آیا از رشته تجربی می‌توان معلم شد؟

معلمی شغل شریف و ارزشمندی است که خیلی از دانش‌آموزان از همان اوایل تحصیل دوست دارند وقتی که تحصیلاتشان در دانشگاه تمام شد، در این شغل فعالیت کنند. حال سؤال اینجاست که از چه طریقی و چه رشته‌ای می‌توان معلم شد. اکثر افراد فکر می‌کنند که تنها از طریق رشته انسانی و قبولی در دانشگاه تربیت معلم و فرهنگیان می‌توان به پیشه معلمی روی آورد. ما در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا از رشته تجربی هم می‌توان وارد شغل معلمی شد؟ بنابراین اگر شما هم مایل به فهمیدن این موضوع هستید، این مطالب را تا پایان مطالعه بفرمایید.

از چه رشته‌هایی می‌توان معلم شد؟

می‌توان گفت از همه رشته‌های نظری و عملی می‌توان معلم شد. با این تفاوت که روش‌های معلم شدن در هر کدام فرق می‌کند. دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند از طریق شرکت در آزمون سراسری و انتخاب دانشگاه فرهنگیان یا تربیت دبیر در رشته‌های مختلف معلمی، پذیرش شوند. دانشجویان پذیرفته شده باید شرط سنی و شرط معدل برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر را داشته باشند تا بتوانند در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند.

استخدام و آزمون استخدامی آموزش و پرورش در رشته‌هایی مانند تجربی

دانش‌آموزان رشته‌های تجربی که موفق به قبولی در دانشگاه تربیت معلم یا فرهنگیان نشدند نیز می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیل شدن، با مطالعه کتاب دبیر علوم تجربی از طریق آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش شده و شروع به تدریس کنند‌. رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای هم بعد از اخذ مدرک دانشگاهی، با حداقل مدرک کاردانی می‌توانند در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش که هر ساله فراخوان می‌دهد؛ شرکت کنند و با قبولی در این آزمون و مصاحبه، با گذراندن دوره آموزشی تحت نظر دانشگاه فرهنگیان، به عنوان‌ معلم استخدام آموزش و پرورش شوند. این پذیرفته شدگان در هنرستان به عنوان مدرس رشته‌های فنی مشغول به کار می‌شوند.

شرایط شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

آیا از رشته تجربی می‌توان معلم شد؟

بعد از انتشار فراخوان آزمون استخدامی و فهرست رشته‌های مورد نیاز در آموزش و پرورش، شرایط شرکت کنندگان در آزمون نیز مورد احراز قرار می‌گیرد. برخی از این شرایط به شرح زیر است:

  • داشتن کارت معافیت یا پایان خدمت سربازی برای آقایان
  • برخورداری از سلامتی جسمانی و روانی کامل
  • نداشتن اعتیاد به هر گونه مواد مخدر
  • عدم سابقه کیفری و جزایی
  • استخدام نبودن در دیگر نهادهای دولتی
  • شرایط سنی نیز با توجه به مدارک دانشگاهی متغیر است.

شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان

برای ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق رشته‌هایی مانند تجربی، رعایت یک سری شرایط و قواعد ضروری است. مثلا در هنگام ثبت نام در آزمون سراسری، دانش آموزان رشته تجربی و دیگر رشته‌های نظری حتماً باید گزینه دانشگاه فرهنگیان را در دفترچه ثبت نام انتخاب کرده باشند. از شرایط مهم دانشگاه فرهنگیان این است که در آزمون سراسری تراز شما باید بالای 6500 باشد تا مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان شوید. بعد از قبولی همچنین باید در مصاحبه شرکت کرده تا گزینش شما به طور کامل صورت بگیرد. از دیگر شرایط پذیرفته شدن در دانشگاه فرهنگیان دارا بودن‌ معدل کل چهارده به بالا، حداکثر سن 24 سال و همچنین انتخاب رشته‌های بومی است.

انواع گرایش‌های مختلف معلمی در پنج رشته‌ تحصیلی

هر کدام از رشته‌های گروه‌های نظری دارای یک سری زیر شاخه‌ها برای پذیرش معلمی در دانشگاه‌ها هستند. رشته تجربی هم در زیرگروه‌های مرتبط با این رشته در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم دانشجو می‌پذیرد. از زیرشاخه‌های رشته تجربی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دبیری زیست و شیمی
  • دبیری علوم در مقطع متوسطه اول
  • معلم ورزش
  • آموزش ابتدایی و کودکان استثنایی

پس تا اینجا متوجه شدید که از طریق رشته تجربی نیز می‌توان در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم تحصیل کرد و معلم شد. بنابراین اگر مایل به دبیری در زیرگروه‌های رشته تجربی هستید، می‌توانید با قبولی در کنکور تجربی و آوردن نمره حد نصاب، وارد دانشگاه فرهنگیان یا تربیت دبیر شوید.

از طرفی یک سری رشته‌ها، در هر سه گروه آزمایشی ریاضی، انسانی و تجربی مشترک است و از هر سه گروه می‌توان در آن رشته‌ها تحصیل کرد.

رشته های هنر و زبان

در رشته‌های هنر نیز دبیری هنر و ارتباط تصویری وجود دارد و با قبولی در کنکور هنر نیز می‌توان وارد دانشگاه فرهنگیان شد و در رشته دبیری هنر تحصیل کرد. کسانی هم که در آزمون سراسری رشته زبان قبول شوند با انتخاب دانشگاه فرهنگیان، پس از پایان تحصیلات می‌توانند دبیر زبان انگلیسی در مقاطع متوسطه اول و دوم شوند.

مهارت‌های لازم برای معلم شدن

آیا از رشته تجربی می‌توان معلم شد؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند معلمی شغل آسان و راحتی است اما این‌گونه نیست. در سال‌های اخیر منابع متعددی برای یادگیری در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است که هر کدام شیوه‌های خود را دارند. یک معلم همواره باید اطلاعات خود را به روز کند تا بتواند خود را با این منابع و دانش‌آموزان وفق دهد. از طرفی دانش‌آموزان این دوره از لحاظ عاطفی و اخلاقی بسیار متفاوت با گذشته هستند پس یک معلم باید از لحاظ روان‌شناختی نیز بتواند با این دانش‌آموزان ارتباط کلامی و احساسی برقرار کند.

بنابراین می‌توان گفت یه معلم نمونه باید شرایط زیر را داشته باشد.

  • صبوری و میزان تحمل بالا
  • شناخت و درک فناوری‌های جدید و پیشرفته
  • اعتماد به نفس و ایفای نقش گروهی در دانش‌آموزان
  • مدیریت فضای مجازی و داشتن ارتباط آنلاین با دانش‌آموزان
  • مطالعه و یادگیری مداوم
  • قابلیت انطباق با هر شرایطی

آیا رشته معلمی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد؟

در سال‌های اخیر به دلیل زیاد شدن فارغ‌التحصیلان بیکار و همچنین شهریه بالای دانشگاه آزاد، ظرفیت مازاد بر تقاضا در برخی از رشته‌های دانشگاهی وجود دارد. لذا تعدادی از این دانشگاها برای تکمیل ظرفیت، در بعضی از رشته‌های دبیری بستگی به رشته‌ای که در آن ظرفیت خالی باشد؛ دانشجو بدون کنکور، پذیرش دارند.

جمع‌بندی

رشته معلمی یک شغل پرطرفدار با متقاضیان زیاد است. از این‌رو، رقابت در کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه تربیت دبیر و فرهنگیان را کمی سخت‌تر می‌کند. دانش‌آموزان رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی با قبولی در کنکور سراسری در صورت انتخاب این دانشگاه‌ها و قبولی درگزینش، می‌توانند در آینده وارد شغل معلمی شوند همچنین با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز این امر میسر می باشد اما مطالعه چندین کتاب استخدامی آموزش و پرورش برای موفقیت ضروری است. آموزش ابتدایی، استثنایی و دبیری ورزش از رشته‌های مشترک دبیری در هر سه گروه رشته نظری است. دانش‌آموزان رشته‌های فنی و کاردانش و همچنین دانش آموزان علاقه‌مند به معلمی در رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی که موفق به قبولی در دانشگاه فرهنگیان نشدند؛ بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه می‌توانند در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و پس از قبولی در آزمون و مصاحبه، به عنوان معلم در این وزارتخانه مشغول به کار شوند.