سکه به سقف جدید رسید

 دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۶۳ واحدی (۲۴/  ۰ درصدی) در سطح ۱۰۸ هزار و ۳۹۶ واحدی ایستاد. «خساپا» پس از بازگشایی با افت ۲/  ۸ درصدی در کنار «تاپیکو»، «فخوز»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. با وجود گزارش مناسب ۳‌ماهه بهار، شناسایی سود، عدم حضور حقوقی‌ها در سمت خرید برخلاف روزهای اخیر و تردیدها نسبت به برجام فشار فروش «خساپا» را تشدید کرد و فشار فروش در سایر سهام خودرویی را رقم زد. «شسپا» پس از بازگشایی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با وجود عرضه مناسب فلزات در بورس کالا و رشد اندک از کف یکساله، همچنان تردیدها نسبت به نرخ دلار و قیمت‌های جهانی مانع از رشد فلزی‌معدنی‌ها شد. حرکت نقدینگی به سیمانی‌ها با شنیده‌ها از تسریع ارز صادراتی سیمانی‌ها در سطح ۷۵۰۰ تومان، اکثر این نمادها را در بازه مجاز روزانه صعودی کرد.

 

31-01

 

بازار ارز

معاملات محتاط در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی به نرخ 4380 تومان معامله شد. در بازار ارز غیررسمی پس از خارج شدن دلار از بازه 7700 تا 8200 تومان از پنج‌شنبه، روزهای شنبه و یکشنبه شاهد تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار بودیم. به صورتی که روز یکشنبه مقاومت سقف 9 هزار تومانی شکسته شد. اما با وارد شدن دلار به کانال 9 هزار تومان، تقویت احتیاط میان معامله‌گران با شناسایی سود پس از رشدهای اخیر رقم خورد. بنابراین روز دوشنبه با وجود رشد دلار تا مرز 9500 تومان، تغییر مسیر در میانه معاملات، دلار را در ساعات پایانی به کف 9100 تومان نزدیک کرد. روز سه‌شنبه نیز تقویت احتیاط میان معامله‌گران با نزدیک شدن دلار به 9300 تومان را شاهد بودیم. اما همچنان امنیتی بودن معاملات، عامل اختلاف قیمت قابل توجه میان قیمت خرید و فروش معامله‌گران ارزی است.

 

31-02

 

بازار سکه

تداوم سقف‌شکنی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 130 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 480 هزار تومان معامله شد. با وجود افت 50 دلاری طلای جهانی در یک ماه اخیر و نوسان نزدیک کف یکساله، اما رشد نرخ دلار غیررسمی در کنار افزایش تقاضای محافظه‌کارانه، رشد 700 هزار تومانی (2/  25 درصدی) سکه را طی 7 روز اخیر رقم زد. در بازار ارز غیررسمی، تردیدها نسبت به عوامل سیاسی در کنار کاهش فروش نفت ایران در ماه‌های اخیر مانع از افت قابل توجه دلار است. اما تردید در پایداری دلار در کانال ۹ هزار تومانی، عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است. با وجود این، حرکت تقاضای محافظه‌کارانه به بازار سکه در کنار تداوم سقف‌شکنی سکه، عامل تشدید نوسانات صعودی سکه است. با بازگشت معاملات آتی سکه به حالت عادی سکه سررسید شهریور در سطح ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.

 

31-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در کانال 1220 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1226 دلار معامله شد. روز سه‌شنبه طلا از کف 1318 دلاری با رشد همراه شد. رشد نرخ بازدهی اسناد خزانه 10‌ساله آمریکا به سقف 5‌هفته با دورنمای تداوم افزایش نرخ بهره آمریکا، از شاخص دلار حمایت کرد. اما در ادامه، آمار مناسب شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) اروپا با رشد یورو، بر شاخص دلار فشار آورد. گزارش‌های مناسب شرکت‌ها از بازارهای سهام آمریکا و اروپا، همچنین اقدامات دولت چین برای حفظ رشد اقتصادی از جمله سیاست‌های کاهش مالیات و افزایش مخارج زیرساخت‌ها، از بازارهای سهام آسیا حمایت کرد. با وجود قرار گرفتن معامله‌گران در موقعیت فروش با دورنمای نزولی طلا، کارشناسان این عامل را پتانسیل جهش طلا در صورت تغییر جهت طلا می‌دانند. در هفته جاری نشست بانک مرکزی اروپا و تولید ناخالص داخلی سه‌ماه دوم آمریکا بر طلا اثرگذار است.

 

31-04

 

بازار اوراق مسکن

ریزش «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 1 /  4 درصدی به قیمت 65 هزار و 371 تومان معامله شدند. با وجود قرار گرفتن میانگین «تسه»ها در سطح 67 هزار و 700 تومانی در تیر، شروع کاهش تقاضا از هفته پایانی تیر، با تشدید روند نزولی اوراق، دیروز اکثر «تسه»ها را در کانال 65 هزار تومانی قرار داد. از ابتدای آذر با کاهش رشد شبه‌پول و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری نوسانات صعودی قیمت مسکن تشدید شد و در خرداد رشد ۴۵ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته رقم خورد. موضوعی که سهم تقاضای مصرفی با توجه به پایین‌ بودن قدرت خرید متقاضیان را رقم زد. بخشی از رشد هزینه‌ها با رشد ۳/  ۲۷ درصدی قیمت نهاده‌های ساختمان (از جمله رشد ۷/  ۷۱ درصدی گروه آهن، میلگرد و پروفیل و گروه ایزوگام با رشد ۱/  ۳۴ درصدی) در بهار نسبت به سال گذشته است.

 

31-05

 

بازار نفت

رشد آرام نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/  68 دلار معامله شد. پیش‌بینی‌ها از افت 1/  3 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری و تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک تا حدی از نفت حمایت کرد. دورنمای افزایش عرضه و رشد 500 هزار بشکه در روز تولیدات عربستان در ژوئن و رشد تولیدات روسیه کم‌نوسانی نفت را رقم زد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (IEA) رشد تولیدات شیل به ۴۷/  ۷ میلیون بشکه در روز در آگوست را پیش‌بینی کرد. تحریم‌های ایران (با تولیدات ۷۵/  ۳ میلیون بشکه در روز) از ۴ نوامبر و تاکید مجدد پمپئو بر به صفر رسیدن صادرات ایران، به دلیل زمانبر بودن رشد عرضه سایر تولیدکنندگان اوپک، تردیدها به کمبود عرضه نفت را رقم زده است. از سمت تقاضا نیز اعلام آمادگی ترامپ از تعرفه بر ۵۰۰ میلیارد دلار کالای چینی و دورنمای تشدید جنگ تجاری فشار را بر نفت حفظ کرده است.

 

31-06