اکثر مردم توان خرید مسکن را ندارند

قلی الله قلی‌زاده با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره افزایش سقف وام مسکن، اظهار داشت: در یک سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن در کلانشهر‌ها به ویژه تهران بوده‌ایم به طوری که بر اساس آمار‌ها قیمت مسکن نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش سقف تسهیلات راه حل مشکل مسکن نیست

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و بخش هوراند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا باید راه حلی برای افزایش توان مالی مردم جهت خرید مسکن اندیشیده شود، اما به نظر من افزایش سقف تسهیلات مسکن راه حل این مشکل نیست، هر چند که در شرایط کنونی ظاهرا جزء این مسئله چاره دیگری وجود ندارد.

اکثرا مردم توان خرید مسکن را ندارند

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اکثرا مردم توان خرید مسکن را ندارند و این مسئله موجب شده که قیمت‌ها در بازار اجاره بها نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

قلی زاده افزود: حتی اگر سقف وام مسکن نیز به میزان کافی بالا رفته و افراد بتوانند مسکن خریداری کنند، اما این نگرانی وجود دارد که متقاضیان نتوانند اقساط وام‌های خود را پرداخت کنند و این مسئله موجب افزایش معوقات بانکی شده و در نهایت موجب مصادره آن خانه خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کنونی میزان درآمد اکثریت مردم بسیار پایین بوده و آن‌ها توان پرداخت اقساط را ندارند، از این رو باید در گام نخست در جهت توانمندسازی اقشار جامعه حرکت کنیم.

نرخ تسهیلات بانکی مسکن باید کاهش یابد/ نرخ وام مسکن باید نزدیک به وام‌های قرض الحسنه باشد

وی گفت: از طرف دیگر برای حل دغدغه‌ها و مشکلات مطروحه، نرخ تسهیلات بانکی کاهش یابد، از این رو به نظر من وام مسکن باید به صورت هدفمند به افراد داده شده و نرخ آن نیز نزدیک به وام‌های قرض الحسنه باشد.

قلی‌زاده افزود: همچنین باید مدت زمان پرداخت اقساط نیز بالا برود، امروز حداکثر زمان برای پرداخت قسط ۱۲ سال است، اما این میزان باید به میزان کافی افزایش یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به نظر من دولت باید در جهت تولید مسکن ارزان قیمت نیز حرکت کند؛ این مسئله موجب می‌شود که قیمت ملک به میزان محسوسی کاهش یابد.