لزوم توجه به دوره ابتدایی در سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش

 عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: تربیت کار بزرگی است که هدف تمامی انبیاء بوده است و همان گونه که همه اقشار در کنار هم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشارکت کردند؛ در خصوص کار عظیم تعلیم و تربیت نیز باید همه ارکان نظام تربیتی، باهم مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: هیچ کشوری به توسعه پایدار نمی‌رسد مگر اینکه انسان‌هایی توانمند تربیت کند؛ تربیت افراد ابتدا از خانواده شروع می‌شود و باید اهمیت نهاد خانواده احیا شود زیرا خانواده مستحکم نشان دهنده درست پیش رفتن مسیر تربیت است.

باقری پس از خانواده، مهم‌ترین رکن در تربیت را آموزش و پرورش قلمداد کرد و گفت: توجه به دوره ابتدایی در سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش باید در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه هر انسان خلقت و هدایت مخصوص به خود را دارد، خاطر نشان کرد: هیج موجودی شبیه به موجود دیگر نیست و بر این اساس هر انسان نسخه هدایت مخصوص خود را می‌طلبد.

باقری تصریح کرد: آموزگار دوره ابتدایی باید به تعداد دانش‌آموزان خود نسخه تربیتی خاص داشته باشد و از این لحاظ است که می‌گوییم تربیت کار سختی است و باید همه افراد در به ثمر رسیدن آن نقش موثر ایفا کنند.

وی ادامه داد: هرچه کار بزرگ‌تر باشد فضیلتش بیشتر است و تعلیم و تربیت نیز به دلیل سختی کار، جایگاه رفیعی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تصریح بر اینکه این مقدار فعالیت کفایت نمی‌کند؛ وضعیت تهران را نسبت به کشور خوب دانست و افزود: اما این مقدار فعالیت با شأن و جایگاه خود در تهران فاصله دارد.

باقری با ارائه توصیه‌های کاری، مدرسه را اصل و اولویت کارها قلمداد و بر ارتقای کیفیت مدارس تآکید کرد و گفت: هدف اصلی ما در شهر تهران ارتقای کیفیت آموزش و واحدهای آموزشی است.

وی اضافه کرد: مهارت ارتباط گیری و برقرای ارتباط بسیار مهم است؛ دیدن معلم یعنی توجه به کارها و فعالیت‌های خوبی که انجام می‌دهد.

توصیه دیگر مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، داشتن ارتباط مؤثر و بحث و گفت‌وگو در جمع همکاران فرهنگی بود و وی با اشاره به موضوع درس پژوهی ابراز امیدواری کرد تا در سال جدید معلمان و همکاران فرهنگی در قالب درس پژوهی بتوانند در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تقویت گفتمان سازی در مدارس قدم‌های مؤثری بردارند.