آگهی مناقصات پیمانکاری را از کجا مشاهده کنیم؟

پیمانکاران جهت اجرای پروژه ها در صورت برگزاری مناقصه از سوی کارفرما لازم است در مناقصات پیمانکاری شرکت کنند، تا در شرایط برابر پس از بررسی و ارزیابی کارفرما پیمانکار صلاحیت دار انتخاب شود. به منظور کسب اطلاعات لازم در خصوص مناقصه پیمانکاری تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مناقصه پیمانکاری چیست؟

مناقصه فرایندی است که در آن خریدار تمایل دارد کالا یا خدمات را به کمترین قیمت و بالاترین کیفیت، در حد امکان خریداری کند. یکی از انواع مناقصات، مناقصه پیمانکاری است. در این مناقصه کارفرما یا مناقصه گزار به عنوان خریدار تمایل به خرید خدمات اجرای پروژه از پیمانکار یا مناقصه گر را دارد.

پیمانکاران مجاز به شرکت در مناقصات پیمانکاری محدود، با توجه به سوابق اجرایی خود قیمت پیشنهادی لازم برای اجرای پروژه مطابق با کیفیت استاندارد و تعریف شده کارفرما را ارائه کرده و کارفرما طی مراحلی اسناد مذکور و قیمت های پیشنهادی پیمانکاران را بررسی کرده و برنده مناقصه جهت اجرای پروژه را تعیین می­نماید.

61

از آنجا که مناقصه یک فرایند کاملاً رقابتی است، لازم است برای انجام این فرایند رویه ای از پیش تعریف شده وجود داشته باشد، تا از ایجاد هرگونه اجحاف در حق هرکدام از پیمانکاران جلوگیری به عمل آید. این رویه ها تحت قانون برگزاری مناقصات تدوین و در اختیار کارفرمایان و پیمانکاران قرار داده می­شود.

یکی از روش های اخذ پروژه برای شرکت های پیمانکاری اطلاع و آگاهی از مناقصه جدید و مدارک آن ها است تا در مهلت مورد نظر بتوانند مدارک و اسناد مناقصه را به مناقصه گزار ارسال نموده و در صورت داشتن شرایط لازم برنده مناقصه شوند. برای تهیه اسناد مناقصه ، تهیه و دریافت آنها می توانید از کارشناسان خبره ارتباط گستران هزاره کمک بگیرید.

معیارهای ارزیابی پیمانکاران

اگر هرکدام از پیمانکاران را به عنوان آلترناتیو یا گزینه ای جهت انتخاب و فاکتورها یا پارامترهای انتخاب پیمانکاران را تعیین کرده باشیم، می­توان از طریق روش های تصمیم گیری چندمعیاره در مناقصه پیمانکاری بهترین گزینه یا آلترناتیو را انتخاب کرد.

معیارهای ارزیابی پیمانکاران ممکن است کمی و یا کیفی باشد. برای مثال قیمت پیشنهادی پیمانکار جهت اجرای پروژه، سوابق پیمانکار و مواردی از این دست از معیارهای کمی و معیارهایی نظیر توان مدیریتی، توان و تجربه تأمین کالا، رضایت کارفرمایان پیشین و ...از معیارهای کیفی ارزیابی پیمانکاران خواهند بود. از معیارهای عمومی جهت ارزیابی پیمانکاران می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سطح تجربه پیمانکار در اجرای پروژه های پیمانکاری
  • حسن سابقه یا سطح رضایت کارفرمایان پیشین از پیمانکار
  • توان مالی: لازم به ذکر است که توان مالی پیمانکاران مربوط به حداقل 5 سال گذشته مورد بررسی قرار می­گیرد.
  • توان تجهیزاتی پیمانکار: در صورت تأمین حداقل ماشین آلات و تجهیزات از سوی پیمانکار امتیاز کامل در خصوص توان تجهیزاتی به پیمانکار مربوطه تخصیص می­یابد.
  • توان فنی و برنامه ریزی پیمانکار در اجرای پروژه: توان برنامه ریزی و کنترل پروژه و کافی بودن تعداد کارکنان پیمانکار نیز سبب تخصیص حداکثر امتیاز به پیمانکار تحت ارزیابی خواهد شد.

همچنین اگر پیمانکار در حوزه طرح و ساخت به انجام فعالیت اقدام نماید لازم است که در زمینه های ذیل نیز تجربه داشته و معیارهای ذیل به عنوان معیارهای ارزیابی وی نیز لحاظ خواهد شد. لازم به ذکر است پیمانکار طرح و ساخت پیمانکاری است که به مدیریت پیمانکاران جز پرداخته و از جانب کارفرما دارای اختیاراتی خواهد بود.

  • دانش فنی در زمینه طراحی و مهندسی
  • توانایی و تجربه تأمین کالا
  • توانایی و تجربه مدیریتی

از مدارک لازم جهت شرکت در مناقصه پیمانکاری

یکی از مدارک لازم برای اینکه پیمانکاری بتواند در مناقصات پیمانکاری شرکت نماید، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری است. شرکت های فنی و مهندسی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از لحاظ حسن انجام فعالیت مورد بررسی قرار می­گیرند و در صورت صلاحیت سازمان برنامه گواهینامه ای به نام گواهینامه صلاحیت پیمانکاران برای آن ها صادر می­کند.

دیگر شرکت های کوچک تر همانند شرکت های پیمانکاری خدماتی، تأسیساتی و ... توسط اداره کار ارزیابی شده و برای این شرکت ها گواهینامه صادر می­گردد. به گواهینامه ای که توسط اداره کار برای پیمانکاران کوچک تر نیز صادر می­گردد، گواهینامه صلاحیت پیمانکاران می­گویند.

آگهی مناقصات پیمانکاری

مناقصات از منظر دعوت مناقصه گران به دو نوع عمومی و محدود تقسیم می­شوند. آگهی مناقصات عمومی در روزنامه های کثیرالانتشار حداقل یکبار منتشر می­شود و یا می­تواند از طریق سایت ها از آن اطلاع و آگاهی یافت.

گونه ای دیگر از مناقصات، مناقصات محدود هستند. مناقصات محدود بر حسب نوع مناقصه و شرایط انجام، به اطلاع عمومی نمی­رسد و تنها مناقصه گزار بر اساس لیست محدودی که در اختیار دارد، آگهی دعوت به مناقصه پیمانکاری را میان پیمانکاران مورد نظر توزیع می­کند.

به منظور مشاهده آگهی مناقصات می­توان از طریق سایت ارتباط گستران هزاره اقدام نمود و از انواع مناقصات عمومی و شرایط برگزاری آن ها و اسناد مناقصه آگاهی یافت و تا زمان مهلت شرکت در مناقصات این اسناد را برای مناقصه گزار ارسال نمود.