فعالیت های برادر مه آفرید امیرخسروی در ایران ادامه دارد!؟
گروه اقتصادی:

مهرگان امیرخسروی، برادر سوم و نفر دوم به لحاظ تصمیم‌گیریهای اقتصادی در این خانواده است. وی متولد ۱۳۴۲ و ساکن شهر رشت بود. مهرگان امیرخسروی، در مرداد ماه سال۹۰ که برادرش به اتهام اختلاس تاریخی زندانی شد، در ترکیه به سر می‌برد. او از همان‌جا به کانادا رفت و به همسرش طوبی عبدلله‌زاده سیاهکلی و دختر و پسرش هیوا و هیراد پیوست. طبق گفته ها و اسناد ثبت شده، دختر مهرگان که در آن زمان ۱۹سال داشت، توانست ویلایی به مبلغ ۱میلیون دلار در ساختمان شماره ۲۱۷ خیابان Dali در وست آیلند مونترال خریداری کند.

به گزارشافکارنیوز، بعد از رسیدن به کانادا، در تاریخ پنجشنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۱:۳۰ دقیقه بعد از ظهر، مهرگان امیرخسروی همراه با همسر، وکیل و یکی از اقوام‌اش وارد اتاق شماره ۳۲۰ در ساختمان ۳۶۰ خیابان سن‌ژاک غربی در مونترال شدند؛ اتاقی که دفتر رسیدگی به درخواست‌های مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری بود.

اخبار اختلاس ۳هزار میلیاردی و فرار محمودرضا خاوری به قدری بازتاب داشت که روزنامه های محلی و رسمی کانادا لحظه به لحظه اخبار آن را منتشر می کردند. به محض فرار مهرگان امیرخسروی از ترکیه به کانادا، گلوب اند میل طی گزارشی ازحضور یکی از افراد دیگر مرتبط با پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی به نام مهرگان امیرخسروی در کانادا خبر داد و آن را تایید کرد.

درحالیکه نام محمودرضا خاوری تا مدت ها بود که در فهرست پلیس اینترپل قرار داشت که نامی از مهرگان، برادر مه آفردی محکوم به اعدام در فهرست تعقیبی های اینترپل به چشم نمی خورد. سرانجام سال گذشته بود که نام مهرگان امیرخسروی نیز وارد فهرست اینترپل شد. تاکنون دست قوه قضاییه از محمودرضا خاوری و مهرگان امیرخسروی کوتاه مانده است.

بخشی از پول اختلاس به خارج از ایران منتقل شده است. از این رو با توجه به اینکه همسر و فرزندان «مهرگان امیرخسروی» و «مسعود امیرخسروی» در کانادا و آمریکا ساکن هستند، مقدار قابل توجهی از سرمایه اختلاس شده از طریق برادران مه افرید در طی این سالها به این دو کشور انتقال یافته است.

طبق سند شماره ۱۴۰۶۱ / ت۳۲/۸۷، ‌ منتشر‌شده در «روزنامه رسمی» ایران، مهرگان امیرخسروی در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۸۹ به عنوان عضو هیأت مدیره «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» سهامی خاص معرفی شد. اسنادی که دو سال بعد از تأسیس اولیه این شرکت به «روزنامه رسمی» کشور تحویل داده شده‌اند، جهشی ناگهانی را در سرمایه آن نشان می‌داد بدون آنکه در محتوای این اسناد به محل کسب این منابع اشاره‌ای شده باشد.
اکنون با صدور حکم اولیه متهمان، حراج املاک و مستغلات مه آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ مالی در ۲۵ استان کشور در قالب مزایده آغاز شده است.

بعد از اعلام حکم نهایی متهمان پرونده فساد سه هزار میلیاردی سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد که اجرای حکم اعدام مه آفرید خسروی متهم ردیف اول این پرونده منوط به اجرای سایر احکام در مورد این متهم است. به نوعی این متهم باید ابتدا رد مال کرده و بدهی بانکها را پرداخت کند.

این در حالی است که بعد از شناسایی اموال و مستغلات مه آفرید خسروی برای پرداخت بدهی های بانکی، وکیل قانونی این متهم با هماهنگی دستگاه قضایی تصمیم به فروش این اموال گرفته تا حکم رد مال را اجرا کنند.

در آبان ماه، روزنامه های رسمی کشور بدون ذکر نام و در قالب آگهی فروش املاک به صورت مزایده اموال و مستغلات متعلق به گروه امیرمنصور آریا(مه آفرید خسروی) را منتشر کردند. این املاک در تهران، شهرری، البرز، لواسانات، دماوند، فیروزکوه، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مرکزی، لرستان، هرمزگان و یزد بوده و خریداران می توانند بر اساس جدول مترژ و نرخ پایه در این مزایده شرکت کنند.



این در حالیست که اکثر شرکت های متعلق به مه آفرید امیرخسروی از دست او خارج و به غیر واگذار شده است. اما نکته قابل تامل یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت مادر یا شرکت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریاست.
این شرکت زیرمجموعه، گروه صنعتی نمونه منصور گیلان است. مه آفرید و مهرگان سهامداران عمده گروه توسعه صنعتی امیرمنصور آریا بودند که با روشن شدن فساد مالی این گروه، تمامی شرکت ها از دست مه آفرید و برادرش خارج می شود. اما در حالیکه برادر مه آفرید در سال ۹۰ به کانادا گریخت که هنوز نام او در هیئت مدیره گروه صنعتی نمونه منصور گیلان به چشم می خورد. وی سال گذشته در زمانی که بیش از ۶ماه از فرار او از ایران می گذشت، به عنوان عضو هیئت مدیره برای مدت دو سال منصوب شده است. در حقیقت در زمانی که نقش او در اختلاس محرز شده بود و با گذشت ۶ماه از متواری شدنش به کانادا، بار دیگر نام او به عنوان عضو هیئت مدیره یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه ثبت می شود! نکته جالب اینجاست که با وجود اثبات اتهام او، تمامی چک ها و اوراق بهادار که به امضای برادر فراری مه آفرید باشد، تا شهریور سال ۹۳ دارای اعتبار است.