عوارض قند و شکر برای بدن

مضرات و اثرات منفی این ماده بر روی سلامت جسمی به خوبی در مطالعات مختلف نشان داده شده است. به همین خاطر است که افراد برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف باید مصرف شکر خود را کاهش دهند.

 

عوارض قند و شکر برای سلامتی

با اینکه برخی از افراد عاشق مواد شیرین هستند اما باید بدانید که شکر بر روی سلامت روح و روان ما نیز اثر می گذارد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

مصرف بیش از حد شکر می تواند به مشکلات روحی و روانی منجر شود:

اگر برای کاهش استرس خود و مقابله با آن به خوردن مواد شیرین روی می آورید باید بدانید که این موضوع چه بلایی سرتان می آورد.

خیلی از افرادی که عصبانی می شوند شکر بیشتری در رژیم غذایی خود دارند. این موضوع بدین خاطر است که شکرهای فرآوری شده می توانند حس نگرانی، تحریک پذیری و ناراحتی را در فرد ایجاد کنند و می توانند در صورتی که فرد با افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم می کند اثرات مخرب تری بر روی روح و روان داشته باشند.

حالا سوال اینجاست که چرا چنین مشکلاتی روی می دهد؟ بعد از خوردن شکر زیاد، بدن برای کمک به جذب گلوکز اضافی در جریان خون و پایدار نگه داشتن سطح قند خون انسولین آزاد می کند. به نظرتان این جریان خوب است؟ الزاما خیر. افزایش سطح شکر باعث می شود بدن برای رسیدن به سطح طبیعی سخت تر کار کند. این افزایش ها و کاهش ها باعث ایجاد حس عصبانیت، تحریک پذیری و ناراحتی در افراد می شود.

اگر اضطراب یا افسردگی دارید این نشانه ها ممکن است شبیه نشانه هایی باشد که به طور روزانه با آن ها سروکار دارید. اما باید بدانید که شکر چنین نشانه هایی را بدتر می کند.

اگر مصرف بیش از حد شکر باعث ایجاد اضطراب نشود، قطعا آن را بدتر می کند:

اگر با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید حتما می دانید شکر چه اثراتی بر روی روح و روانتان دارد. افزایش سطح قند در بدن می تواند در این شرایط باعث ایجاد حس تحریک پذیری، هیجان زده شدن و ناراحتی شود که همه این عوارض جانبی باعث بدتر شدن اضطراب می شود. اما این همه ماجرا نیست. شکر توانایی بدن برای پاسخگویی به استرس را کاهش می دهد و همین امر باعث تحریک اضطراب و پیشگیری از مبارزه با علل ایجاد کننده استرس می شود.

مطالعات اندکی وجود دارد که ارتبط بین شکر و اضطراب را مورد بررسی قرار داده اند اما همه آن ها بر روی موش ها انجام شده اند

با اینکه یافته های این مطالعات ارتباط قطعی بین مصرف شکر و اضطراب پیدا کرده است اما محققان باید مطالعات بیشتری را بر روی انسان ها انجام دهند.

شکر می تواند خطر توسعه افسردگی را افزایش دهد:

معمولا اجتناب از خوردن مواد شیرین همیشه امکان پذیر نیست به خصوص اگر روز سختی داشته اید. زمانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید برخی از اوقات غذاها به عنوان شکلی از خود درمانی عمل می کنند. این چرخه می تواند نشانه های ناراحتی، خستگی و نا امیدی شما را بدتر کند.

مصرف بیش از شکر باعث ایجاد عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز می شود. این عدم تعادل به افسردگی منجر می شود و حتی می تواند خطر توسعه بلند مدت مشکلات روحی را در برخی از افراد افزایش دهد.

یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد مردانی که مقادیر زیادی از شکر را هر روز مصرف می کنند(۶۷ گرم یا بیشتر) ۲۳ درصد بیشتر از سایر افراد در عرض ۵ سال به افسردگی مبتلا می شوند. اگرچه این مطالعه در برگیرنده مردان بود اما ارتباط بین شکر و افسردگی در زنان نیز مشهود است.

ترک مواد شیرین می تواند احساسی همچون حمله پانیک را ایجاد نماید:

زمانی که صحبت از ترک مصرف مواد شیرین به میان می اید، بیشتر افراد استفاده از روش بوقلمون سرد را پیشنهاد می کنند. اما اگر سابقه حمله پانیک یا همان وحشت زدگی را دارید این روش نمی تواند برایتان موثر باشد.

ترک مصرف مواد شیرین برای هیچ کس مطبوع و خوشایند نیست. این موضوع می تواند عوارض جانبی همچون اضطراب، تحریک پذیری، سردرگمی و خستگی را به همراه داشته باشد. این موضوع باعث شده است متخصصان به دنبال بررسی نشانه های ترک شکر و مقایسه آن با نشانه های ترک مواد مخدر بروند.

اوما نیدو متخصص روانشناس در دانشکده پزشکی هاروارد چنین می گوید: شاهد موجود در مقالات نشان می دهد همپوشانی جالبی بین سوء مصرف مواد مخدر و شکر وجود دارد. زمانی که فرد از ماده مخدری همچون کوکائین استفاده می کند به هنگام ترک با مشکلاتی هم مواجه خواهد شد.

افرادی که در رژیم غذایی خود شکر و قند زیادی مصرف می کنند نیز اگر به طور ناگهانی به فکر ترک این عادت بیفتند با مشکلات فیزیولوژیکی مواجه خواهند شد.

به همین خاطر است که استفاده از روش بوقلمون سرد برای ترک مصرف شکر برای افرادی که اضطراب دارند توصیه نمی شود. نیدو در این باره می گوید: قطع ناگهانی مصرف شکر می تواند شبیه ترک مواد مخدر باشد و حمله پانیک را ایجاد کند. اگر اضطراب دارید این تجربه ترک می تواند در شما برجسته تر و قوی تر باشد.

بوقلمون سرد برگردان تحت‌اللفظی Cold Turkey به معنی “ترک عادت ناگهانی” می باشد.

شکر قدرت مغز را کاهش می دهد:

ممکن است معده شما بگوید که شکر بیشتری مصرف کنید و به سراغ مواد غذایی شیرین بروید اما مغز ایده دیگری دارد.

محققان دریافته اند که رژیم غذایی سرشار از فروکتوز ناشی از مواد غذایی همچون نوشابه می تواند قدرت مغز را کاهش دهد و بر روی حافظه و یادگیری اثر بگذارد.

محققان دریافته اند که ژن ها در مغز می توانند تحت تاثیر فروکتوز قرار گیرند. این موضوع می تواند بر روی حافظه و یادگیری اثر بگذارد و حتی به بیماری آلزایمر، دیابت و بیماری قلبی منجر شود. اصلی ترین منبع فروکتوز در رژیم غذایی آمریکایی در برگیرنده شکر چغندر قند و شربت ذرت با فروکتوز بالاست.

بیشتر تحقیقات بر روی موش ها انجام شده است اما برخی از آن ها زمانی که صحبت از رژیم غذایی و سلامت مغز به میان می آید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهند بود.