کشیدن دندان برای ارتودنسی و پاسخ به 12 سوال رایج درباره آن

در این صفحه به 12 سوال پرتکرار و بسیار رایج درباره کشیدن دندان برای ارتودنسی دندان پاسخ داده شده است. اگر به فکر مرتب کردن دندان های خود را ارتودنسی هستید و فکر می کنید نیاز به کشیدن دندان دارید این 12 پرسش و پاسخ را بخوانید.

1. کشیدن دندان قبل از ارتودنسی انجام می شود یا حین درمان؟

اغلب اوقات اگر لازم باشد تا دندانی برای ارتودنسی کشیده شود احتمالا قبل از شروع درمان این اتفاق رخ خواهد داد. البته گاهی اوقات به صلاح‌دید ارتودنتیست، ممکن است در طول درمان نیز نیاز باشد تا دندان کشیده شود.

2. آیا قبل از ارتودنسی نامرئی نیز دندان کشیدن می شود؟

فقط موارد خاص ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان دارند. اگر ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف انجام داده اید ممکن در موارد بسیار نادر مجبور به کشیدن دندان خود باشید. اما به دلیل اینکه افراد تحت درمان با این روش معمولا مشکلات جزئی دارند نیازی به کشیدن دندان پیدا نخواهند کرد.

3. کدام دندان ها برای ارتودنسی کشیده می شوند؟

در صورت نیاز به خارج کردن دندان، معمولا دندانی که خراب باشد و یا مشکلی در خصوص آن وجود داشته باشد کشیده می شود. متخصصان ارتودنسی با توجه به علائم زیر متوجه می شوند باید 1 تا تعدادی از دندان ها برای درمان بهتر کشیده شوند:

  • رشد دندان ها در جهت اشتباه
  • بزرگ بودن برخی از دندان ها یا همه آن ها
  • کوچک بودن فک
  • تغییر رنگ دائمی دندان
  • داشتن علائم پوسیدگی دندان
  • داشتن دندان های حساس که مستعد درد زیاد هستند.
  • عفونت دندان

4. کدام دندانپزشک دندان ها را بیرون می کشد؟

در واقع ارتودنتیست ها دندان شما را نمی کشند. آنها تصمیم می گیرند که آیا کشیدن کشیدن برای رسیدن به یک لبخند سالم با دندان های صاف ضروری است یا خیر، و سپس شما را به دندانپزشک عمومی یا جراح دهان ارجاع می دهند تا دندان هایتان را بکشند.

5. آیا همه برای ارتودنسی باید دندان خود را بکشند؟

کشیدن دندان برای انجام درمان ارتودنسی چندان رایج نیست. کشیدن دندان معمولا در بزرگسالانی دیده می شود که رشد دندان ها و استخوان های آنها متوقف شده است و بنابراین ممکن است حرکت دادن دندان های آنها دشوارتر باشد و ازدحام شدید ایجاد شود. تیم دندانپزشکی شما برای دستیابی به بهترین نتایج تا حد امکان تعداد کمتری از دندان ها را برمی دارد.

31

6. آیا کشیدن دندان درد دارد؟

با لطف بی حسی موضعی، نباید در حین کشیدن دندان درد احساس کنید. هنگامی که اثر بیحسی از بین می رود، ممکن است کمی درد یا ناراحتی احساس کنید، اما این مشکل را می توان به راحتی با هر مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن درمان کرد. برای اطمینان از بهبودی مناسب، دستورالعمل های متخصص دندانپزشک خود را دنبال کنید. در اکثر موارد موارد استخراج ساده دندان، خیلی سریع بوده و ترمیم نیز به سرعت رخ می دهد. بنابراین درد باید ظرف یک یا دو روز از بین برود.

7. آیا ارتودنتیست ها می توانند دندان را بکشند؟

متخصصین ارتودنسی در درمان مواردی که نیاز به کشیدن دندان دارند دارای آموزش دیده اند. آن ها مجوز چنین کاری دارند اما معمولاً خودشان چنین کاری انجام نمی دهند.

در عوض، پس از تعیین اینکه کشیدن کدام دندان ها ضروری است، شما را به دندان‌پزشک دیگری که معمولاً دندانپزشک عمومی یا جراح دهان و دندان است، ارجاع می‌دهند. بعد از اینکه کشیدن دندان انجام شد، باید مجددا به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

8. آیا کشیدن دندان شکل صورت را تغییر می دهد؟

این امکان وجود دارد که بعد از کشیدن دندان متوجه تفاوت جزئی در فرم صورت خود شوید. دندان ها دارای ریشه های عمیقی هستند که با استخوان های صورت شما متصل می شوند و به فرم صورت شما کمک می کنند. البته این تغییرات جزئی هستند و اصولا چهره ها بدون توجه به کشیدن دندان یا درمان ارتودنسی در طول زمان تغییر می کنند، بنابراین بیشتر تغییر شکل صورت نتیجه یک روند طبیعی است تا چیز غیرعادی.

32

9. برای درمان ارتودنسی معمولاً چند دندان کشیده می شود؟

اگر کشیدن دندان برای ارتودنسی ثابت یا نامرئی شما ضروری باشد، ارتودنتیست شما با دقت تصمیم می گیرد که کدام دندان و یا چند دندان باید کشیده شود. ممکن است بین 1 تا 4 دندان را برای اینکار بردارند. برداشتن تعداد فردی از دندان ها (مثلا 1 یا 3 عدد) برای موارد عدم تقارن ( جایی که دندان ها به طور مساوی در صورت شما تقسیم نمی شوند) رایج است.

10. آیا کشیدن 4 دندان به طور همزمان بی خطر است؟

کشیدن 4 دندان برای ارتودنسی آن هم به طور همزمان چندان رایج نیست. در این خصوص دندانپزشک یا جراح دهان شما تصمیم نهایی را خواهد گرفت، اما به طور کلی برای برداشتن 4 دندان نیاز به چند نوبت مجزا است.

متخصص ارتودنسی شما یک معاینه کامل انجام می دهد تا مشخص کند که آیا برداشتن این تعداد از دندان، یک روش ضروری و مورد نیاز برای ارتودنسی شما خواهد بود یا خیر. پس از برداشتن تعداد دندان‌های مورد بحث، ارتودنتیست شما مدت کوتاهی بعد درمان ارتودنسی تان را آغاز میکند.

11. آیا جایگزینی برای کشیدن دندان در ارتودنسی وجود دارد؟

چندین روش جایگزین به جای کشیدن دندان وجود دارد. برای مثال یکی از این روش ها شامل قرار دادن بافت استخوانی بیشتر در سقف دهان با کمک جراحی است تا به بزرگ شدن آن کمک شده و فضا را برای همه دندان ها باز کند.

یکی دیگر از روش ها، شامل تراز کردن دندان‌ها به سمت عقب در دهان است، بنابراین دندان‌های آسیاب بیشتر به سمت عقب کشیده می‌شوند و فضا را برای همه دندان‌ها باز می‌کنند. اگر در مورد این درمان ها سوالی دارید از متخصص ارتودنسی خود بپرسید.

12. هزینه کشیدن دندان برای ارتودنسی چقدر است؟

در حالت عادی زمانی که حتی نیازی به درمان ارتودنسی نباشد، اگر قرار بر کشیدن دندان باشد باید مطابق با تعرفه های تعیین شده توسط وزارت بهداشت مبلغی برای کشیدن دندان پرداخت کنید. این مبلغ بسته به نوع دندان، موقعیت آن، و روش کشیدنش متفاوت خواهد بود. اگر بخواهیم به روش جراحی آن را خارج کنیم هزینه آن بیشتر خواهد بود. در صورت داشتن عفونت دندان ممکن است ابتدا نیاز به درمان عفونت و سپس کشیدن آن باشد. در این مواقع هزینه درمان ریشه و یا درمان های مورد نیاز نیز باید لحاظ شود.