​هر آنچه که باید از طراحی بسته بندی مواد غذایی بدانید!

صنایع غذایی یکی از رقابتی ترین صنایع موجود است، طراحی بسته بندی مواد غذایی نیز این رقابت را شدید تر کرده است. سوپرمارکت محلی خود و تعداد محصولات موجود در هر راهروی فروشگاه را در نظر بگیرید، حجم زیاد انتخاب ها خیره کننده است و بسیار مهم است که شما به عنوان یک فروشنده هر کاری را که می توانید انجام دهید تا از دیگران متمایز شوید. امروزه، طراحی بسته بندی مواد غذایی ، به سادگی، می تواند سبب پیشرفت و رشد هر فروشنده در بازار شود.

 

برندی طلایی برای طراحی بسته بندی مواد غذایی

یکی از اصول مهم طراحی بسته بندی مواد غذایی، ساخت بسته بندی هایی است که با ارزش های کسب و کار مطابقت دارد، یا ایجاد بسته ای که هویت برند شما را نشان می دهد. به عنوان مثال، شکلات های گران قیمت در بسته بندی های تزئینی قرار داده می شوند و حتی تصویری لوکس و جذاب نیز بر روی بسته بندی طرح می شود، گاهی به این نوع طراحی روبان هایی بنفش و قرمز اضافه می شود که بسته بندی را شکیل تر خواهد کرد. این نوع بسته بندی به شکلی طرح شده است که بازار هدف یعنی افرادی که عاشق تجمل هستند را در نظر می گیرد و به آنها نشان می دهد که شکلات هایی گران بها درون جعبه هایی زیبا و با ارزش قرار داده شده است.

هر هنری را انتخاب کنید تا نحوه انتقال هویت برند به مصرف کنندگان را ببینید. برخی از بسته بندی ها به شکل معمول از مواد بازیافتی تشکیل شده است و گرافیک ها در طراحی مینیمالیستی هستند که ارزش های ساده برند را منعکس می کند.

هویت برند عبارت است از انتقال ارزش‌های خود به مصرف‌کنندگان برای اتصال به آنها به گونه‌ای که آنها را وادار به سرمایه‌گذاری در محصول شما کند، چه در حال فروش آب نبات گران قیمت، آب میوه ارگانیک یا میوه‌های کنسرو شده باشید. در توسعه هویت برند برای محصول خود، همیشه باید به دنبال موارد زیر باشید:

  1. شرکت و بازار خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  2. اهداف کلیدی را تعیین کنید.
  3. مشتریان را شناسایی کنید.
  4. برای محصول شخصیت بسازید.

 

این فرآیند از شما می‌خواهد تا فهرستی از کسب‌وکار خود تهیه کنید و سپس اهداف و مقاصد معقولی را که شامل یافتن بازار مصرف‌کننده‌تان می‌شود را توسعه دهید. با این حال، پس از پایان بسیاری از کارهای کوچک، می‌توانید با ایجاد شخصیت از طریق کمپین‌ها و استراتژی‌های بازاریابی خلاق، از برند خود لذت برده و درباره آن صحبت کنید.

 

از عناصر هنر و معماری استفاده کنید

معماری طراحی بسته بندی باید مطابق با سه اصل ساده باشد:

  1. فرم
  2. عملکرد
  3. زیبایی

این مورد نیز بسیار مهم است که شکل و فرم بسته بندی زیبا باشد و از لحاظ زیبایی شناسی طراحی عامه پسند باشد، عملکرد طرح باید به شکلی بوده که در هنگام استفاده محصول هیچ گونه آسیبی نبیند، برای طراحی بسته بندی مواد غذایی این سه مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، هنگامی که در کنار یکدیگر بر روی طرح بسته بندی اجرا شوند، یک بسته بندی بسیار ویژه ساخته می شود که با توجه به استاندارهای موجود و بر اساس طرح های هنرمندانه ایجاد شده است.

ساخت بسته بندی با توجه به تطبیق پذیری طراحی

اطمینان از اینکه طرح شما می تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد، نیز یک نکته بسیار مهم است. اغلب اوقات، تولیدکنندگان مواد غذایی طرح هایی را برای بسته بندی ایجاد می کنند که حاوی اندازه استاندارد محصولات برای بیش از یک وعده است، به عنوان مثال، یک جعبه کراکر.

درباره مزایای محصول صحبت کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای جلب توجه مصرف‌کنندگان این است که با بیان برخی از مزایای سلامتی که محصول دارد، روی بسته‌بندی از مزایای آن صحبت کنید.

کسانی که به عنوان مصرف کننده شناخته شده اند، با توجه به دنیای امروز، از مزایای بسیاری از محصولات آگاه هستند اما ترجیح می دهند این مزایا را به صورت مشخص روی بسته بندی ها مشاهده کنند.

چه محصول حاوی ویتامین خاصی باشد و چه فاقد یک ماده خطرناک باشد، کلمات روی بسته به اندازه خود از بسیاری جهات می تواند چشم نواز باشد، به خصوص در مورد عموم مردم آگاه امروزی که از مزایای محصولات برای یک بدن سالم آگاه هستند.

به عنوان مثال، محصولات متعددی دارای توضیحات محصول هستند که آنها را به عنوان فاقد چربی ترانس تبلیغ می کنند.

 

بسته بندی برای جذب عموم

موارد زیادی برای ایجاد یک طراحی بسته بندی جذاب مواد غذایی وجود دارد که مصرف کنندگان را جذب می کند. علاوه بر طرح و رنگ جعبه، طراحان بسته بندی مواد غذایی باید هزینه های چاپ و تولید و همچنین انواع مواد مورد استفاده برای بسته بندی محصول غذایی را در نظر داشته باشند. علاوه بر این، اگر قرار است محصول به روش های مختلفی بسته بندی شود، طراحان باید مطمئن شوند که تصویر می تواند با هر سبک بسته بندی سازگار شود.

 

طراحی بسته بندی حبوبات

برای طراحی بسته بندی حبوبات رعایت برخی نکات بسیار مهم است، در این نوع طراحی زمینه های رنگی وجود دارد و جنس های متفاوتی که در هنگام طراحی باید به این موارد توجه زیادی داشت. قطعا بسته بندی حبوبات یک نوع تبلیغ خوب برای این نوع محصولات است و به دلیل استفاده مداوم در طول هفته و یا ماه خانواده  از این نوع محصولات، نوع بسته بندی باعث می شود یک برند جای خود را به خوبی بر روی سفره خانواده ها باز کند.

 

رنگ در طراحی بسته بندی حبوبات

رنگ ها جلوه خاصی به بسته بندی خواهند داد، معمولا برای این نوع طراحی ها از رنگ های بکر و طبیعی استفاده می شود که هارمونی و هماهنگی این نوع محصولات را با طبیعت نشان دهد.

 

جنس در بسته بندی حبوبات

جنس جعبه های طراحی شده باید از استحکام بالایی برخوردار باشد، به دلیل انتقال اینگونه محصولات از مکانی به مکان دیگر، باید جنس جعبه ها آنقدر محکم باشد که پاره نشود و محصولات صدمه ای نبینند.

خلاقیت در طراحی

خلاقیت موردی است که برای تمامی بسته بندی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا معرفی برند نیز بر حسب خلاقیت هایی است که در طراحی ها انجام خواهد گرفت.

 

طراحی بسته بندی خرما

در مورد طراحی بسته بندی خرما، دو نوع بسته بندی وجود دارد، مورد اول نوع بسته بندی منگنه ای است و مورد دوم بسته بندی چسبی.

بسته بندی منگنه ای یا مضافتی به صورتی است که جعبه با منگنه های مختلف به هم متصل شده اند.

در بسته بندی چسبی دارای حالت کشویی و یا رولی است، این نوع بسته بندی به طور کل از لحاظ شکل و فرم از نوع مضافتی زیباتر است.

در مورد بسته بندی خرما، به دلیل اینکه خرما به صورت فله ای نیز عرضه می شود، برخی از طراحان از بسته بندی هایی کوچتر استفاده می کنند به نام های fishbone  و glovebox. طرح های روی جعبه خرما بسته به هر طراح و نوع برند متفاوت است.

 

خلاقیت در این نوع طراحی ها بسیار مهم است، مخصوصا اگر جعبه خرما به صورت صادرانی عرضه شود، طراحی مورد نظر باید نوع برند را به درستی نشان دهد و از رنگ های جذاب و فرم و شکل زیبایی بر روی جعبه استفاده کند، نوع چاپ نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

31

 

طراحی بسته بندی زعفران

اگر طراحی بسته بندی زعفران زیبا و اصولی انجام شود می تواند در انتخاب مشتری تاثیرگذار باشد. جعبه های زیبا و شکیل آنها را به خرید محصول وادار می کند. تک تک جزئیات بسته باید با دقت در نظر گرفته شود - از نوع مواد ساخته شده تا رنگ بسته بندی، مخصوصا برای طلای قرمز که دارای ارزش گرانبهایی است.

ویژگی های طراحی بسته بندی زعفران:

رنگ جعبه: بهتر است از رنگ زیبای زعفران برای روی جعبه استفاده شود، این رنگ جلوه زیبا و خاصی به جعبه خواهد داد. از طراحی های سنتی در کنار طراحی های مدرن استفاده کنید و برند ایرانی خود را به همه نشان دهید.

رعایت اصول نگهداری و چگونگی حمل بسته بندی: در این مورد نیز بهتر است از شکل و فرم مینیمالیستی و ساده برای جعبه ها استفاده شود، زیرا جعبه های زعفران باید با اندازه و مقدار مشخصی طرح شوند.

بخشی شفاف در بسته بندی محصول: به دلیل با ارزش بودن زعفران بهتر است در بسته بندی قسمتی شفاف در جلو جعبه طرح شود تا هم زیبایی و رنگ و هم محصول واقعی دیده شود.

بسته بندی شکیل که ارزش زعفران را نشان دهد: بسته بندی باید ارزش و بها زعفران را نشان دهد، اما نباید تجملاتی باشد، جعبه ها باید ساده و از رنگ های جذاب مرتبط با محصول استفاده شود. خلاقیت نیز در طرح اینگونه بسته های امضای اصلی یک طراح است. باید طرحی متفاوت را برای هر برند طراحی کرد.

طراحی بسته بندی آجیل و خشکبار

درباره بسته بندی انواع آجیل  خشکبار می توان اینگونه بیان کرد، نوع طراحی بسته بندی آجیل و خشکبار بسیار مهم است زیرا باعث می شود از محتویات درون جعبه نگهداری شود، چگونگی بسته بندی باید توسط یک حرفه ای در طراحی انجام شود، زیرا نوع طراحی چه در بازارهای خارجی یا داخلی سبب جذب مشتری خواهد شد.

چرا طراحی بسته بندی آجیل و خشکبار دارای اهمیت است

  • سبب صرفه جویی در هزینه و زمان می شود.
  • سبب محافظت از محتویات درون جعبه می شود.
  • باعث بازاریابی موثر خواهد شد.

 

نکات مهم در طراحی بسته بندی آجیل و خشکبار

  • بسته بندی باید باعث حفظ کیفیت و رنگ و همچنین بوی محصول شود.
  • برای چاپ روی بسته بندی باید از دستگاه های چاپ پیشرفته استفاده شود.
  • طرح لوگو و برند باید مشخص و واضح باشد.

 

طراحی و بسته بندی چای

1 - حفظ کیفیت

بسته بندی از کیفیت محصولات محافظت می کند تا از خطرات زیادی مانند رطوبت، گرما، آفتاب، مخمر، کپک و ... جلوگیری کند. بسته به روش های حمل و نقل و نگهداری، می توانیم مواد مختلفی را انتخاب کنیم. انواع مختلفی از مواد بسته بندی چای وجود دارد: مقوا، قوطی های حلبی، کیسه های ایستاده و ....

2 - اندازه

دو جنبه برای اهمیت دادن به اندازه هر بسته بندی چای وجود دارد. اندازه برچسب و کل جعبه. لوگو باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا مشتریان را جذب کند. با این حال، نباید تمام بسته بندی را تحت تأثیر قرار دهد.

3 - هویت نام تجاری

90 درصد از مشتریان می گویند رنگ ها و تصاویر به آنها کمک می کند تا یک شرکت را به خاطر بسپارند، بنابراین بسته بندی چای باید دارای لوگو و طرح رنگ برند باشد. بسته بندی چای را باید به عنوان فرصتی دیگر برای توسعه هویت برند در نظر گرفت.

 

نکات مهم در طراحی بسته بندی چای

  1. از مهم ترین نکات می توان به راحتی و کاربردی بودن بسته بندی، کامل بودن اطلاعات محصول، لوگو و نام برند اشاره کرد.
  2. استفاده از طرحی روشن و جذاب، جدید
  3. یک آرم قابل توجه داشته باشید تا حتی یک مادربزرگ بدون عینک نیز بتواند آن را ببیند.
  4. داشتن اطلاعات کامل در مورد محصول: در مورد برگ چای، مواد افزودنی، کشور مبدا، تاریخ انقضا
  5. بسته بندی به عنوان نقطه شروع در انتخاب طراحی بسته بندی چای
  6. نوع بسته بندی بستگی به شرایط نگهداری محصول دارد. بنابراین، می توانید چای را در فرم قوطی ها در جعبه های مقوایی یا حلبی، در بسته بندی کاغذی مشاهده کنید.

 

طراحی بسته بندی عسل

مواردی وجود دارد که بسته بندی می تواند به عاملی تعیین کننده برای فروش یک محصول تبدیل شود. در بخش های بسیار رقابتی مانند صنایع غذایی، توجه ویژه به نحوه بسته بندی محصول نه تنها به منظور محافظت از آن برای حمل و نقل احتمالی یا گزارش اطلاعات ضروری است، بلکه مهمتر از همه به این دلیل است که بسته بندی اولین عنصری است که نشان دهنده توجه خریدار آینده است.

 

نکات مهم بسته بندی عسل

از عناصر طراحی که با عسل مرتبط است استفاده کنید، به طور مثال:

  • ساخته شده توسط زنبورها
  • ساخته شده در کندو و لانه زنبور عسل
  • برگرفته از گل ها
  • مورد علاقه خرس ها

هنگام طراحی یک برچسب محصول برای صنعت معتبری مانند عسل، برندها باید با مشتریان ارتباط نزدیک و آشنایی داشته باشند و در عین حال توجه خریدارانی که برای اولین بار می خواهند خرید کنند را به خود جلب کنند.

ارزش تلاش برندهای عسل را دارد تا کشف کنند که چه طرحی برای این صنعت تثبیت شده مفید است. مهمترین چیزهایی که باید در نظر بگیرید تناسب با برچسب بسته، رنگ ها، تصاویر، داستان برند، ارزش ها و ویژگی های باکیفیت عسل مورد نظر است.

 

طراحی بسته بندی پسته

پسته محصولی گرانبها و خوشمزه است. طراحی بسته بندی پسته با توجه به توزیع داخلی و صادرات خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که در اینگونه طراحی ها مهم جلوه خواهد کرد. زیبا بودن جعبه و یونیک بودن در طراحی اینگونه جعبه ها بسیار ویژه و خاص است.

 

بسته بندی داخلی:

یک طراح بسته بندی پسته داخلی باید بداند که امروزه توقع مشتریان داخلی با توجه به اینکه این نوع محصول ارزش غذایی زیادی دارد به گونه ی دیگری است. بنابراین آنها تمایل دارند بسته بندی ها شکیل و به روز شده و همپای بسته بندی های صادراتی باشد.

 

بسته بندی خارجی:

نوع بسته بندی صادراتی همیشه کمی متفاوت تر است و در اصل یک برند جهانی را معرفی می کند، بنابراین نمادها و رنگ ها و جنس بسته بندی باید کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

 

نکات مهم در طراحی بسته بندی پسته:

  1. خلاقیت
  2. استفاده از متریال مناسب
  3. شفاف بودن بخشی از طرح برای مشاهده محصول اصلی

 

طراحی بسته بندی شکلات

بسته بندی شکلات تاثیر مهمی بر نرخ فروش دارد. زمانی که طرح بسته بندی شکلات خود را انتخاب می کنید، باید کشور مورد نظر را در نظر گرفت تا مشتریان را جذب کرده و احساسات لوکس و دلپذیری را برای آنها به ارمغان آورد. با توجه به انواع شکلات، دستور پخت و کاربردهای مختلف آن، انتخاب نوع مناسب برای صادرکنندگان مبتدی بسیار چالش برانگیز است. اما جای نگرانی نیست، اطلاعاتی در زمینه انواع بسته بندی شکلات به دست می آورید تا بتوانید بهترین گزینه و مدل سازی را برای روکش شکلات خود انتخاب کنید.

 

طراحی بسته بندی جعبه شکلات

رقابت شدید در بازار جهانی منجر به تغییر مداوم در طراحی بسته بندی شکلات شده و تحولاتی در نگهداری درست شکلات ایجاد شده است. پس  به قالب هایی برای طراحی روکش شکلاتی بازار نیاز بیشتری وجود دارد. با این حال، سوال این است که چگونه می توانیم بسته بندی شکلات را برای جلب توجه مشتریان طراحی کنیم؟ ابتدا باید کشور مورد نظر خود را مشخص کنید، بعد جعبه های بسته بندی شکلات را بر طبق سنت ها و ذائقه شخصی هر کشور مدل سازی کنید. به عنوان مثال، برای کشورهای حوزه خلیج فارس که بیشتر کشورهایی عربی هستند،  بهتر است از رنگ هایی گرم استفاده شود، رنگ هایی که زنده تر هستند مانند طراحی هایی با رنگ قرمز و یا زرد، اگر کشوری که شکلات به آن صادر می شود چین یا ژاپن و یا کشورهای حوزه شرق آسیا باشد، بهتر است از باکس های چوبی برای جعبه شکلات استفاده شود. کشورهای اروپایی نیز از تکنولوژی های مدرن تر استفاده شود.

 

طراحی بسته بندی ادویه / ادویه جات

32

ادویه جات در غذاهای ایرانی دارای محبوبیت ویژه ای هستند، به طوری که طعم دهی و رنگ دهی غذاها را شامل می شوند، نگهداری ادویه جات یکی از مواردی است که طراحی بسته بندی ادویه را دارای اهمیت زیادی کرده است، بسته بندی ادویه جات باید با استانداردهای مشخصی صورت بگیرد، به اینصورت است که طراحی های بسته بندی معمولا دارای ظرافت خاصی است و همیشه لیبل و یا برچسب مشخصی از توضیحات نیز بر روی جعبه طراحی شده قرار دارد. چند نکته مهم در هنگام طراحی اینگونه بسته بندی ها وجود دارد که باید رعایت شود.

نکته: در هنگام طراحی جعبه ادویه باید به هزینه تولید آن توجه کرد، هزینه طراحی جعبه نباید از اصل محصول بالاتر باشد به همین دلیل این نکته بسیار حائز اهمیت است. انواع بسته بندی ادویه وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بسته بندی آویز ادویه (ترکیبی از پلاستیک و کاغذ)
  • بسته بندی کاغذی ادویه جات
  • بسته بندی سلفون ادویه جات
  • بسته بندی پت ادویه جات

برای طراحی و بسته بندی مواد غذایی همانند ادویه جات نکات زیر را رعایت کنید:

  • در طراحی خلاقیت به خرج دهید
  • ماهیت و فرم مطابق با نوع محصول باشد
  • از طرح های ساده استفاده کنید
  • رنگ ها مطابق نوع محصول باشد

 

طراحی بسته بندی میوه خشک

در مورد طراحی بسته بندی میوه خشک چه باید کرد؟ همه ما عطر و طعم میوه های خشک خانگی مادربزرگ هایمان را دوست داریم. میوه های خانگی معمولاً کاملاً خشک هستند و باید در برابر جذب بو و رطوبت خارجی محافظت شوند. طراحی بسته بندی میوه های خشک خانگی باید به حفظ طعم و بوی خوشمزه میوه کمک کند. طبقه متوسط و افرادی که استفاده کمی از بسته بندی میوه های خشک دارند معمولا از ظروف سبک مانند کیسه های بسته بندی پلاستیکی استفاده می کنند. اما برای بسته بندی میوه خشک باید بسته بندی های مقرون به صرفه و بسیار مقاوم را انتخاب کرد. بسته بندی میوه های خشک باید در برابر دمای سرد و گرم مقاوم باشد تا از میوه ها در هر دمایی محافظت کند.

 

طراحی بسته بندی نبات

برای بسته بندی نبات نیز از قوانین طراحی مشخصی استفاده می شود. قطعا خلاقیت و متریال مورد استفاده در هر نوع بسته بندی بسیار مهم است. تنوع در مدل سازی آن مزیتی است که یک نبات ها را منحصر به فرد می کند . پس می توان بسته بندی نبات را در طرح ها و رنگ های مختلف مدل سازی کنید. با توجه به نحوه خاص دمای تولید و نگهداری، نبات باید در دمای پایین و دور از دسترس خورشید نگهداری شود.

ما برند را یک موجود زنده می‌دانیم و ماموریت ما در استودیو توسعه برند فهار، آفرینش جایگاه، توسعه و حفاظت از برندهایی است که ارزش ذاتی بالایی دارند و در عصر بمباران تبلیغاتی برندهای بزرگ، نیاز به تبلیغات، بازاریابی و برندسازی هوشمندانه تری دارند.

آدرس سایت: https://fahar.ir/