چطور خودمان را برای مهاجرت به استرالیا آماده کنیم؟

کشور استرالیا سال‌های خوبی را سپری می‌کند. عوامل مختلفی در این کشور دست به دست هم داده‌اند، تا به یکی از پرطرفدارترین مقصدهای مهاجرتی جهان باشد. متقاضیان مهاجرت به این کشور همواره در فکر فراهم کردن شرایط مهاجرت به استرالیا هستند. برخی تصور می‌کنند که فقط نیاز به سرمایه هنگفتی دارند تا بتوانند کوله بار خود را به مقصد بزرگ‌ترین کشور جزیره‌ای جهان ببندند. واقعاً این طور نیست. بسته به نوع مهاجرت، شرایط مختلفی باید فراهم شود و مراحل مختلفی باید طی شود تا در نهایت بتوانید هدف خود را عملی کنید.

1

به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت به استرالیا در سال 2021 داشتن مدرک زبان است که اگر به آن بی‌توجهی کنید، ممکن است از هدف خود دور شوید! طی کردن مسیر درست، به همین سادگی‌ها نیست. ممکن است دنباله‌ی طولانی‌ای از کارها را انجام دهید و در نهایت متوجه شوید که یک چیز را جا انداخته‌اید یا برای فراهم کردن شرایطی که اصلاً نیاز نبوده زمان و توان خود را به باد داده‌اید.

مراحلی که باید برای اقدام برای مهاجرت طی کنیم

در این مقاله تلاش می‌کنیم به شما مراحلی را به شما معرفی کنیم که با طی کردن آن‌ها بدون هیچ خطایی به آنچه که می‌خواهید برسید.

  1. با راه‌های مختلف مهاجرت آشنا شوید

مهم ترین دلایل پذیرش نیروی مهاجر در استرالیا در سال‌های اخیر؛ کاهش نرخ رشد جمعیت، کمبود نیروی متخصص در بازار کار و افزایش نرخ پیری جمعیت است.استرالیا به‌عنوان یکی از کشورهای مهاجرپذیر، ویزاهای مختلفی را در حوزه‌های مختلف صادر می‌کند. این باعث شده تا روش‌های مهاجرت به استرالیا متنوع باشد.

اولین قدم این است که همه‌ی این روش‌ها را بشناسید و درباره آن‌ها اطلاعات کاملی به دست بیاورید. انواع روش‌های مهاجرتی عبارت‌اند از:

  • مهاجرت تحصیلی: اگر دانشجو هستید و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را دارید، می‌توانید مهاجرت تحصیلی داشته باشید. مهاجرت تحصیلی از طریق 3 ویزا امکان‌پذیر است: ویزای دانش‌آموزی و دانشجویی، ویزای گاردین استرالیا، ویزای آموزش شغلی و مهارتی
  • مهاجرت کاری: برای افراد دارای مهارتی که تجربه و سابقه کاری دارند مناسب است. این مهاجرت از طریق ویزاهای مختلفی مانند ویزای 181، ویزای 187، ویزای 188، ویزای 189، ویزای 190، ویزای 476، ویزای 485، ویزای 491، ویزای بازنشستگی و ویزای تلنت استرالیا قابل انجام است. 
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری: در صورتی که سرمایه قابل توجهی دارید و می‌خواهید این سرمایه را در استرالیا به کار بگیرید، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری به شما پیشنهاد می‌شود.
  • مهاجرت از طریق خانواده: اگر شریک زندگی شما یا یکی از اعضای خانواده‌ در استرالیا زندگی می‌کنند می‌توانید مهاجرت از طریق یکی از ویزای والدین، ویزای ازدواج و ویزای پارتنر موقت یا پارتنر دائم را انتخاب کنید.
  • پناهندگی: اگر شرایط زندگی شما در جایی که فعلاً در آن سکونت دارید غیرقابل تحمل است و جان و امنیت شما به خطر افتاده است، می‌توانید از طریق پناهندگی اقدام به مهاجرت استرالیا کنید. مهاجرت پناهندگی از طریق ویزاهای پناهندگی، ویزای 202، ویزای 785، ویزای 790 و ویزای 866 امکان‌پذیر است.
  1. بهترین راه مهاجرتی را انتخاب کنید

همان‌طور که دیدید تنوع راه‌های مهاجرتی بسیار بالا است. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلفی اقدام به مهاجرت کنید. اگر کسی قبل از شما مهاجرت موفقی داشته است، احتمالاً شما را تشویق می‌کند تا از طریقی که او مهاجرت کرده، اقدام نمایید. می‌توانید به آن فکر کنید ولی تصور نکنید که تجربه موفق او قرار است برای شما هم اتفاق بیفتد.

بهتر است با دقت تمام ویزاهایی را که می‌توانید از طریق آن‌ها اقامت بگیرید بررسی کنید و شرایط خود را با آن‌ها مطابقت دهید. ممکن است چند گزینه مناسب برای شما وجود داشته باشد. روی آن‌ها تمرکز کنید و سعی کنید از بین آن‌ها بهترین و مطمئن‌ترین راه را انتخاب کنید.

ممکن است بهترین ویزا برای فردی ویزای پناهندگی باشد، برای فرد دیگر ویزای تحصیلی و برای شما ویزای کارآفرینی. همه چیز را بررسی کنید و توانایی‌ها، استعدادها و امکانات خود را در نظر بگیرید.

  1. شرایط مهاجرت به استرالیا را بررسی کنید

هر روش مهاجرتی‌ را که انتخاب کنید، شرایط خاص خودش را دارد. یک سری شرایط عمومی و یک سری شرایط اختصاصی. در همه روش‌های مهاجرتی باید عدم سوءپیشینه داشته باشید، مدرک زبان نیز یکی از شرایط عمومی است. همچنین باید از سلامت کافی برخوردار باشید. در کنار این‌ها شرایط دیگری نیز وجود دارند تأثیر آن‌ها وابسته به ویزای انتخابی ممکن است کم یا زیاد باشد.

یک سیستم امتیازدهی وجود دارد که فاکتورهای مختلفی مانند سن، سطح دانش زبان، سابقه کاری، سابقه تحصیلی، میزان سرمایه و داشتن دعوت‌نامه و یک سری موارد دیگر را در برمی‌گیرد. با توجه به اینکه ویزای انتخابی شما کدام است، یک جدول امتیازبندی وجود دارد و برای این فاکتورها یک امتیاز به خصوص در نظر گرفته شده است. مثلاً جدول امتیازبندی ویزای کاری با جدول امتیاز بندی ویزای سرمایه‌گذاری متفاوت است. فاکتور سن در هر دو جدول نسبت به هم متفاوت است. اگر سن شما 18 تا 24 سال باشد، امتیاز شما برای ویزای کاری معادل 25 است و برای ویزای سرمایه‌گذاری 18.

در نهایت همه امتیازها با هم جمع می‌شوند امتیاز نهایی حاصل می‌شود. حداقل امتیاز برای گرفتن ویزا و اقامت 65 است.

2

  1. اقدام به فراهم کردن شرایط مهاجرت به استرالیا کنید

با توجه به ویزای انتخابی و سیستم امتیازبندی استرالیا متوجه می‌شوید که چه شرایطی برای شما از همه بیشتر اهمیت دارد. سن ، سابقه کار، تخصص‌ها، مدرک زبان و سرمایه‌ای که در شرایط فعلی دارید. ممکن است در حال حاضر در برخی از آن‌ها قوی و در برخی از این فاکتورها ضعیف باشید. مثلاً از لحاظ سنی در محدوده‌ی بسیار خوبی باشید ولی سابقه کاری یا مدرک زبان شما حد قابل قبولی نداشته باشد.

تلاش کنید و هر چه زودتر شرایط موردنظر را فراهم کنید. اگر مدرک زبان ندارید، شروع به آموزش کنید. تلاش کنید که بالاترین نمره را دریافت کنید تا امتیاز بیشتری برای شما قائل شوند. اگر سابقه کاری شما کم است، اندکی صبر کنید. میزان سرمایه موردنیاز خود را فراهم کنید و تا جای ممکن خود را به ایده‌ آل مورد نظر دولت استرالیا نزدیک کنید.

  1. مدارک خود را تکمیل کنید

زمانی که شرایط ایده آلی برای ارائه درخواست پیدا کردید، مدارک خود را آماده کنید. به یک پاسپورت معتبر و مدت‌دار نیاز دارید، مدارک شخصی هویتی، نامه تمکن مالی و گزارشات حساب بانکی، مدارک مربوط به سابقه تحصیلی یا کاری، مدارک مربوط به دعوت‌نامه، مدارک زبان، فرم‌های مربوط به ویزا و رسید پرداخت هزینه های دولتی مهاجرت به استرالیا. اگر مدارک شما نیاز به ترجمه و مهر دارند، باید این اقدامات را برای آن‌ها انجام دهید.

ممکن است در مسیر طی کردن این مراحل نیاز به مشورت داشته باشید. بهتر است برای مشورت به کسی مراجعه کنید که تخصص کافی در زمینه امور مربوط به مهاجرت داشته باشد. یک مشاوره اشتباه و در نهایت یک اقدام نامناسب، ممکن است موجب رد درخواست شما شود.