استفاده از سرچ کنسول چه کمکی به سئو می‌کند

اگر شما هم یک کارشناس یا متخصص سئو باشید، حتما تا کنون از ابزارهای مختلفی برای بهبود سئو سایت استفاده کرده‌اید. یکی از بهترین و مهم‌ترین ابزارهای seo، گوگل سرچ کنسول است که به رایگان عرضه می‌شود. ما در ادامهٔ این متن از نقش این ابزار در سئو سایت می‌گوییم. یادگیری و آموزش سرچ کنسول گوگل یکی از مهم‌ترین دانش‌هایی است که یک متخصص سئو و همچنین استراتژیست محتوا باید بداند.

 

 در ادامه با ما همراه باشید.

 

گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console=GSC) یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که به کمک آن می‌توان متوجه شد که گوگل چگونه سایت شما را می‌بیند. سرچ کنسول به شما نشان می‌دهد به چه صفحه‌هایی از سایت شما دسترسی دارد و در چه عبارت‌های کلیدی این صفحات را در نتایج جست‌وجو و با چه رتبه‌ای نشان می‌دهد. تعداد نمایش، تعداد کلیک‌ها، دستگاه‌هایی استفاده شده و خطاهای سایت از دیگر امکانات این ابزار است.

اگر بخواهیم ساده بگوییم، در واقع گوگل سرچ کنسول شما را از نحوه ی رفتار و تعامل کاربران با سایتتان پیش از ورود به سایت آگاه می سازد.

60

ارتباط گوگل سرچ کنسول و سئو

همان طور که پیشتر گفتیم، Google Search Console ابزارها و گزارش‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد،‌ اما همانطور که می‌دانید گزارش‌گیری فقط مقدمه‌ی کار است و مهم‌تر از آن نحوه‌ی آنالیز گزارش‌ها و درک گزارش در راستای بهبود سئو سایت است. برای آنالیز گزارش ها می توانید از مشاوره سئو در سئولب کمک بگیرید این مشاوره ها توسط علی حسینی یکی از برترین سئوکاران ایران می باشد.

در ادامه با برخی از اصلی‌ترین ابزارها و گزارش‌های گوگل سرچ کنسول آشنا می‌شویم و نقش هریک از آن‌ها را در کمک به سئو بررسی می‌کنیم:

 

آشنایی با گزارش‌ها و ابزارهای گوگل سرچ کنسول 

 

۱- گزارش Performance 

عمکلرد یا Performance، مهم‌ترین بخش گوگل سرچ کنسول است که گزارش‌گیری از آن اطلاعات حیاتی و مفیدی را به ما می‌دهد که برای بهبود SEO سایت باید از آن ها استفاده کنیم. پارامترهایی که در بخش Performance می‌توانیم استخراج کنیم عبارتند از:

 

  • Total Clicks : این پارامتر کل کلیک هایی است که شما برای سایت یا یک صفحهٔ مشخص در سایت گرفته‌اید.
  • Total Impression: در صفحهٔ نتایج جست و جوی گوگل (SERP)  نتایجی نشان داده می‌شوند ولی کاربر مسلما روی همهٔ آن‌ها کلیک نمیکند. اگر صفحه ی سایت شما در جست‌وجوها به کاربر نشان داده شود جزو Impression‌ یا همان «نمایش» حساب می‌شود
  • Average CTR: نرخ کلیک در واقع از تقسیم تعداد کل کلیک ها بر تعداد کل ایمپرشن ها به دست می آید و بر اساس درصد بیان می‌شود. هرچه درصد این پارامتر بیشتر باشد، یعنی شما تعداد بیشتری را توانسته‌اید مجاب کنید برای آن عبارت کلیدی مشخص به سایت خود هدایت کنید.
  •  Average Position: میانگین رتبهٔ سایت شما یا یک صفحهٔ‌ مشخص از سایت هست .

 

چهار پارامتری را که در بالا توضیح داده شدند،‌ هم می‌توان برای کل سایت گزارش‌گیری کرد و هم می‌توان بر اساس فیلترهای مشخصی گزارش تهیه نمود که حالت دوم در مبحث سئو به شما بیشتر کمک می‌کند.

فیلترهای گزارش‌گیری در بخش عملکرد گوگل سرچ کنسول عبارتند از :

  • عبارت یا کلمهٔ کلیدی (Query)
  • صفحهٔ‌ مشخصی از سایت (Page) 
  • کشورهای بازدیدکننده (Country)
  • دستگاه‌های استفاده شده (Device)

دو فیلتر اول بیشتر برای ما مهم هستند. فرض کنید شما می‌خواهید ببینید عبارت «آموزش سئو» در سایت خود چه تعداد کلیک دارد؟ یا می‌خواهید بفهمید افرادی که «seo چیست» را سرچ کرده‌اند، به کدام صفحهٔ سایت شما هدایت شده‌اند. با استفاده از سرچ کنسول گوگل به راحتی این اطلاعات را به دست می‌آورید.

 

از گزارش Performance گوگل سرچ کنسول چگونه برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟

همهٔ پارامترهایی که در این قسمت گفته شد، اساسی‌ترین داده‌هایی است که شما برای بهبود سئو سایت به آن‌ها نیاز دارید. کلمات کلیدی و صفحات سایت را با دقت بررسی کنید،‌ کلماتی که کاربر را به سایت شما هدایت کرده‌اند و رتبهٔ خوبی دارند را استخراج کنید و آن‌هایی که نرخ کلیک خوبی ندارند بررسی و عیب یابی کنید

 

61

 

۲- گزارش Coverage

ربات های گوگل به صورت اتوماتیک سایت شما را می خوانند. با استفاده از گزارش Coverage سرچ کنسول می‌توانید بفهمید که آیا تمام صفحات سایت که در نظر داشته‌اید توسط گوگل ایندکس شده‌اند یا خیر؟

کاربرداصلی این ابزار این است که صفحه‌ای از قلم نیفتاده یا برعکس صفحه ای تکراری ثبت نشده باشد. بعضی اوقات افراد نمی خواهند صفحه‌ای از سایت در یک بازهٔ زمانی توسط گوگل ایندکس شود. اگر بعدا تصمیمتان عوض شد باید به صورت دستی آن صفحه را در گوگل ایندکس کنید.

برای این کار در زبانهٔ‌ Coverage ابتدا روی URL inspection کلیک کرده و بعد آدرس URL مورد نظر را در نوار جستجو بنویسید و صبر کنید تا تست گوگل کامل شود. اگر گوگل خطایی اعلام نکرد با کلیک روی Request Indexing درخواست ایندکس شدن را ثبت کنید.

 

گزارش coverage‌ سرچ کنسول اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد

  • خطا (Error): هر صفحه‌ای که به دلیل خطای 404 یا هر دلیل دیگری ایندکس نشده باشد در اینجا مشخص می‌شود
  • اخطار (Valid with warnings): اگر صفحه‌ای ایندکس شده باشد اما ایرادی در آن باشد،‌ در این قسمت مشخص می‌شود.
  • معتبر (Valid): جای صفحات بدون مشکل در اینجاست.
  • استثنا شده (Excluded): صفحاتی است که خودمان استثنا کرده‌ایم که توسط گوگل ایندکس نشوند (مانند تگ های کانونیکال)

 

از گزارش coverage گوگل سرچ کنسول چگونه برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟

هر خطایی تحت هر عنوانی در صفحات سایت ما، باعث می‌شود به سئو ما آسیب برسد و در واقع گوگل رتبهٔ پایین‌تری به سایت ما می‌دهد. پس از گزارش‌های این صفحه استفاده کنید و خطاهای سایت را برطرف کنید.

 

۳- Site Map

اول به این سوال جواب بدهیم که داشته نقشهٔ سایت اصلا ضروری است یا نه؟

برای نمایش در نتایج جستجوی گوگل داشتن سایت مپ ضروری نیست و تاثیری در رتبه بندی صفحات سایت شما ندارد، اما این به شرطی است که سایت شما ساختار درستی داشته باشد و کراولر گوگل به راحتی بتواند سایت شما را بخواند. پیشنهاد ما این است پس از ساخت site map‌سایت خود، آن را با استفاده از ابزار GSC site maps تایید کنید.

 

۴- سازگاری سایت با دستگاه‌های هوشمند (Mobile Friendly)

این روزها اگر سایتی در موبایل ها و تبلت ها درست نمایش داده نشود، به راحتی توسط گوگل جریمه می شود و رتبه از دست می دهد. شما نیز از زبانهٔ Mobile Usability می توانید بررسی کنید که همه ی صفحات سایت در موبایل ها به درستی نمایش داده شوند.

 

۵- Links 

برای هر وب مستری مهم است که بداند چه کسی به سایتش لینک داده و بیشترین صفحاتی که به آن‌ها لینک داده‌اند کدام است.

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که لینک‌های تکراری با هم ترکیب می‌شوند و گزارش links‌ در سرچ کنسول به شما کمک می‌کند تکراری،‌ کپی و یکسان بودن لینک‌ها را پیدا کنید.

اگر می‌خواهید فهرست وبسایت‌هایی را پیدا کنید که بیشترین لینک را به شما داده‌اند به بخش Top linking sites>More مراجعه کنید.

لینک‌های خارجی در بخش‌های Top linked، Top linking sites، Top linking text و Top linking pages دسته‌بندی می‌شوند. همچنین امکان مشاهدهٔ لینک‌های داخلی در این بخش گوگل سرچ کنسول نیز وجود دارد.

 

از گزارش Links گوگل سرچ کنسول چگونه برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟

 

لینک‌های شکسته یا بک‌لینک‌های نامرتبط و تکراری، باعث افت رتبهٔ‌ سایت شما می‌شود. یک کارشناس سئو همیشه باید حواسش به سئو داخلی و سئو خارجی سایتش باشد و لینک‌ها را بررسی کند.

 

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم کمی با آموزش گوگل سرچ کنسول و معرفی مهم‌ترین گزارش‌ها و ابزارهای آن، اهمیت استفاده از GSC‌ در راستای بهبود سئو سایت را بیان کنیم. آنچه مسلم است، هرچقدر بیشتر برای یادگیری این ابزار وقت بگذارید و سایت‌ها و صفحات بیشتری را کنکاش کنید تا بتوانید گزارش‌گیری‌های بیشتری انجام دهید، به مرور زمان آنالیز سایت‌ها برایتان راحت‌تر می‌شود و در نتیجه روش‌هایی را به کار خواهید گرفت که به سئو سایت و بهبود رتبهٔ آن کمک می‌کند.

منبع: آموزش سئو سئولب