همایش «دیپلماسی اقتصادی» حاصل تفکر جمعی از دلسوزان کشور است/ همایش «دیپلماسی اقتصادی» وابسته به هیچ نهادی در دولت و ‌مجلس نیست

رامین مهمانپرست ، دبیر همایش « دیپلماسی اقتصادی »، در ابتدای این همایش با تبریک عید سعید غدیر گفت: بحث دیپلماسی اقتصادی یکی از ضرورت‌های امروز ایران است. همه مسئولان بر این موضوع مهم تاکید دارند. فرمایشات مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر و نام‌گذاری سال‌ها بر مفاهیم اقتصادی توسط ایشان هم نشانه عزمی است که در کشور برای این منظور ایجاد شده است. دولت سیزدهم، همه عزیزان در سازمان‌های مختلف دولتی- به‌ویژه در وزارت امور خارجه، مجلس و بخش خصوصی به دنبال تحقق اهداف عالی نظام از طریق تحول دیپلماسی اقتصادی هستند.

به گزارش خانه دیپلماسی، وی افزود: به‌عنوان یک حلقه مفقوده به نظر می‌رسد تعریف دقیقی از دیپلماسی اقتصادی وجود ندارد. ممکن است عزیزان هر یک تعریفی از این عبارت داشته باشند و برنامه‌هایشان را دنبال کنند، اما اگر هماهنگی لازم بین آنها صورت نگیرد، علی‌رغم تلاش هر بخش به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابیم. یکی از اهداف برگزاری این همایش حل چالش فکری بین مسئولان اصلی با دیپلماسی اقتصادی است تا برای ساختار مناسب دیپلماسی اقتصادی به یک جمع‌بندی برسیم؛ برای مثال حتماً لازم است نهاد جدیدی برای این منظور تشکیل شود یا تصویب یک سند ملی یا کارگروهی ویژه نیاز است و اگر این سازماندهی و ساختار تعریف شد، حالا این سوال مطرح می‌شود که رهبری دیپلماسی اقتصادی باید با کدام بخش باشد؟

همایش «دیپلماسی اقتصادی» حاصل تفکر جمعی از دلسوزان کشور است/ همایش «دیپلماسی اقتصادی» وابسته به هیچ نهادی در دولت و ‌مجلس نیست

تردیدی نیست که رهبری دیپلماسی اقتصادی باید بر عهده وزارت امور خارجه باشد

این دیپلمات عنوان کرد: تردیدی نیست که رهبری دیپلماسی اقتصادی باید بر عهده وزارت امور خارجه باشد و همه دستگاه‌ها در هماهنگی با آن عمل کنند، اما ممکن است انتظاراتی در خارج از این مجموعه از وزارت امور خارجه باشد تا نیازها برای تحقق بهتر دیپلماسی مناسب اقتصادی برطرف شود که این موضوع باید به بحث و جمع‌بندی گذاشته شود.

وی ادامه داد: به این منظور خانه دیپلماسی شکل داده شد تا وظایفی که به‌عنوان یک بخش در جایی تعریف نشده است، در اینجا محقق شود. اولین مساله آموزش دیپلماسی اقتصادی بود تا مدیران دولتی و خصوصی با تعریف علمی آن آشناتر شوند. درس‌های دوره‌های دیپلماسی اقتصادی به بخش‌هایی از جمله تشریفات و آداب و فنون مذاکره، دیپلماسی عمومی و نقش آن بر دیپلماسی اقتصادی توجه دارد. برای اینکه این دوره سطح توانایی مدیران ما را افزایش دهد ظرفیت بکری در کشور داریم که کمتر از آن استفاده شده است. امروز حدود ۱۰۰ دیپلمات کشور با سوابق بعضاً بیش از ۳۰ و ۴۰ سال در جمع ما حضور دارند و تجارب آنها بسیار ارزشمند است. یکی از برنامه‌های ما این است که از این عزیزان برای تدریس دوره‌های دی‌بی‌ای(DBA)  استفاده کنیم که به‌زودی اولین دوره آغاز خواهد شد و دانشگاه‌های مختلف نیز ابراز تمایل به تدریس این محور کرده‌اند. همچنین مشاوره‌های اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی می‌تواند توسط عزیزانی که شناخت خوبی از روابط و مناسبات برای توفیق شرکت‌ها در دیپلماسی اقتصادی دارند، سطح فعالیت شرکت‌ها را ارتقا دهد و بخشی از این مسئولیت را نیز وزارت امور خارجه می‌تواند بر عهده بگیرد.

همایش «دیپلماسی اقتصادی» وابسته به هیچ نهادی در دولت و ‌مجلس نیست

مهمانپرست خاطرنشان کرد: همایش «دیپلماسی اقتصادی» وابسته به هیچ نهادی در دولت و ‌مجلس نیست بلکه حاصل تفکر مجموعه دلسوزان کشور است تا در سطح ملی خواسته‌های اصلی مسئولان نظام و مردم محقق شود.

وی توضیح داد: خطوط فکری در اینجا مطرح نیست، بلکه همه برای منافع ملی دور هم جمع شده‌ایم و حضور مهمانان ارزشمندی نظیر دکتر صالحی که سابقه وزارت امور خارجه و ریاست سازمان انرژی اتمی دارند و جدا از اینها یک دانشمند هستند و دکتر صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز که سکان اصلی را در این بخش برعهده دارند در جلسه حضور دارند و حتماً از نظرات آنها بهره‌مند خواهیم شد. مهمانان عزیز دیگری نیز به جمع ما اضافه خواهند شد که امروز به دلیل همزمانی با جلسه شورای مشاوران اقتصادی دکتر مخبر با تاخیر حاضر خواهند شد. امیدواریم برگزاری همایش «دیپلماسی اقتصادی» راه‌های همکاری با سایر کشورها را تسهیل کند.

چکیده سخنرانی:

*رهبری دیپلماسی اقتصادی باید بر عهده وزارت امور خارجه باشد و همه دستگاه‌ها در هماهنگی با آن عمل کنند

*اولین مساله در «خانه دپیلماسی» آموزش دیپلماسی اقتصادی بود تا مدیران دولتی و خصوصی با تعریف علمی آن آشناتر شوند

*همایش «دیپلماسی اقتصادی» وابسته به هیچ نهادی در دولت و ‌مجلس نیست

*همه برای منافع ملی دور هم جمع شده‌ایم

*همایش دیپلماسی اقتصادی حاصل تفکر مجموعه دلسوزان کشور است