واکنش دکتر روازاده به درمان بیماری کرونا

شیوع ویروس کرونا در نزدیک به دو ماه گذشته در جهان، نگرانی هایی را در زمینه میزان خطر آن ایجاد کرده و همین مساله باعث افزایش ترس و استرس جوامع مختلف درگیر آن شده است. این در حالیست که نزدیک به 98 درصد از مبتلایان از بیماری رهایی پیدا می کنند و در صورت رعایت نکات بهداشتی و تقویت سیستم بدنی، می توان خطرات شیوع آن را به مراتب کاهش داد.

اخبار اجتماعی -  کرونا در برخی از شهرهای ایران نیز تعدادی را مبتلا کرده و تلاش ها برای ریشه کنی ویروس و درمان مبتلایان و همچنین پیشگیری در جریان است. طب اسلامی – ایرانی نیز در این راستا دارای سوابقی در درمان و پیشگیری است که برای آشنایی بیشتر با حکیم دکتر حسین روازاده ؛ محقق این حوزه گفتگویی ترتیب داده ایم.

دکتر روازاده معتقد است که ویروس کرونا همچون ویروس های دیگر مانند ویروس­های سرماخوردگی و یا آنفلوانزای خفیف است و راه هایی برای درمان و پیشگیری از آن وجود دارد: دستگاه ها و نهادهای مختلف در بخش بهداشت و درمان در روزهای اخیر فعالانه در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند و می بایست قدردان کادرهای درمان بود. توصیه هایی نیز از این بخش ها برای پیشگیری به عموم جامعه ارائه شده که مردم خوب است رعایت کنند.

وی در ادامه افزود: در سطح جامعه رعب و وحشتی از شیوع ویروس کرونا به راه افتاده و برخی به آن دامن می زنند که با واقعیات طب همخوانی ندارد. احتیاط شرط عقل است ولی ترس، بیشتر مردم را در معرض خطر قرار می دهد. بیشتر ترس و نگرانی از این بابت است که جسم ها از نظر ایمنی مانند قدیم نیستند زیرا شرایط و سبک زندگی تغییر کرده است. تغذیه ناسالم، هوای آلوده، مصرف داروهای شیمیایی به صورت افراطی وحتی پوشاک باعث شده تا جسم انسان امروزی در برابر بیماری ها و ویروس ها، مقاومت کمتری داشته باشد. به همین دلیل بدن ما مستعد جولان دادن این نوع ویروس ها می شود.

حکیم روازاده با بیان اینکه انسان ها می بایست تجدیدنظر اساسی در سبک زندگی خود کنند و تغذیه سالم را جدی بگیریند، گفت: برای مقابله با ویروس کرونا، در روش طب نوین و روش طب اسلامی – ایرانی روش هایی برای مقابله با ویروس وجود دارد. در طب نوین همکاران محترم وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر با قوت و قدرت هرچه تمام تر در خدمت مردم هستند. در طب اسلامی – ایرانی تاکید ما بر روی پیشگیری در ابتدای امر و در نهایت درمان در صورت ابتلا به بیماری است.

این پژوهشگر طب اسلامی – ایرانی اظهار داشت: برای  پیشگیری نکات را مردم باید رعایت کنند تا در خطر شیوع و ابتلا به ویروس قرار نگیرند. دود اسفند و کندر در محیط کار و زندگی مفید است. مردم از درهم خوری اجتناب کنند. در هم خوری باعث بیماری های فراوانی می شود و در روز می بایست یک نوع گوشت خورده شود. اگر امروز گوشت گوسفندی مصرف شد، در همان روز نباید گوشت شتر نیز مصرف کنید. باید از خوردن گوشت با ماست حتما اجتناب شود. رفع یبوست مزاج که با ساده ترین روش یعنی مصرف اسفناج پخته و روغن زیتون اصل امکان پذیر است. بوئیدن اسانس نعناع که می توانید آن را پشت دست یا اطراف بینی بمالید.

وی در ادامه گفت: یکی از مواردی که حتما به آن تاکید می شود، استفاده از قطره روغن حنظل است. این قطره، از بهترین ویروس و میکروب کش های گیاهی است. صبح ها هنگام خروج از منزل، برای بزرگسالان 3 تا 4 قطره، کودکان دو قطره و نوزادان یک قطره در هر گوش ریخته شود. تاکید می شود که این قطره از مراکز معتمد و معتبر تهیه شود. مصرف چای آویشن بجای چای بازاری موجود در منازل و عسل به صورت روزانه توصیه می شود. برای پخت مرباها از عسل استفاده شود؛ عسلی که بدون سم کنه باشد. سیر و پیاز طبیعی زیاد در غذا استفاده شود. بادام درختی چند عدد در روز برای تقویت بنیه آدمی پیشگیری خوب است. از ادویه قدیمی بنام زیرخاکی روزانه در غذاها استفاده شود. سبزیجات به ویژه شلغم، کدو حلوائی و زردک بسیار مفیده هستند.

دکتر روازاده خاطر نشان کرد: برای اصلاح سبک تغذیه در خانواده های ایرانی، توصیه می شود از غذاهای فست فودی و به خصوص پیتزا که دشمن سلامت معده و روده است، پرهیز شود. مرغ های ماشینی و ماهی پرورشی حتی الامکان مصرف نشود.

حکیم روازاده در ادامه بر روی بحث درمان در صورت ابتلا به ویروس کرونا تاکید کرد و گفت:  در ابتدا می بایست مراقب افراد مستعد بیشتر بود. کسانی که دارای بیماری ریوی، بیماری های خاص هستند، توجه داشته باشند که با مراقبت و پیشگیری مانع ورود ویروس به بدن خود شوند. مراقبت از کودکان،نوزادان و سالمندان مورد توجه قرار گیرد.

ایشان در زمینه درمان همچنین به مواردی چون استفاد از قطره روغن حنظل اشاره کرده و گفت: برخی دواها برای  پیشگیری و هم درمان قابل استفاده هستند. روغن قطره حنظل از این دواهاست که نحوه استفاده آن بیان شد با این تفاوت که زمان ابتلای به بیماری صبح و شب  و برای 14 روز تجویز می شود. یکی از معجزه های درمانی، خوردن اسپند است. هر شب یک قاشق غذاخوری قورت تا 14 شب قورت بدهید. اسپند براساس روایت ها بینهایت بلا را از بین می برد. اینکه اسپند سمی است اما به عنوان دوا و تحت نظر حکیم مجاز است.

وی در ادامه توصیه های خود برای درمان کرونا عنوان کرد: حجامت عام، بهترین ضد ویروس محسوب می شود. بخور جوش شیرین، مصرف سیاه دانه به مدت هر 6 ساعت، چای آویشین فراوان، آش سبزیجات، حبوبات و غلات طوری پخته شود که بسیار نرم و زیر دندان باشد. بیماران این موارد را رعایت و مصرف کنند تا هرچه سریعتر بهبود یابند و شفای عاجل حاصل شود. ترس و دلهره از نام ویروس کرونا، موضوعی بیهوده است و با رعایت نکاتی که عنوان شد و دستگاه های عمومی و بهداشتی نیز نکاتی گفته اند، این بیماری نیز به زودی از کشور خواهد رفت.