید دولتی باشد ولی دولت آن را همراهی خواهد کرد. 

ضرورت ایجاد هماهنگی بین خیرین
سال 93 نیز محمود گلزاری؛ معاون وقت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که به منظور هماهنگی و هم‌افزایی بین مؤسسه‌های خیریه و هدفمندکردن کمک‌های این مؤسسه‌ها، کار شناسایی تمام مؤسسه‌ها و مراکز خیریه انجام شده است. یکی از دلایل ضرورت ایجاد هماهنگی بین مؤسسه‌ها این است که در بسیاری از موارد، خیرین ناهماهنگ عمل می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که یک نفر ممکن است از چندین مؤسسه وام یا جهیزیه بگیرد. 

گلزاری مجمع ملی خیرین ازدواج را راهی برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت دانست و عنوان داشت این سمن‌ها باید در زمینه مسکن جوانان هم فعال شوند. او همچنین از تنظیم اساسنامه این مجمع و طی مراحل ثبت قانونی آن در وزارت کشور خبر داده بود. پس از آن استان‌های مختلف اعلام کردند به سمت راه‌اندازی این مجمع در استان‌های خود حرکت می‌کنند. 

نشست‌های مشورتی مجمع ملی خیرین ازدواج
اوایل سال 93 بود که نخستین نشست مشورتی مجمع ملی خیرین ازدواج به منظور بررسی اساسنامه با حضور معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره) و تعدادی از خیرین ازدواج برگزار شد. در پایان این جلسه مقرر شد کارگروهی با شرکت مسئولان هر یک از نهادهای فوق تشکیل شود و مباحث مربوط به مجمع خیرین ازدواج به‌صورت تخصصی و عملیاتی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

پس از آن، دو نشست دیگر نیز برگزار شد که موضوع سومین نشست تشکیل، ثبت و نهایی کردن اساسنامه مجمع و انتخاب اعضای هیأت امنای آن بود. در این نشست تأکید شد که مجمع خیرین ازدواج کشور در هفته جوان با حضور هیأت امنای انتخابی، به‌صورت رسمی افتتاح و فعالیت قانونی خود را به‌صورت رسمی آغاز می‌کند. 

در همان سال خبرهایی مبنی بر تشکیل مجمع خیرین ازدواج در استان‌های مختلف مانند استان‌های خوزستان، همدان، اصفهان، یزد و... رسانه‌ای شد اما همچنان در بسیاری از استان‌‌ها این مجمع فعال نشده بود. شهریورماه امسال نیز ناصر صبحی‌قره‌ملکی؛ مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد با مشارکت چند سمن فعال، مجمع خیرین ازدواج در حال فعالیت مجدد هستند تا از این طریق خدمات ویژه‌ ازدواج به جوانان ارائه شود. در ماه‌های اخیر نیز خبرهایی منتشر شد مبنی بر این‌که قرار است این مجمع در استان‌هایی مانند خوزستان، همدان، اصفهان و یزد آغاز به فعالیت کند.

200 سازمان مردم‌نهاد در حوزه ازدواج فعالیت می‌کنند
صبحی‌قره‌ملکی همچنین اعلام کرد در حوزه ازدواج در حال حاضر سمن‌های زیادی فعالیت می‌کنند که برخی از آن‌ها از وزارت ورزش، برخی از وزارت کشور و تعدادی از وزارت ارشاد مجوز دارند اما تعدادی از آن‌ها به دلیل نبود نظارت کافی، در حوزه‌های غیرمرتبط وارد شده‌اند و برنامه داریم با شناسایی تمامی سمن‌های فعال در حوزه ازدواج، این فعالیت‌ها را ساماندهی کنیم؛ به‌طوری‌که بانک اطلاعاتی سمن‌های ازدواج تشکیل شده است. همچنین، قرار است همایش ملی سمن‌های فعال در حوزه ازدواج و خانواده را برگزار کنیم که این همایش با هدف ساماندهی، تشریح وظایف و ایجاد وحدت رویه برگزار خواهد شد. به گفته او حدود ۲۰۰ سازمان مردم‌نهاد در حوزه ازدواج فعالیت می‌کنند اما آماری از سمن‌های تخصصی دارای مجوز از دیگر دستگاه‌ها در اختیار نیست. 

به گزارش مهرخانه، از سال 89 که سازمان ملی جوانان وقت بحث راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج را در تمامی استان‌های کشور مطرح کرد، این طرح نیز مانند بسیاری از طرح‌های دیگر فراز و نشیب‌هایی را طی کرد و تاکنون این مجمع در برخی از شهرها و استان‌ها فعال شده است و با توجه به خدمات ارائه‌شده توسط آن، امید است در تمامی شهرها و استان‌ها فعالیت خود را آغاز کند.