مثلث استعداد PMI چیست و چه نقشی در مسیر موفقیت مدیر پروژه دارد؟

این همان چیزی است که PMI Talent Triangle® برجسته می‌کند – داشتن ترکیبی از مهارت‌هایی که کارفرمایان بیشتر از همه به آن اهمیت می‌دهند، یعنی مهارت های فنی، رهبری و مدیریت استراتژیک و بازرگانی. این چارچوب یک سرمایه ارزشمند برای پیشرفت حرفه‌ای مداوم مدیران پروژه است.

اگر قبلاً به برخی از فعالیت‌های توسعه حرفه‌ای اشتغال داشته‌اید و اکنون می‌خواهید PDU ها را طبق مثلث استعداد طبقه‌بندی کنید، این مراحل را دنبال کنید:

درحالی‌که مهارت‌های فنی برای مدیریت پروژه و برنامه از مهارت های اصلی محسوب میشوند، اما تحقیقات PMI  می‌گوید که در بازار جهانی که به طور فزاینده پیچیده و رقابتی است، کافی نیستند.

شرکت‌ها به دنبال مهارت‌های اضافی در رهبری و هوش تجاری هستند - صلاحیت‌هایی که می‌توانند از اهداف استراتژیک با دامنه طولانی‌تر پشتیبانی کنند.

 

مثلث PMI Talent

81

  1. مدیریت پروژه فنی

یک مدیر پروژه موفق بدون دانش فنی حین انجام‌وظیفه از خود ناامید خواهد شد. مدیریت پروژه فنی شامل توانایی‌های خاص مدیریت پروژه و همچنین دانش مربوط به صنعت و رشته آنها می‌باشد.

این قسمت از PMI Talent Triangle به فرایندها و ابزارهای مورد استفاده در مدیریت پروژه و دانش بنیادی نحوه استفاده از آن صحبت می‌کند. برخی از نمونه‌ها شامل برنامه‌ریزی پروژه، نحوه نظارت و کنترل پروژه‌ها و سایر تکنیک‌های عملیاتی مورداستفاده در مدیریت پروژه است.

PMI تعدادی از مهارت‌های فنی خاص را که ممکن است مدیر پروژه نیاز داشته باشد، شامل موارد زیر می‌کند:

• تمرین چابک (درمورد چابکی، اینجا بخوانید)

• جمع‌آوری و مدل‌سازی داده‌ها

• مدیریت ارزش کسب شده

• حاکمیت

• مدیریت چرخه زندگی

• مدیریت عملکرد

• مدیریت الزامات و قابلیت ردیابی

مدیریت ریسک

• مدیریت برنامه

• مدیریت محدوده

• زمان، بودجه، برآورد هزینه

همچنین گفته شده است که یک مدیر پروژه موفق نیاز به درک کاملی از صنعتی دارد که در آن فعالیت می‌کنند. یک مدیر پروژه باید دانش خاص صنعت را داشته باشد و نحوه کار آن را درک کند. کار روزمره یک مدیر خاص پروژه ممکن است بسته به صنعتی که در آن کار می‌کنند متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، وظایف و کارهای روزمره مدیر پروژه‌ای که در زمینه ساخت‌وساز کار می‌کند با وظیفه IT بسیار متفاوت خواهد بود. یک مدیر موفق بهتر است تنها به فراگیری پمباک اکتفا نکند.

82

2. رهبری

دومین ویژگی اصلی PMI Talent Triangle ، رهبری است. یک مدیر موفق پروژه باید تیم‌ها را از طریق تمام مراحل و فرایندهای پروژه هدایت کند.

دانیل کوکارو، مدیر پروژه در Solodev می‌گوید: "در حالی که مدیران پروژه روش‌های مدیریت پروژه فنی خود را برای یک پروژه اعمال می‌کنند، آنها همچنین باید مهارت‌های رهبری داشته باشند که به آنها امکان می‌دهد از طریق یک پروژه ارتباط خود را حفظ کنند و تیم خود را به موفقیت هدایت کنند".

طبق گزارش‌های PMI ، شایستگی رهبری شامل مربیگری، تأثیرگذاری، ایجاد تیم و ایده‌پردازی، مهارت‌های بین فردی و مذاکره است. حل مسئله و مدیریت تعارض نیز زیر چتر توانایی‌های رهبری قرار دارد. مدیران پروژه باید تیم‌ها را به سمت تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه‌ها سوق دهند و به افراد انگیزه دهند.

مدیران پروژه نوع دیگری از رهبری را تمرین می‌کنند، هم در تیم پروژه و هم در داخل سازمان این کار را باید به نحو احسن انجام دهند. به عنوان یک مدیر پروژه، شما اختیاری بر تیم ندارید. یک مدیر پروژه برای هدایت تیم پروژه خود به‌جای اقتدار باید از انگیزه استفاده کند.

کلید موفقیت در مدیریت پروژه تجسم رهبری افراد تیم است. مدیران موفق پروژه وظایف و موقعیت خود را از سایر اعضای تیم جدا نمی‌کنند. در عوض، آنها با بقیه اعضای تیم ادغام می‌شوند و به همه کمک می‌کنند تا نقش خود و چگونگی موفقیت را درک کنند. آنها وقت خود را برای راهنمایی، آموزش و اغلب با مثال نشان می‌دهند.

83

3. مدیریت استراتژیک و بازرگانی

قسمت سوم مثلث استعداد PMI یک‌مهره ی مهم است. این مولفه بیشتر با تخصص فنی مدیریت پروژه است که بر ساختارهای گسترده کسب و کار و عملکردها تأکید دارد.

همان‌طور که مدیران پروژه دانش خود را به کار می‌گیرند و رهبری را ارائه می‌دهند، آنها همچنین باید پروژه‌ها را با اهداف شرکت هماهنگ کنند. آنجاست که مدیریت استراتژیک و بازرگانی مطرح می‌شود. مدیران پروژه نه‌تنها برای رسیدن به اهداف شرکت باید کار کنند، بلکه باید تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار را در کارهای روزمره خود اعمال کنند.

این شاخه سوم از PMI Talent Triangle شامل مهارت‌های زیر است:

• مدیریت و تحقق منافع

• تیزهوشی در تجارت

• تجزیه و تحلیل رقابتی

• ارتباط و رضایت مشتری

• انطباق قانونی و نظارتی

• آگاهی و شرایط بازار

• عملکردهای عملیاتی، مانند امور مالی، بازاریابی

درک هدف پروژه و چگونگی حمایت از اهداف بیشتر سازمان به مدیران پروژه این امکان را می‌دهد تا در هدایت تیم‌های خود پیشرفت کرده و موفق شوند. آنها باید درک کنند که سازمان در تلاش است چه کاری انجام دهد و پروژه خاص چگونه آن را تحقق می‌بخشد و ارزش واقعی پروژه را کاملاً درک کنند.

چرا PMI Talent Triangle بسیار مهم است؟

همان‌طور که هر مدیر پروژه موفق به شما می‌گوید، ترکیب و تعادل مهارت‌ها، کیفیت‌ها و تخصص، یک حرفه‌ای کاملاً قدرتمند را ایجاد می‌کند. به همین دلیل مثلث استعداد به‌خوبی می‌تواند به مدیران کمک کند.

مثلث استعداد از اهمیت اساسی برخوردار است زیرا هم‌زمان با یادگیری و توسعه مهارت‌های مدیران پروژه‌ها، برای به حداکثر رساندن موفقیت نیاز به حفظ تعادل دارند.

تعادل سه‌پایه اصلی مثلث استعداد فقط داشتن مهارت‌های مکمل نیست. اینها همه موارد مهمی است که مدیر پروژه برای موفقیت در حرفه خود باید به آنها تسلط یابد. مدیران پروژه باید این سه ویژگی را داشته باشند. آنها باید از مهارت‌های فنی شروع به انجام همه کارها کنند. آنها باید بتوانند تیم‌های پروژه را برای ایجاد انگیزه درگیر کنند و هر کاری که انجام می‌دهند باید توسط آنها هدایت شود درک مدیریت کسب‌وکار. وقتی این سه ویژگی با هم ترکیب شوند، یکدیگر را هدایت می‌کنند.