موانع اجرای عملیات بازار باز در کشور

بهاء الدین حسینی هاشمی در خصوص عملیات بازار باز اظهار کرد: در راستای کنترل و مدیریت اقتصاد دو نوع ابزار وجود دارد که نوع اول در قدرت پول سازی بانک‌ها تاثیر می‌گذارند، مانند سپرده‌های قانونی و دیگری ابزار سیاست‌های پولی که عملیات بازار باز از انواع آن است.

وی افزود: بانک مرکزی زمانی اقدام به عملیات بازار باز می‌کند که خواستار سیاست گذاری‌های پولی انبساطی یا انقباضی در اقتصاد کشور باشد این دو سیاست گذاری تاثیر متفاوتی در اقتصاد دارند و در شرایط مختلف اتخاذ می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با سیاست پولی انبساطی عنوان کرد: این سیاست زمانی اتخاذ می‌شود که اقتصاد کشور دچار تورم نباشد و فقط در راستای توسعه و تولید بیشتر در اقتصاد صورت می‌گیرد.

هاشمی تصریح کرد: سیاست پولی انقباضی در شرایطی اتخاذ می‌شود که اقتصاد کشور دچار تورم و با حجم زیادی از نقدینگی مواجه شده باشد و در راستای عملی کردن این سیاست راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از موثر‌ترین و زودبازده‌ترین آن‌ها عملیات بازار باز است.

وی در خصوص نوع عملکرد سیاست‌های انبساطی و انقباضی توضیح داد: در حالت انبساطی بانک مرکزی، اوراق خزانه، قرضه، مشارکت و انواع دیگر اوراق‌ها را از قبل خریداری کرده و حجم زیادی از پول را وارد گردش اقتصاد می‌کند، اما در حالت انقباضی عملکرد کاملا تغییر می‌کند و بانک مرکزی از طریق انتشار و فروش اوراق قرضه، منابع نقدینگی در بازار را خریده و از حجم آن می‌کاهد.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: از طریق این ابزار، بانک مرکزی می‌تواند به رونق اقتصاد کمک کند، با تورم مقابله کند و بازار را در تعادل نگه دارد.

هاشمی متذکر شد: با وجود اینکه عملیات بازار باز در راستای توسعه اقتصاد بسیار موثر خواهد بود، اما باید الزامات و زمینه‌هایی فراهم شود تا این ابزار و سیاست‌ها بتوانند بهترین تاثیر خود را در توسعه اقتصاد نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرایی کردن این سیاست در اقتصاد کشور دو مانع وجود دارد، مانع اول اینکه ۷۰ درصد از اقتصاد کشور در دست بخش دولتی است و فعالیت بخش‌های خصوصی در اقتصاد بسیار کم رنگ شده یعنی یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که باید در راستای عملیات بازار باز در کشور انجام شود این است که دولت باید فعالیت خود را در اقتصاد کمتر کند و بیشتر در زمینه نظارت تمرکز داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: چند نرخی بودن ارز در کشور دومین مانعی است که در مقابل اجرایی کردن عملیات بازار باز قرار خواهد گرفت بنابراین باید این وضعیت در کشور خاتمه یابد و ثبات در قیمت ارز در کشور صورت گیرد.