تفاوت آپشن های خودروهای ایرانی و خارجی
گروه اقتصادی

- هیچ کس از قیمت های اعلام شده شورای رقابت برای خودروهای ایرانی راضی نیست. خاطر رییس جمهور مکدر شد و نوبخت باز هم از مخالفت دولت با افزایش قیمت خودروها گفت. اما تنها خودروسازان و وزیر صنعت، معدن و تجارت از قیمت های جدید راضی هستند.

به گزارشافکارنیوز؛ گرچه خودروسازان موظف هستند تا قیمت های اعلام شده شورای رقابت را اجرایی کنند اما آنها در فروش فوری خود به بهانه آپشن ها، دستورالعمل شورا را هم زیر پا گذاشته اند و قیمت های بالاتری را تعیین کرده اند. اما آپشن های خودروسازان داخلی چیست و چه تفاوتی با آپشن های خودروهای خارجی دارند؟

لازم به ذکر است که تجهیزات ثابت خودروهای خارجی، همان آپشن های خودروهای داخلی هستند که خودروسازان به بهانه آنها و سود بیشتر، آنها را به صورت اجباری به مشتریان خود تحویل می دهند.

نکته قابل توجه دیگر تفاوت زیاد آپشن خودروهای داخلی و خارجی است. این فاصله زیاد تکنولوژی در حالیست که قیمت خودروهای داخلی و خارجی دیگر تفاوت زیادی ندارد. به طورمثال داشتن حداقل ۶کیسه هوا و دوربین عقب خودرو، تجهیزات ثابت اکثر خودروهای خارجی با قیمت ۳۵ تا ۵۰میلیون تومان است. آنها همچنین برای یک کیسه هوا یا دوربین عقب هزینه اضافی را به مصرف کننده تحمیل نمی کنند. خودروهای خارجی به گونه ای عرضه می شود که مشتری در انتخاب آپشن خودرو کاملا آزاد است و یک مدل خودرو با آپشن های مختلفی عرضه می شود. به طور مثال چراغ های ال ای دی، رد یابی ماهواره ای خودرو، پارک اتوماتیک خودرو یا لاستیک های بزرگتر در ردیف آپشن های خودروهای خارجی تعریف می شود که در برخی از مدل ها تعبیه شده و در برخی دیگر مشتری در صورت دلخواه می تواند آن را نصب کند. همچنین آنها برای دستگیره های ساخته شده از نقره یا دنده اتوماتیک با ۶تنظیم و یا ردیابی ماهواره ای خودرو تنها ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بر قیمت خودروها اضافه می کنند. این موضوع درحالیست که خودروسازان داخلی برای یک آپشن ساده ۲میلیون تومان بر قیمت خودرو اضافه می کنند و مشتری هم گزینه دیگری برای انتخاب کردن ندارد!