آشنایی با تخته سه لایی در گفتگو با شرکت مدحت وود

یکی از محصولات مهم در صنعت چوب که اخیرا مورد استقبال بسیاری از صنایع دیگر نیز قرار گرفته است، تخته سه لایی یا پلای وود است. این محصول با توجه به ویژگی های خاصی که دارد، توانسته است در بسیاری از صنایع، جایگزین دیگر انواع تخته چوب گردد. ویژگی های تخته سه لایی ما را بر آن داشت تا در یک مطلب جداگانه به آن بپردازیم

 به همین جهت ما در تحریریه افکار نیوز با سرکار خانم جباری، مدیرعامل گروه بازرگانی مدحت وود که یکی از بزرگترین وارد کنندگان تخته سه لایی در ایران محسوب میشوند، گفتگوی مفصلی را انجام دادیم که قسمت های اصلی آن را در اختیار شما قرار میدهیم.

لطف بفرمایید توضیح مختصری در مورد تخته سه لایی بدهید.

تخته سه لایی یا plywood ورقی است که از صفحه های چوبی نازک به هم چسبیده، تشکیل شده است. در واقع پلای وود از تخته سه لایه های به هم متصل شده ساخته میشود. کاربرد این ورق ها طیف گشترده ای را شامل میشود. از این محصول میتوان برای قالب گیری سازه های بتنی، ساخت مبلمان، کابینت، سازه های چوبی، دیوارهای چوبی و بسته بندی لوازم استفاده نمود.

ویژگی های مهم تخته سه لایی از دید شما کدام هستند؟

مهمترین ویژگی تخته سه لایی را میتوان استحکام بالای آن دانست. این تخته ها در مقابل ضربه، کشش و آسیب، بسیار مقاوم هستند و همچنین در زمان کار، برش و ساخت لوازم با این تخته ها، بسیار راحت است. این ویژگی میتواند به استفاده از آن در پوشش دیوارها، کف و سقف کمک نماید.

تخته سه لایی ویژگی های مهم دیگری نیز دارد. این پنل ها برای اجرای کارهای پیچیده ای مانند طرح های CNC بسیار مناسب هستند. به واسطه اندازه بزرگشان، میزان زیادی از فضا را پوشش میدهند. تخته سه لایی تجدیدپذیر است و برای محیط زیست، آلودگی ایجاد نمیکند. در قالب گیری سازه های بتنی نیز یک سطح صاف و اکسپوز را میتواند ایجاد نماید.

نحوه تولید تخته سه لایی چگونه است؟

1

کارخانه های تولید کننده تخته سه لایی، معمولا تنه درختان صاف و قطور را برای تولید این محصول انتخاب میکنند. معمولا تنه ها را 12 تا 40 ساعت پیش از شروع به آغاز تولید، در مخزن های بخار قرار میدهند تا کمی نرم شوند و کار با آن آسانتر گردد. این تنه ها را پس از کمی نرم شدن بر روی دستگاه برش قرار میدهند تا عملیات برش آغاز شود.

یک تیغه بزرگ، تنه درخت را به صورت طولی برش میدهد و ورق های چوبی بزرگی ایجاد میشوند. این ورق های بزرگ به اندازه موردنظر برش داده میشوند و با استفاده از یک دستگاه اسکنر بزرگ، عیب و ایرادهای آن مشخص میشود. سپس برای اتصال، این ورق ها به چسب های مخصوصی آغشته میشوند و زیر دستگاه پرس میروند تا به ابعاد نهایی برسند. پس از اتمام کار نیز، روکش های سفارشی را بر روی پنل ها نصب میکنند.

آیا تخته سه لایی مانند دیگر انواع تخته چوب در ابعاد خاصی تولید میگردد؟

در مورد تخته سه لایی باید بدانید که آن را میتوان در ابعاد مختلف و دلخواه تولید نمود و در این مورد محدودیت خاصی وجود ندارد ولی عموما تخته سه لایی در ابعاد 152*152، 122*244، 125*250 و 300*150 تولید میشود تا در زمان بارگیری، بتوان از تمام حجم کانتینرها به صورت بهینه استفاده نمود.

در حال حاضر بهترین انواع تخته سه لایی در کدام کشورها تولید میشود؟

تخته سه لایی در کشورهای بسیاری تولید میگردد اما برای ساخت بهترین نوع تخته سه لایی، نیاز به برخورداری از چوب درختانی همچون بیرچ، کاج زرد جنوبی و صنوبر داگلاس است. معمولا این درختان در مناطق سردسیر رشد میکنند و کشورهای این محدوده، تخته سه لایی های مرغوبی تولید میکنند. امروزه بهترین نوع تخته سه لایی در کشورهای روسیه، فنلاند و کانادا ساخت و عرضه میشود.

اصلی ترین کاربردهای تخته سه لایی در ایران کدامند؟

00

در حال حاضر اصلی ترین کاربردهای تخته سه لایی در کشور، در صنعت ساختمان سازی به ویژه در قالب بندی ساختمان، ساخت کانکس و کانتینر است. معمولا تخته سه لایی را برای استفاده در این صنایع میشناسند اما تلاش مدحت وود بر این است که در صنعت های مختلف مانند دکوراسیون نیز بتوان از تخته سه لایی استفاده نمود.

در پایان لطفا توضیحاتی نیز در مورد گروه بازرگانی مدحت وود بفرمایید.

واحد بازرگانی شرکت سازه گستر مدحت با نام تجاری مدحت وود، از سال 1394 به صورت رسمی اقدام به واردات عمده انواع تخته سه لایی و چوب های صنایع مختلف در ضخامت و ابعاد گوناگون از کشورهای روسیه، ترکیه مالز و چین نمود و توانسته است با ایجاد انبار بزرگی از محصولات، پاسخگوی کامل نیازهای پیمانکاران و صنعتگران عزیز در سراسر کشور گردد. مدحت وود در سایه وادات مستقیم و بدون واسطه از بزرگترین برندهای تولیدی دنیا، توانسته است محصولات بسیار با کیفیت خود را با بهترین قیمت ها در اختیار مشتریان قرار دهد.

مدحت وود موفق به اخذ نمایندگی فروش محصولات شرکت سوزا روسیه، یکی از بزرگترین برندهای تولیدی تخته سه لایی در جهان و همچنین تخته سه لایی تورو، یکی از بهترین محصولات کشور ترکیه شده است و این محصولات با قیمت های کاملا مناسب و منصفانه به فروش میرسد.

همچنین شرکت مدحت وود، متناسب با نیاز کشور، اقدام به واردات مستقیم انواع تیرهای چوبی H20، چوب های قالب بندی، تخته سه لایی چینی و مالزیایی نموده است.