​معرفی بهترین کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه در ایران

نقش ورق های فولادی در تولیدات صنعتی مانند خون در رگ های صنعت است. به جرات می توان گفت که هر جا نشانی از صنایع فولاد و آهن است، این ورق ها نیز به چشم می خورند. اما مشکل زنگ زدگی آهن و فولاد در هوای مرطوب موجب شد تا بهترین کارخانه های تولید ورق گالوانیزه به فکر ساخت ورق های مقاوم در هوای شرجی بیافتند که نتیجه آن تولید ورق گالوانیزه بود. در این مقاله قرار است با معرفی بهترین کارخانه های تولیدکننده ورق گالوانیزه آشنا شوید. در همین راستا اجازه می خواهیم تا ابتدا اشاره ای مختصر به ورق گالوانیزه و کاربرد آن داشته و در ادامه به برترین برندهای تولیدی آن در داخل کشور بپردازیم. با ما همراه باشید تا بهترین کارخانه ­های تولید ورق گالوانیزه را بیشتر بشناسیم.

ورق گالوانیزه و کاربردهای آن را بیشتر بشناسیم

مواد گالوانیزه را می توان محافظ ورق در برابر رطوبت دانست. داستان از آنجا شروع شد که ورقه های فولاد و آهن پس از مدتی دچار زنگ زدگی می شدند که در نهایت زمان و هزینه زیادی برای تعمیر آن ها صرف می شد. این مساله به یک چالش برای تولید کنندگان ورقه ها تبدیل و آن ها را بر آن داشت تا نمونه ای ورق مقاوم در برابر رطوبت و هر گونه خوردگی به بازار عرضه کنند. ورق گالوانیزه نتیجه تلاش این تولید کنندگان بود. این ورق با پوششی از عنصر روی، در برابر هر گونه ضربه و خوردگی مقاوم و پایدار است. این ورق با هر دو نوع فرآیند گرم و سرد تولید شده و به صورت وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف بهینه و به صرفه این ورق ها به ویژه از لحاظ اقتصادی آن ها را به محصولاتی پر فروش در عرصه آهن آلات و فولاد تبدیل کرده است. بهترین کارخانه های تولید ورق گالوانیزه سود زیادی را از تولید این محصول برده و خط تولید ویژه ای به آن ها اختصاص داده اند.

تولید ورق گالوانیزه در کارخانجات طی چند مرحله صورت می گیرد؟

 

در معرفی بهترین کارخانه های تولید ورق گالوانیزه خواهیم گفت که این فرآیند طی چند مرحله انجام می شود. در اینجا مرحله اول خود شامل اقدامات زیر هستند:

  1. آماده سازی ورق

در ابتدایی ترین مرحله سطح ورق باید آماده انجام عملیات شود. این مرحله شامل: چربی زدایی ابتدایی از ورق، شست و شو با اسید، فرو بردن قطعه در فلاکس مناسب و گرم کردن قطعه می شود.

2. گالوانیزه نمودن

برای گالوانیزه کردن ورق باید آن را در زمان و دمایی مشخص و در حمام مناسبی نگه داشته می شود. در این مرحله بر اساس واکنش های شیمیایی انجام شده بر روی ورق لایه های آلیاژی شکل گرفته و در نهایت پس از سرد شدن ورق گالوانیزه شده شکل می گیرد. در بهترین کارخانه های تولید ورق گالوانیزه تمام این مراحل با بهترین امکانات انجام می شوند.

3. عملیات تکمیلی

در این مرحله اقداماتی بر روی خود ورق انجام می دهند. از جمله برداشتن روی از سطح ورق هایی که دچار نقصان شده اند، بازیابی روی در سطح ورق، بازیابی و خنثی نمودن اسید باقی مانده بر روی ورق و عملیات حرارت بخشی بر روی ورق گالوانیزه شده صورت می گیرد که همگی این عملیات در دستور کار قرار دارند. در ادامه با لیستی از بهترین های آن ها آشنا می شویم.

2

معرفی لیست کارخانه های تولید ورق گالوانیزه در ایران

در 50 سال گذشته تعداد خطوط تولید ورق گالوانیزه نه تنها در ایران بلکه در دنیا چند برابر شده که می توان این پیشرفت را نتیجه کاربرد روز افزون آهن و فولاد در صنایع مختلف دانست. در ایران نیز بهترین کارخانه­ های تولید ورق گالوانیزه سال هاست که به تولید این ابزار کاربردی پرداخته اند که در ادامه با 5 کارخانه مطرح در کشورمان آشنا می شویم.

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان

 

این مجموعه بزرگ و قدیمی در زمینه تولید ورق های فولادی تهیه شده از نورد گرم و سرد و با ضخامت های متنوع به ویژه 18و 16 میلی متر و همینطور کلاف های ورق فعالیت داشته و در لیست کارخانه های تولید ورق گالوانیزه قرار دارد. در کنار تولید انواع ورق، ورق گالوانیزه نیز در خط تولیدی ثابت این شرکت بوده که به لحاظ صرفه اقتصادی جزء پر مخاطب ترین محصولات با برند این شرکت است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان را در راس بهترین کارخانه های تولید ورق گالوانیزه به حساب می­آورند. این ورق طی فرآیند غوطه وری به صورت گرم و مداوم و در نهایت عرضه کلاف سرد خام تولید می شود. ابعاد این ورق شامل ضخامت های 2 تا 25 میلی متر، عرض 750 تا 1510 میلی متر، قطر داخلی کلاف نهایی به مقدار 508 تا 610 و قطر خارجی کلاف 900 تا 2000 میلی متر هستند. ظرفیت تولید ورق های گالوانیزه این کارخانه نزدیک به 200 هزار تن در سال بوده که از انواع ورق های گرم و سرد و با بهترین کیفیت تولید می شوند.جهت خرید و استعلام قیمت ورق گالوانیزه به سایت فولادشاپ مراجعه کنید.

  • شرکت صنایع هفت الماس

 

اساسا هدف اصلی از ساخت این شرکت که در لیست کارخانه های تولید ورق گالوانیزه می درخشد تولید ورق های ضد زنگ گالوانیزه بود. در سال 1375 با برآورد ظرفیتی نزدیک به 100هزار تن در سال آغاز به کار کرد. محصولات این شرکت با ضخامت 2 میلی متر و عرض 1000 تا 1250 میلی متر برآورد می شود. محصولات صنایع هفت الماس قریب به 15 درصد از ورق های گالوانیزه داخلی و 20 تا 40 درصد از صادرات این محصول را شامل می­ شوند. این محصولات که نمونه ای از با کیفیت ترین تولیدات داخلی اند تحت استاندارد ISO9001:2008 تولید می شوند.

  • شرکت فولاد امیر کبیر کاشان

این شرکت محصولات خود را در کیفیت بالا و پس از طی تمام مراحل اساسی در تولید ورق گالوانیزه، ورق سرد آنیل شده و ورق اسید شویی به بازار عرضه می کند. تولیدات این شرکت به چهار دسته کیفیت به صورت تجاری، کششی، کششی عمیق و کششی بسیار عمیق تقسیم شده و اغلب ورقه های تولیدی آن در ضخامت های 1 تا 25 میلی متر در بازار یافت می شوند.جهت مشاوره به منظور خریدی مطمئن و به صرفه با کارشناسان فولادشاپ تماس بگیرید.

  • شرکت فولاد تاراز شهر کرد

در سال 1387 به عنوان نخستین شرکت تولید کننده ورق گالوالوم در ایران تاسیس شد و امروز یکی از بهترین کارخانه های تولید ورق گالوانیزه به حساب می آید. ظرفیت تولیدی این شرکت را حدود 330 هزار تن در سال تخمین زده اند که در این بین ورق های گالوانیزه با بهترین کیفیت، ظاهر زیبا و فرم پذیر، رنگ پذیری خوب و با کم ترین هزینه در خط تولید ثابت قرار دارند. ورق های گالوانیزه این شرکت را عموما در تولید لوازم خانگی، صنعت خودروسازی و صنعت ساختمان به وفور استفاده می کنند.

  • شرکت ورق خودرو شهر کرد

 

این شرکت با ظرفیت 400هزار تن در سال نیاز به واردات ورق های فولادی را در کشور به حد چشمگیری کاهش داده است. فرم پذیری خوب، صافی زیاد،رنگ پذیر بودن و حمل و نقل مواصلاتی این شرکت آن را در لیست کارخانه های تولید ورق گالوانیزه با کیفیت قرار داده است. اغلب محصولات ورق خودرو شهرکرد در صنعت خودرو سازی کاربرد چشمگیری دارند. ورق های گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی و رطوبت، آنهم در ضخامت های کم از ویژگی های منحصر به فرد تولیدات این شرکت به حساب می آیند.

سخن آخر

دیدیم که کشور ما از لحاظ تامین مواد اولیه و به خصوص ورق های گالوانیزه مستقل بوده و در مواقع و شرایط خاص محصولات خود را به خارج از کشور نیز ارسال می کند. در این بین به معرفی بهترین کارخانه های تولیدکننده ورق گالوانیزه پرداخته و فرایند تولیدات آن ها را شناختیم. این شرکت ها جزء برندهای مطرح در این زمینه قرار داشته که در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. آشنایی با برندهای مطرح تولید کننده می تواند در انتخاب صحیح ما هنگام خرید کمک کند.