خارج کردن نفت از بودجه به نفع کارگران است؟

علی اصلانی با اشاره به کاهش وابستگی بودجه به نفت درباره تاثیر آن بر معیشت کارگران ، گفت: سالهای سال است که بودجه های سنواتی را با اتکا به فروش نفت بسته ایم ولی تجربه نشان داده که با گرده زدن مشکلات اقتصادی به دلارهای نفتی نتیجه ای حاصل نشده است.

وی گفت: چنانچه با کاهش اتکا به نفت به سمت و سوی تولید برویم می توان گفت که خارج کردن نفت از بودجه در زندگی کارگران اثرگذار است چون با تقویت تولید و پایداری کارخانه ها، کارگران هم قدرت خرید پیدا می کنند و در وضع معیشت آنها تغییر حاصل می شود.

این مقام مسئول کارگری گفت: امروز برخی از از تولیدکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه روبه رو هستند و این مساله در تولید و عرضه محصولات اثرگذاشته است لذا اگر بتوانیم دغدغه تامین مواد اولیه را برطرف کنیم و هزینه های سنگین تولید را از دوش تولیدکنندگان برداریم، به نفع کارگران است.

اصلانی ادامه داد:در صورتی که وابستگی بودجه را به نفت کاهش دهیم و بخواهیم روی تولید داخل متمرکز شویم باید از آن طرف جلوی واردات کالای قاچاق را بگیریم. نمیتوان همزمان تولید کرد و اجازه ورود کالای قاچاق را داد. باید با قاچاق کالا که تولیدکنندگان را زمین گیر کرده مقابله کرد و در این راه فرهنگ مصرف کالای ایرانی را گسترش داد تا کارگران هم سرکار بمانند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راههای جبران کسری بودجه، درآمدهای مالیات ی است و در تمام کشورها مالیات بخش اعظمی از درآمد دولتها را شامل می شود ولی در حال حاضر بستن مالیات فشار زیادی به صاحبان مشاغل و کسب و کارها وارد می کند چون بیشتر کسب و کارها از کرونا آسیب دیده اند و درآمدی نداشته اند که بخواهند مالیات بدهند؛ از طرفی بعید نیست که سال آینده درگیر کرونا نباشیم بنابر این سیاستهای مالیاتی در بودجه باید به گونه ای دیده شود که در عین تامین درآمد دولت، فشار بر صنوف و صاحبان مشاغل آسیب دیده وارد نشود.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در پایان گفت: بیشتر صنوف از تعطیلی ها گله مند هستند چون چک و بدهی بانکی دارند، وقتی از صنوف می خواهیم برای مقابله با کرونا کرکره مغازه ها را پایین بکشند باید از آن طرف بانکها را نسبت به قسط عقب افتاده یا چک برگشت خورده توجیه کنیم وگرنه هر تصمیمی که برای حمایت از کسب و کارها بگیریم یکطرفه و بدون نتیجه خواهد بود.