فواید هدیه دادن

هر تولد، سالگرد و مناسبت های خاص، ما با دقت هدایایی را برای عزیزانمان انتخاب و تقدیم می کنیم. هدیه ها میتوانند در هر رنج قیمت و سلیقه ای باشند از خرید عطر و ادکلن گرفته تا خرید ماگ یا خرید گل یا لباس و هر چیزی . هدیه ای که انتخاب می کنیم و نحوه ارائه آن چیزهای زیادی در مورد ما، روابط ما و ساختارهای اجتماعی پیچیده در جامعه ما می گوید. پشت هر حال کاملی جریان های اجتماعی، روانی و عاطفی نهفته است.

در این مطلب به طور کامل درباره هدیه دادن و مزایا و تاریخچه ان صحبت میکنم. در مقاله قبلی که منتشر شد درباره فواید چای ماسالا برای سلامتی صحبت کرده ام و پیشنهاد میکنم خواندن ان مطلب را از دست ندهید.

چرا هدیه می دهیم؟

از آنجایی که هدیه دادن نقش مهمی در بافت اجتماعی ما ایفا می کند، ما به دلایل بسیاری، گاهی اوقات متناقض، هدیه می دهیم. گاهی اوقات فرهنگ ما به آن نیاز دارد، برای مثال هدایای کریسمس یا تولد. در مواقع دیگر، باعث ایجاد و تقویت روابط با اعضای خانواده و همسران بالقوه می شود و می تواند به دلایل مختلفی انجام شود.

4

  1. برای ایجاد و تقویت روابط

ما اغلب برای تایید مجدد یا برقراری ارتباط خود با دیگران هدایایی می دهیم، به این معنی که آنها بازتاب دهنده و گیرنده و همچنین رابطه منحصر به فرد آنها هستند. هدیه دادن به کسی که دوستش داریم به ما این امکان را می دهد که احساسات و قدردانی خود را نسبت به او ابراز کنیم. در واقع، برخی از جامعه شناسان فکر می کنند که ما فقط به افرادی هدیه می دهیم که می خواهیم با آنها رابطه داشته باشیم. مارسل ماوس، جامعه‌شناس فرانسوی در کتاب خود به نام «هدیه» استدلال می‌کند که هدیه ندادن یا رد کردن آن اساساً رد رابطه است.

  1. راهی برای نشان دادن عشق و فداکاری

هدایا به نوعی برای نماد عشق و فداکاری بین دو شریک استفاده می‌شوند که با نظریه «تعامل‌گرایی نمادین» هم‌خوانی دارد، که استدلال می‌کند مردم از طریق استفاده از نمادها با هم ارتباط برقرار می‌کنند. به عنوان مثال، مردان معمولاً هنگام تلاش برای ابراز عشق یا ارادت برای شریک زندگی خود چه چیزی می خرند؟ گل به گل است زیرا می توان آنها را به عنوان نمادی از احساس عشق با زیبایی معطر خود تفسیر کرد.

  1. ارتباط نمادین

آیا هدیه ای به شما داده شده است که شما را سرشار از شادی کرده باشد؟ یا شاید به اندازه کافی بدشانس بوده اید که چیزی را دریافت کرده اید که y را ترک کرده است

  1. هدیه دادن از درون حس خوبی دارد و مزایای بیرونی نیز دارد.

برد می گوید: «اگر دوست برای دوست باشد، مردم متفکر خواهند ماند. «اگر این یک رابطه عاشقانه باشد، مردم سعی می‌کنند به سمت احساسات نیز بروند. [هدیه دادن] به نحوه ارتباط ما با آن فرد کمک می کند."

او می گوید هدیه دادن نیز راهی برای کاهش احساس گناه برای هدیه دهنده است.

او می‌گوید: «این واقعاً زمانی مطرح می‌شود که شما افرادی را از راه دور داشته باشید. اکنون، سفارش آنلاین هدیه و ارسال آن بسیار ساده تر است. می تواند جایگزینی برای نبودن در کنار فرد باشد. زمانی که هدیه مناسبی را پیدا کنند، رضایت می‌یابند و این باعث شادی عاطفی می‌شود.»

سیلورنیل می گوید: «اگر کاری مثبت انجام دهید، روانشناسی مثبت می گوید که مثبت را جذب می کنید. مردم همیشه فقط برای پس گرفتن چیزی نمی دهند، بلکه خیلی وقت ها فکر می کنیم که اگر کار خوبی انجام دهم، اتفاق خوبی برایم می افتد.

برد می گوید که توقع متقابل اغلب با هدیه دادن همراه است.

"من تصور می کنم که زیرمجموعه کوچکی از ما وجود دارد که می دهیم و در ازای آن هیچ انتظاری نداریم. می‌توانید آن را با کسانی که ناشناس ارائه می‌دهند برچسب بزنید.» اما، من فکر می‌کنم وقتی می‌دهیم میل ذاتی برای دریافت وجود دارد. بدون توجه به هدیه، مردم می خواهند دریافت کنند."

روانشناسان تنها کسانی نیستند که مزایای ذهنی و عاطفی هدیه دادن را درک می کنند. فصل تعطیلات همچنین زمان بزرگی برای تبلیغ کنندگان است تا از احساسات مصرف کنندگان در تلاش برای ترغیب آنها به خرید محصولات استفاده کنند. به نظر می رسد که تبلیغات کریسمس هر سال زودتر از راه می رسد.

خواه از طریق تبلیغات تلویزیونی و وب‌سایت‌های خرید پر از موسیقی و گرافیک تعطیلات باشد یا نمایش‌های فروشگاهی که شادی جشن را ارائه می‌کنند، مصرف‌کنندگان نمی‌توانند از تبلیغات تعطیلات بگریزند.

5

برد می‌گوید: «تبلیغ‌کنندگان در ایجاد فرهنگ هدیه دادن و آمادگی برای یافتن آن هدیه مناسب بسیار خوب هستند. "انتظار و افزایش زیادی وجود دارد که وقتی یک فرد آن را دریافت می کند چه معنایی خواهد داشت. آگهی‌دهندگان همچنین در مورد رضایت از معامله می‌دانند - چیزی که به نظر یک هدیه گران قیمت است اما شخص آن را برای یک معامله خریداری کرده است.

هدایا همچنین می‌توانند احساسات منفی را هم برای هدیه‌دهنده و هم برای گیرنده ایجاد کنند، زمانی که هدیه بسیار بیشتر یا بسیار کمتر از چیزی است که آنها انتظار داشتند.

برد می‌گوید: «اگر فرد احساس کند که به اندازه کافی خرج نکرده است، می‌تواند بلافاصله احساس رنجش کند. «آنها احساس می کنند که مورد کم ارزشی قرار گرفته یا فریب خورده اند. یا شاید این هدیه بیشتر از آنچه انتظار می رفت بیانگر احساسات باشد.»

اگرچه هدیه دادن می‌تواند استرس‌زدایی کند و تعادل ایجاد کند، اما جستجوی هدیه‌ای عالی برای دوستان و خانواده نیز می‌تواند استرس زیادی ایجاد کند. هزینه های هدایا و آنچه برای بسته بندی آنها لازم است می تواند بار مالی باشد.

برد می گوید: «مردم باید به خاطر داشته باشند که راه هایی برای تصدیق دیگران بدون نیاز به خرید چیزی وجود دارد. کارت‌ها و عکس‌های کریسمس به شما می‌گویند که در شبکه آن شخص هستید و به اندازه‌ای مهم هستید که از آنچه در زندگی آن شخص می‌گذرد به‌روز باشید.»

فعالیت هایی مانند گردهمایی ها یا مهمانی ها نیز راه خوبی برای به اشتراک گذاشتن روحیه تعطیلات بدون تبادل هدایا هستند.

سیلورنیل می‌گوید: «من فکر می‌کنم تمرکز باید بر روی آنچه که تعطیلات واقعاً درباره آن است و نه بر جنبه‌های تجاری آن متمرکز شود. "هدایا نباید چیزهای پولی هنگفتی باشند تا همه احساس خوبی داشته باشند."

تاریخچه هدیه دادن

عمل هدیه دادن از ابتدای تمدن بشری وجود داشته است. حتی ممکن است قبل از آن باشد، زیرا نزدیکترین اقوام اجدادی ما نشانه هایی از هدیه دادن را نشان داده اند. محققان بر این باورند که غارنشینان برای تقویت ارتباط اجتماعی و نشان دادن قدردانی خود به دیگران، هدایایی مانند صخره‌هایی با شکل غیرعادی یا دندان‌های حیوانات می‌دهند. با توسعه ساختارهای اجتماعی، هدایا پیچیده تر و تزئینی تر شدند.

هدیه دادن در دوران پیش از استعمار

برای هزاران سال، قبایل بومی آمریکا به سنت potlatch مشغول بوده اند. معمولاً سنت قبایل شمال غربی اقیانوس آرام، مراسم پیچیده ای بود که در آن اموال و هدایایی برای تأیید یا تأیید مجدد وضعیت و ثروت هدیه دهنده داده می شد. بنابراین، هر چه هدایا و مراسم مفصل تر باشد، هدیه دهنده قدرتمندتر است. از یک رهبر قدرتمند قبیله انتظار می رود که قبیله خود را، با توجه به رتبه آنها، با هدایای مفصل پر کند. به طور مشابه، سنت اینوپیات در آلاسکا حکم می‌کرد که پس از بازگشت از یک شکار موفق، خدمه صید نهنگ بیشترین سهم صید خود را به سایر اعضای قبیله می‌دادند. هر چه اعضای قبیله بیشتر دریافت کنند، خدمه صید نهنگ مورد احترام بیشتری قرار می گیرند.

هدایای مصر باستان برای زندگی پس از مرگ

سوابق اولیه تاریخ مصر نشان می دهد که متوفیان همراه با کالاها یا هدایایی که برای زندگی پس از مرگ مورد نیاز بود دفن می شدند. وظیفه بزرگ‌ترین پسر این بود که بر دفن والدینش نظارت کند و اطمینان حاصل کند که آنها همه چیز مورد نیاز خود را دارند. حداقل، این هدایا شامل اشیاء روزمره مانند کاسه، شانه و غذا می شود، در حالی که مصریان ثروتمندتر با بت ها، طلسم ها، جواهرات، مبلمان و سایر اشیاء قیمتی دفن می شوند. هر هدیه هدف متفاوتی داشت، اما بیشتر آنها برای محافظت و کمک به انتقال متوفی به زندگی پس از مرگ بود.

هدیه دادن در یونان باستان

هدیه دادن نیز نقش مهمی در جامعه یونان باستان داشت. هدایای تزئینی و استادانه برای بیان احساسات، ایجاد روابط و روحیه کمک متقابل یا مهمان نوازی - مفهوم اصلی فرهنگ یونان باستان - داده شد. انتظار می رفت خانواده ها از مسافرانی که می توانستند خدایان در لباس مبدل باشند، در خانه های خود استقبال کنند. استقبال مناسب شامل ارائه یک وعده غذایی و مکانی برای استراحت به مسافران بود. هدایایی نیز به نشانه احترام و ارادت داده شد. به عنوان مثال، مرسوم بود که در ازای عبور ایمن یا محافظت در میدان جنگ، به خدایان هدایایی می دادند.

سنت های هدیه قرون وسطی

در قرون وسطی، مبادله هدایا نقش مهمی در تعاملات اجتماعی داشت. هدیه دادن راهی معنادار برای مردم برای تقویت پیوندهای اجتماعی یا نشان دادن وفاداری به افراد و نهادهای قدرتمند مانند پادشاه یا کلیسا بود. جهیزیه نمونه بارز هدیه قرون وسطایی است که برای ارتقای روابط طراحی شده است. این هدایای نامزدی شامل زمین، پول، دام یا فلزات گرانبها، شامل اهدای هدایای مجلل از سوی پدر عروس به داماد در ازای ازدواج و مراقبت از دخترش بود.

این زمانی از سال است که توجه مردم به مراسم تعطیلات هدیه دادن معطوف می شود. خریداران در جستجوی هدیه مناسب برای افراد خاص زندگی خود هستند.

مبادله هدیه بخش عمده ای از جشن گرفتن تعطیلات است، اما آیا می دانستید که هدیه دادن می تواند مزایای روانی داشته باشد؟ به گفته منابع، هدیه دادن راهی جهانی برای نشان دادن علاقه، قدردانی و قدردانی و همچنین تقویت پیوندها با دیگران است.

دوین ای. برد، دکترای دکتر، دانشیار و رئیس گروه علوم رفتاری در دانشگاه ساوث - ساوانا، می‌گوید: «کل کار وجود دارد - تعیین اینکه چه چیزی باید داده شود و مطمئن شوید که با شخص مطابقت دارد. "هنگام جستجوی هدیه، یک هیجان احساسی وجود دارد."

هدیه دادن بهتر از گرفتن است، هدیه دادن نیز نوعی نوع دوستی است - نگرانی غیر خودخواهانه برای رفاه دیگران. زمانی که بدون انتظار چیزی در ازای آن می دهیم، سلامت روانی خود را بهبود می بخشیم.

دکتر دارلین سیلورنیل، مالک خدمات مشاور و مدرس روانشناسی سیلورنیل در دانشگاه ساوث - وست پالم بیچ، می گوید: «در طول زندگی و روانشناسی رشد، ما در مورد نوع دوستی و چگونگی سودمندی آن برای افراد و جامعه آموزش می دهیم. "هدیه دادن از درون حس خوبی دارد و فواید بیرونی نیز دارد."

با دیدن حالت چهره شخصی که به او هدیه داده اید، احساس رضایت زیادی ایجاد می شود. راهی برای بیان احساسات، قدردانی و قدردانی از یکدیگر را تقویت می کند. احساسات ابراز شده عمدتاً به رابطه بین دهنده و گیرنده بستگی دارد.