تاثیر تحریم‌ها بر بازار ورق روغنی داخل کشور

باتوجه به تحریم‌های امریکا علیه ایران، لوازم خانگی مورد نیاز کشور، از خارج وارد نمی‌شود. در نتیجه تولیدات داخلی این محصولات باید افزایش پیدا کند تا پاسخگوی نیاز داخلی کشور باشد. در همین راستا، تقاضا برای ورق روغنی به‌عنوان یکی از مواد اولیه تولید لوازم خانگی، افزایش یافته است.

طبق گفته‌ی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید لوازم خانگی درکشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 29.4 درصد افزایش یافته و به 1.48 میلیون دستگاه رسیده است. به طور مشخص، ایران 483000 یخچال و فریزر و 297،000 ماشین لباسشویی، تولید کرده است. بگفته‌ی نیارکی؛ معاون امور صنایع، درحال حاضر، تولیدکنندگان ایرانی، دانش لازم برای تولید حدود 70 درصد از لوازم خانگی کشور را دارند و این رقم برای برخی از محصولات به 90 درصد رسیده است. شما می‌توانید قیمت ورق روغنی را در وب‌سایت سراج توس مشاهده کنید.

ورق روغنی

ورق روغنی، طی فرایند نورد سرد تولید می‌شود و اصلی‌ترین محصول ورق سرد است. ورق روغنی به‌دلیل آغشته بودن به روانساز، به این نام معروف است. ورق روغنی ماده پایه برای ساخت ورق گالوانیزه است.

 ضخامت ورق‌های روغنی بین 0.30 تا 4 میلی‌متر است و به دو صورت کلاف (Coil) و یا برش (Sheet) تولید می‌شوند. عرض ورق روغنی معمولا بین 1000 تا 1250 میلی‌متر است.

 استانداردهای مختلفی برای ورق روغنی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان از استانداردهای DIN، JIS، ASTM و EN نام برد. از جمله گریدهای ورق روغنی نیز می‌توان به St37، St12 ، SAPH440، SAPH400، SAPH370، SPCE، SPCD و SPCC اشاره‌کرد.

انواع ورق روغنی

 براساس نوع آلیاژ و عملیات حرارتی مورد استفاده، می‌توان ورق‌های روغنی را به سه دسته‌ی فوق کششی، نیمه کششی و معمولی تقسیم کرد.

ورق روغنی ST12: بیشترین کاربرد را بین ورق‌های روغنی این گرید دارد و برای مقاصد عمومی استفاده می‌گردد. از ورق روغنی این گرید همچنین برای مواردی که نیاز به خم‌کردن، شکل‌دهی ساده و کاربردهای جوشکاری دارند نیز استفاده می‌شود.‌

ورق روغنی ST13 کیفیت نیمه کششی: برای تولید محصولاتی که نیاز به شکل‌دهی دارند و در فرایند تولید متحمل کشش می‌شوند، مناسب است.

 ورق روغنی ST14 کیفیت فوق کشش: از ورق روغنی فوق کششی به‌دلیل داشتن ساختاری انعطاف‌پذیرتر نسبت به ورق‌های روغنی دیگر، می‌توان در کاربردهای با پرسکاری عمیق استفاده کرد.

کاربردهای ورق روغنی  

صنایع خودروسازی

ورق روغنی کاربرد گسترده‌ای در صنعت خودروسازی دارد. برای تولید فیلتر اتومبیل از ورق روغنی فوق کشش، گرید تجاری st14، استفاده می‌شود. ورق روغنی فوق کشش، گرید تجاری st13، در گلگیر و بدنه‌ی اتومبیل به‌کار می‌رود. برای تولید اگزوز هم از ورق روغنی ضدزنگ و ضدخوردگی استفاده می‌شود. برای قطعات زیرین اتومبیل، از ورق روغنی نوع QSTE ضد سایش استفاده می‌شود.

لوازم خانگی و اداری

برای ساخت اجاق گاز، یخچال و فریزر، کابینت، انواع کمد، رادیاتور و لوله از ورق روغنی استفاده می‌شود. مبلمان اداری، کشوهای فلزی، تجهیزات اداری، مبلمان فلزی و ... مجموعه‌ای از کاربردهای ورق سرد در تولید لوازم خانگی و اداری است.

مراحل تولید ورق روغنی

نورد سرد بعد از عملیات نورد گرم بر روی ورق سیاه صورت می‌گیرد که طی این فرایند، از ضخامت ورق کاسته می‌شود. کاهش ضخامت همراه با افزایش سختی محصول بوده و فرم‌دهی آن را مشکل می‌کند. به‌این منظور عملیات آنیل برای انجام تبلور مجدد صورت می‌گیرد. پروسه‌ی آنیل‌کردن شامل یک مرحله گرمادهی است که نتیجه‌ی آن افزایش خاصیت انعطاف‌پذیری ورق خواهد بود. پیش از اینکه ورق، تحت نورد سرد قرار بگیرد مرحله‌ی اسید شویی انجام می‌شود تا بوسیله‌ی آن، سطح فلز از هر گونه اکسید، زدوده شود.

مراحل تولید ورق روغنی بدین ترتیب است؛ اسید شویی ورق سیاه، اعمال نورد سرد برای کاهش ضخامت، انجام فرآیند نورد پوسته‌ای، روغن اندودکردن، فرآیند آنیل، پرداخت نهایی محصول.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی ورق روغنی در ایران و خارج از ایران

از جمله شرکت‌های خارجی می‌توان از؛ شرکت‌های پوسکو، شوگانگ، بائو استیل و ارسلور میتال نام برد.

برخی شرکت‌های داخلی تولیدکننده‌ی ورق روغنی عبارتند از؛ مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، فولاد غرب آسیا، صنایع هفت الماس، شرکت فولاد درخشان و فولاد گیلان

شرکت فولاد غرب آسیا

شرکت فولاد غرب آسیا به اهتمام سرمایه‌گذاران خصوصی و با تکیه بر تجربه‌ی مدیران ارشد فولاد مبارکه در سال 1383 برای اجرای پروژه‌ی نورد ورق سرد به ظرفیت 550،000 تن در سال با ضخامت نهایی 0,18 تا 3 میلی‌متر، عرض 600 تا 1700 میلی‌متر، با استانداردهای بین‌المللی، در زمینی به مساحت 53 هکتار و زیربنای 40،000 متر مربع در استان قم، تاسیس شد. عمده‌ی محصولات این پروژه در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، پوشش ساختمان‌ها، ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی‌سازی برای صنایع بسته‌بندی مانند رنگ روغن‌های صنعتی، کنسروسازی و غیره مصرف می‌شود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه‌ی تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌نماید. این شرکت بیش از پنجاه درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین، لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تامین می‌نماید. شرکت فولاد مبارکه دارای هفت مجتمع صنعتی در مناطق گوناگون کشور بوده و بیش از بیست هزار نفر در بخش‌های مختلف این شرکت مشغول به‌کار هستند.

خرید ورق روغنی

شما می‌توانید قیمت روز ورق روغنی فولاد غرب آسیا، قیمت ورق روغنی شرکت فولاد مبارکه‌ی اصفهان و دیگر کارخانه‌ها را از جدول قیمت ورق روغنی در وب‌سایت سراج توس، مشاهده کنید. قیمت‌ها هر روز به‌روزرسانی شده و شما می‌توانید با مقایسه قیمت و کیفیت، با اطمینان خرید کنید. لازم به‌ذکر است که سفارش شما ظرف مدت 48 ساعت بعد از توافقات اولیه و پرداخت، در محل مورد نظر شما حاضر خواهد بود.