راه های مختلف طلاق گرفتن چیست و چه چالش هایی به همراه دارد؟

امیدواریم هیچ گاه در زندگی خودتان به مرحله طلاق نرسید، چراکه طلاق اتفاق خوبی در زندگی زناشویی نمی باشد. البته گاهی اوقات هم هست که جدایی بهترین راه برای دو نفر محسوب می شود. به هر حال، بهتر است با راه های مختلفی که می توان از طریق آن نسبت به طلاق اقدام کرد آشنایی داشته باشید. البته همانطور شد که در ابتدا هم گفتیم امیدوارم هیچ وقت به این راه‌ها نیاز پیدا نکنید اما آشنایی با آنها هم در صورت نیاز می تواند به شما کمک کند. معمولاً طلاق از سه راه طلاق توافقی، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد اتفاق می افتد. که در ادامه به توضیح در مورد آنها پرداخته می شود.

جدا شدن توافقی زوجین؛ یکی از راحت ترین روش ها

اگر خدای نکرده تصمیم به طلاق گرفته اید، بهتر است از طریق طلاق توافقی این کار را انجام دهید، چرا طلاق توافقی ساده ترین راه برای طلاق می باشد که از پیچیدگی‌های حقوقی کمتری هم برخوردار است. در واقع رایج ترین نوع طلاق در کشور ما درخواست طلاق توافقی است. همچنین روند رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی بسیار راحت تر انجام می شود و درگیری هایی که در انواع دیگر طلاق وجود دارد، در طلاق توافقی دیده نمی شود. البته یک دیدگاه غلط که در مورد توافقی بودن طلاق وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند در طلاق توافقی به حقوق خودشان می رسند. در حالی که در این نوع طلاق همه مسائل بهصورت توافق بین زوجین انجام می شود و در صورت توافق باید به آن عمل نمایند. این شیوه طلاق در حقیقت به گونه ای است که زن و مرد با هم بر سر مسائل مالی و غیرمالی به توافق می رسند و پس از آن از طریق دادگاه طلاق آنها انجام می‌شود. از جمله مسائلی که خانواده ها می توانند در طلاق توافقی بر روی آن مشورت کنند می‌توانیم به مهریه، حضانت فرزندان، شیوه ملاقات با فرزندان، مسائل مربوط به املاک مشترک و ... اشاره کنیم. البته انجام طلاق توافقی مراحلی هم دارد که پس از مراجعه به دادگاه شما باید آن مراحل را پشت سر هم انجام دهید. در صورتی هم که تمایل داشته باشید می توانید به جای خودتان وکیلی برای رسیدگی به روند پرونده انتخاب کنید. انتخاب وکیل باعث می شود تا مراحل سریعتر و بدون نیاز به حضور شما انجام شود والبته هزینه طلاق توافقی کمی بیشتر شود. فقط در طلاق زن حتما باید تست بارداری انجام دهد و جواب را به دادگاه ارائه دهد.

طلاق گرفتن از جانب مرد در چه شرایطی اتفاق می افتد؟

یکی از شیوه های طلاق گرفتن بین زوجین، طلاق از طرف مرد است. با توجه به اینکه در قانون، حق طلاق را به مرد می دهند، آقایان راحت‌تر می‌توانند نسبت به درخواست طلاق اقدام کنند. البته درخواست طلاق از طرف زوج هم مراحلی دارد و به این آسانی ها نیست. برای درخواست طلاق از طرف مرد، نیاز است، ابتدا دادخواست طلاق در دادگاه ثبت شود. پس از آن زوجه این حق را دارد که نسبت به دادخواست طلاق همسرش به دادگاه اعتراض کند. درصورتی که زوجه نسبت به درخواست طلاق از طرف زوج اعتراض داشته باشد، روند رسیدگی به پرونده طولانی تر می شود و ممکن است چیزی در حدود یک سال طول بکشد اما اگر اعتراضی وجود نداشته باشد در عرض چند ماه طلاق انجام می شود. اگر شما قصد طلاق گرفتن از همسرتان را دارید باید توجه داشته باشید که برای طلاق از طرف مرد باید مدارکی هم همراه خودتان به دادگاه ببرید که مهمترین آنها اصل شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج است. البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که در صورت غیبت زوجه، مرد می تواند حتی نسبت به طلاق غیابی هم اقدام کند. البته توجه داشته باشید که در این شیوه طلاق باید حق و حقوق زن به طور کامل به او پرداخت شود. اگر واقعاً قصد طلاق دارید پیشنهاد می کنیم برای اینکه روند این کار سریع تر سعی شود و شما کمتر دچار مشکل شوید حتماً از وکلای مجرب و متخصص کمک بگیرید.

زن برای طلاق یکطرفه چکار باید بکند؟

همیشه طلاق به صورت توافقی نیست. بعضی اوقات این خانم ها هستند که احساس می کنند، ادامه زندگی با همسرشان غیر ممکن است و تمایل به طلاق نشان می‌دهند و از آنجایی که در قانون حق طلاق با مرد است ممکن است مرد به هر دلیلی تمایل به طلاق دادن همسر خود نباشد. در چنین شرایطی بهترین راه برای خانم‌ها انجام طلاق از طرف زن است. طبق قانون در کشور ما طلاق گرفتن در اصل جزئی از حقوق آقایان محسوب می‌شود اما قانونگذار شرایطی را در نظر گرفته است که بانوان هم بتوانند نسبت به طلاق یک طرفه اقدام کنند. مثلاً در صورتی که همسر نتواند نسبت به پرداخت نفقه اقدام داشته باشد و در زندگی از خودش ناتوانی نشان دهد، درخواست طلاق از طرف زوجه مورد قبول دادگاه واقع می شود. البته یکی از بهترین و مناسب ترین راه ها برای اینکه درخواست طلاق از طرف زن بیشتر در دادگاه مورد توجه قرار گیرد، گرفتن حق طلاق در هنگام عقد است. راه ها و شرایط دیگری هم وجود دارد که با استفاده از آنها طلاق از طرف زوجه امکان پذیر می شود اما بررسی این راه ها و روند دادرسی آن‌ها نیازمند هزینه طلاق از طرف زن است که خانم ها باید در مورد آن هم توجه داشته باشند. همچنین بهتر است خانم ها برای انجام طلاق از طرف زن با یک مشاور و وکلای متخصص صحبت کنند و از او بخواهند که تا انتهای پرونده و رسیدن به نتیجه او را همراهی کنند. استفاده از وکلا قطعاً در روند نتیجه بهتر پرونده برای خانم ها تاثیر بسیار زیاد خواهد داشت چرا که طلاق از طرف زن معمولاً به آسانی اتفاق نمی افتد.

چالش های انوع طلاق در ایران و روش حل آنها در سامانه دادیاب

یکی از سامانه هایی که در ایران در حوزه حقوق خانواده و خصوصا مسائل مربوط به طلاق به صورت حرفه ای فعالیت می کند و دارای بیش از 200 نفر از وکلای متخصص و مجرب با سابقه کاری و تحصیلی معتبر هست، سامانه مشاوره حقوقی و انتخاب وکیل دادیاب می باشد. در دادیاب می توانید به مقایسه وکلا و مشاوران با یکدیگر بپردازید و بهترین وکلا در حوزه انواع طلاق را انتخاب نمایید و یا در مورد مسائل حقوقی و سوالات حقوقی که دارید اطلاعات بیشتری کسب نمایید. یکی از سوالات پرتکرار در جامعه ما " انواع طلاق چیست و چالش های طلاق در ایران به چه صورت است " می باشد. برای اینکه به پاسخ این سوال برسید می توانید به سامانه دادیاب مراجعه نمایید و اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب نمایید و در صورت نیاز از وکلای مجرب سامانه در این حوزه استفاده نمایید.