آیا ترافیک سایت بر روی سئو تاثیر گذار است؟

ترافیک سایت به عنوان یک عامل رتبه بندی همان چیزی است که اکثر مبتدیان سئو و برخی از سئوکاران آن را نمی دانند. برای سئو سایت هزاران راه وجود دارد، اما تعدادی از عواملی که در سئو تاثیر دارد به صورت یک قانون کلی وجود دارد، اما سوال این است که آیا ترافیک سایت بر رتبه بندی سایت ما همانطور که گوگل می گوید تأثیری ندارد؟ برای پاسخ به این سوال تا آخر مقاله همراه باشید.

موتورهای جستجو چگونه تجربه کاربر را جمع آوری و تفسیر می‌کنند

موتورهای جستجو از الگوریتم های پیچیده ای برای تعیین ترتیب وب سایت های موجود استفاده می‌کند. اغلب بازاریابان در بازاریابی محتوایی این الگوریتم ها را کاملاً درک می کنند زیرا موتورهای جستجو نمی خواهند آن‌ها از رقابت با دیگر سایت‌ها کنار بکشند. در حقیقت، بیش از 200 عامل وجود دارد که میزان رتبه بندی نتایج جستجو را تعیین می کند، اما همه آن‌ها به یک نکته مهم اشاره دارند:  تجربه کاربری.

چگونه موتورهای جستجو داده‌های کاربر را جمع آوری و تفسیر می‌کنند؟

دانستن این موضوع لزوماً جزو ترفند معمول سئو شما نیست، اما قابل تأمل است زیرا ماندگاری طولانی مدت در رتبه‌های بالای گوگل به دانش شما از سئو مدرن بستگی به اهداف کاربر دارد گوگل اطلاعاتی در مورد نحوه کارکرد موتور جستجو و نحوه جمع آوری داده های کاربر ارائه داده است.

ترافیک سایت چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

اگر ترافیک فعلی شما پایین است، ممکن است این سوال را داشته باشید که آیا این مساله به شانس شما برای افزایش رتبه آسیب می زند. اگرچه قرار نیست میزان کل بازدید بر رتبه بندی جستجوی شما تأثیر بگذارد، اما ترافیک نقش مهمی در تأثیرگذاری مکان نمایش وب سایت شما در نتایج جستجو گوگل دارد.

 هرچه وب سایت شما از محبوبیت بالاتری برخوردار باشد، رتبه بهتری نیز خواهد گرفت. اگر برای یافتن سایتتان از طریق جستجوی گوگل به افراد متکی هستید، بنابراین بهینه سازی موتور جستجو (SEO) شما باید به قدری دقیق و درست باشد تا سایت شما نسبت به رقبا اولویت داشته باشد.

این یک واقعیت است که تقریباً 93٪ جستجوی شما در اینترنت از گوگل شروع می شوند، اما پس از جستجو چه اتفاقی می افتد؟ نتیجه برتر در 33٪ مواقع کلیک می شود اگر شما خط اول در صفحه اول گوگل نیستید، فقط یک سوم بازدید بالقوه را از دست می دهید. قسمت حیرت انگیز این است که 75٪ از مردم حتی روی صفحه دوم نتایج جستجو کلیک نمی کنند. و این دلیل رقابت بین سایت‌ها است. البته ناگفته نماند در جستجوی گوگل رتبه‌های اول متعلق به  تبلیغات گوگل است که بنام ادز شناخته شده هستند.

استفاده از تکنیک‌های مختلف در سایت‌ها می‌تواند بازدید شما را افزایش دهد اما سواال این است که بازدید شما چگونه بر رتبه بندی گوگل تأثیر می گذارد؟ آیا سیگنال‌های رفتاری بازدیدکنندگان نیز تأثیری بر رتبه بندی دارد؟

در ادامه به فاکتورهایی که باید در سئو سایت به آن توجه کنید اشاره کردیم

بازدید از وب سایت

مطالعات تحقیقاتی ثابت کرده است که زمانی یک وبسایت محبوب است که از نظر فنی محبوب باشد یعنی هرچه رابط کاربری آسان باشد، محبوبیت آن سایت بیشتر می شود. روش‌های مختلفی برای کشف وب سایت توسط افراد وجود دارد و ما به برخی از آن‌ها را در زیر اشاره کردیم:

  1. ایمیل ها
  2.  مراجعه به سایت هایی که لیست دامنه‌ها را نمایش می‌دهند
  3. شبکه اجتماعی
  4. تبلیغات پولی
  5. جستجوی ارگانیک
  6. ترافیک مستقیم

این فاکتورها و سیگنال ها مواردی هستند که بیشترین بازدید را برای وب سایت شما دارند.

با دریافت اطلاعات، پرسش و جستجو، محاسبه شده است که در برابر عوامل دیگر سئو  به شرح زیر است:

  • تعداد بازدیدهای خاص در هر ماه
  • تعداد بازدیدها به استثنای ترافیک جستجوی ارگانیک
  • تعداد بازدید در ماه

 پس از بررسی که تعداد کل بازدیدهای غیرتکراری را به جز مواردی که از جستجوی ارگانیک حاصل می شود، مقایسه کردند تا بدانند آیا بازدیدهای جستجوی ارگانیک بر نتایج نهایی تأثیر می گذارد.

طبق معمول، برای درک بهتر آن، نتایج به چهار گروه تقسیم شدند.

بازدیدهای خاص

طبق مطالعات انجام شده، صفحاتی که در نزدیکترین رتبه به بالا قرار دارند هر ماه بازدید بی نظیرتری دارند.

همچنین دامنه هایی که معمولاً برای گروه کلمات کلیدی تک سیلابی رتبه بندی می‌شوند در مقایسه با دامنه‌های گروه‌های با کلمه کلیدی چند سیلابی بازدیدکننده کمتری دارند.

همه بازدیدها

روند ثابت در گروه کلمات کلیدی تک سیلابی نشان می دهد که موقعیت رتبه بندی یک صفحه ارتباط مستقیمی با تعداد کل بازدیدهای آن نخواهد داشت. اما تعداد بازدید کنندگان در کلمات کلیدی چندسیلابی تاثیر چشمگیری دارد.

همه بازدیدها به استثنای ترافیک جستجوی ارگانیک

بعد از مدتی دریافتند که جستجوی ارگانیک هیچ تاثیری در رتبه بندی صفحه نهایی ندارد و منحنی روند برای گروه کلمات کلیدی چند سیلابی، ناگهانی تر از گروه کلمات کلیدی تک سیلابی خواهد بود.

رفتار کاربر در سایت

به عنوان بخشی از مطالعه تحقیقاتی، آن‌ها همچنین چندین سیگنال رفتاری از کاربر مانند مدت زمان ماندگاری در سایت، نرخ پرش به صفحات در هر بار را که کاربر سایت را باز می کند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. و این سه سیگنال بدست آوردند:

  • واکنش کاربران نسبت به یک وب سایت مثبت است.
  • مدت زمان لود وب سایت برای کاربران مناسب است.
  • محتوای این وب سایت جذاب است.

و توانستند با استفاده از همان تعداد پرسش، مدت زمانی که کاربر در سایت می‌گذراند و تعداد صفحاتی که کاربر در هر بار بازدید می کند را محاسبه کنند.

زمان ماندگاری کاربر در وب سایت

برای زمان صرف سیگنال رفتار وب سایت، بدیهی است که کاربران باید زمان بیشتری را در وب سایت‌های با رتبه بالا صرف کنند زیرا طبق مطالعات انجام شده، کاربران برای کلمات کلیدی تک سیلابی به نسبت کلمات کلیدی چند سیلابی، 40 ثانیه یا کمتر زمان صرف می کنند.

تعداد صفحات بازدید در هر بار

برای مطالعه بر روی صفحات در هر بار، دریافتند که به طور متوسط​​، کاربر معمولی در هر وب سایت، در هر بازدید، سه تا سه و نیم صفحه را مرور می کند. ظاهراً، همانطور که یک وب سایت به سمت بالاترین رتبه گوگل حرکت می کند، در هر بار بازدید بیشتری از صفحات را تجربه می کند.

 حرف آخر

وقتی نتایج مطالعه بازدید از وب سایت را که در بالا به اشتراک گذاشتیم در نظر بگیرید، به وضوح نشان می دهد که تفاوت بازدید در رتبه بندی و سئو سایت تاثیرگذار است و این واقعیت که جستجوی ارگانیک تأثیر مستقیمی در رتبه بندی صفحه نهایی ندارد تنها به این معنی است که شما باید برای دستیابی به ترافیک روی راهکارهای دیگر نیز تمرکز کنید. وقتی این نکته را به خاطر بسپارید، می توانید یک تصویر تجاری قوی بسازید که همیشه باید بخشی از استراتژی SEO  سایت شما باشد.

جهت اطلاعات تکمیلی در رابطه با طراحی سایت توسط شرکت زاوش اینجا را کلیک کنید.