میانگین درآمد هر ایرانی چقدر است؟

به گزارش افکارخبر، گزارش مرکز آمار ایران از برآورد متوسط هزینه ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌ها نشان می‌دهد متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری ۲۳۴ میلیون و ۸۶۵ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۱۴ درصد افزایش نشان می دهد.

از کل هزینه سالانه خانوار شهری ۵۸ میلیون و ۱۲۶ هزار ریال با سهم ۲۴.۷ درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و ۱۷۶ میلیون و ۷۳۹ هزار ریال با سهم ۷۵.۳ درصد مربوط به هزینه های غیر خوراکی بوده است. در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۱.۶ درصد مربوط به هزینه گوشت و در بین هزینه های غیر خوراکی بیشترین سهم با ۴۴.۴ درصد مربوط به مسکن بوده است.

همچنین متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ۲۴۱ میلیون و ۳۱۸ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ۱۸ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۳۹۳ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری در مقایسه با رشد هزینه کل سالانه آنها ۴ درصد بیشتر رشد داشته است.

منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می دهد که ۳۲.۳ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۶.۳ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و ۵۱.۴ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

در همین حال، متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار روستایی ۱۳۸ میلیون و ۵۲۸ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۶.۹ درصد افزایش نشان می دهد. از کل هزینه سالانه خانوار روستایی ۵۷ میلیون و ۳۳ هزار ریال با سهم ۴۱.۲ درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و ۸۱ میلیون و ۴۹۵ هزار ریال با سهم ۵۸.۸ درصد مربوط به هزینه های غیر خوراکی بوده است.

در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۵.۱ درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن و در بین هزینه های غیر خوراکی، بیشترین سهم با ۲۹ درصد مربوط به مسکن بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی ۱۳۹ میلیون و ۵۱ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ۱۴.۸ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۳۹۳ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای روستایی در مقایسه با رشد هزینه کل سالانه آنها ۷.۹ درصد بیشتر رشد داشته است.

منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می دهد که ۲۹.۶ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۳۰.۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و ۳۹.۷ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

در سال ۱۳۹۳ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ۱۸۸۸۵ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۹۳۹۰ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور است.