8 کار مهم برای نگهداری استخر در طول زمستان های سرد!

طبق گفته متخصصان طراحی و ساخت استخر، باید پیش از آغاز فصل سرما با انجام برخی اقدامات خاص استخرها را بهینه سازی کرد. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید می توانید با انجام این اقدامات استخر را از آسیب های فیزیکی و شیمیایی مصون کنید و طول عمر آن را افزایش دهید. آمادگی های لازم و انجام عملیات نگهداری استخر می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری استخر را تا حد زیادی کاهش دهد.

اصول نگهداری استخر در زمستان

مهم ترین اقدامات برای نگهداری استخر در طول زمستان

1. سطح آب استخر را کم کنید

اولین اقدامی که برای نگهداری از استخر در فصل زمستان باید انجام شود کاهش سطح آب است. اگر محل زندگی شما بسیار سرد است سعی کنید سطح آب را بین 10 تا 20 سانتی متر کاهش دهید. کاهش و تخلیه کامل آب استخر در مناطقی که آب و هوا بسیار سرد است می تواند باعث منبسط شدن خاک زیر استخر و دیواره ها شده و برای دیواره ها مناسب نیست. بنابراین در چنین مواردی به هیچ عنوان آب را کامل تخلیه نکنید.

همچنین برای نگهداری استخر در شرایط با دمایی نه چندان سرد، می توانید آب استخر خود را به اندازه کمتری خالی کنید یا اصلا دست به حجم آب نزنید.

2. استخر خود را از نظر شیمیایی متعادل نگه دارید

از چند هفته پیش از اقدام برای بستن استخر و آماده شدن برای روزهای سرد اولین اقدامی که میبایست انجام داد متعادل کردن ph آب، میزان قلیایی بودن و سختی کلسیم است. این مقادیر باید در سطح خاصی تنظیم شوند و برای روزهای زمستان در نظر گرفته شود.

3. فیلترها را بررسی کنید (مهم ترین نکته در نگهداری از استخر در طول زمستان)

بهترین زمان برای چک کردن و تعویض احتمالی فیلترهای استخر قبل از زمستان است. شما باید فیلترها را با دقت چک کرده و در صورت نیاز تمیز کردن و تعویض کنید. با انجام اینکار می توانید حین باز کردن استخر و استفاده از آن با مشکلات کمتری مواجه شوید و نگهداری استخر برایتان در طول استفاده بهتر خواهد بود.

خدمات نگهداری و کلرزنی استخر خانگی - آس - شرک آس ارائه دهنده خدمات سرویس و  نگهداری ساختمان

4. استخر را تمیز کنید

به صورت دستی یا با کمک جاروهای رباتیک استخر را قبل از آماده شدن برای روزهای سرد سال تمیز کنید. هرگونه شاخ و برگ، لجن و سایر مواد دیگری که ممکن است در استخر باشد را برداشته و از تمیز بودن کف استخر اطمینان حاصل کنید. اینکار یکی از مهم ترین تکنیک های نگهداری استخر است و باعث کاهش نیاز به استفاده از مواد شیمیایی در فصول گرم سال می شود.

5. اگر می توانید استخر را بپوشانید

در بحث نگهداری از استخرها باید به محیط آن ها توجه زیادی کرد. بسیاری از استخرها در محیط های باز هستند و بنابراین به راحتی در معرض تغییرات آب و هوایی هستند. اما خوشبختانه می توان با تهیه و خرید روپوش یا روکش هایی مخصوص مانع از تاثیر قابل توجه تغییرات دمایی در استخرهای روباز شد.

این روکش ها تنوع زیادی دارند و در شکل های مختلف طراحی می شوند. حتی امکان سفارش یک روکش مخصوص برای استخر شما وجود دارد. شما می تواند برای یک استخر با هر ابعاد و شکل ظاهری روکش مناسبی جهت پوشش زمستانه سفارش دهید.

6. مواد شیمیایی ویژه آب سرد اضافه کنید

برای نگهداری استخر تجهیزات خاصی لازم است. در میان این تجهیزات نیز ممکن است برخی مواد شیمیایی وجود داشته باشد که برای اهداف مشخصی استفاده می شود. شما می توانید پیش از اینکه هوا سرد شود و یا قبل از پوشاندن استخر، اقدام به اضافه کردن برخی از این مواد شیمیایی کنید.

برخی از مهم ترین مواد شیمایی برای جلوگیری از یخ زدن آب استخر در زمستان و نگهداری از استخر در شرایط بهتر عبارتند از:

  • جلبک و لجن کش های هوای سرد که مانع از رشد جلبک و لجن در استخر می شوند
  • مواد شیمیایی اکسید کننده برای خارج کردن دی اکسید کربن از آب برای کاهش رشد جلبک ها
  • و در نهایت مواد شیمایی که برای پاک کردن و زدودن فسفات استفاده می شوند

لازم به ذکر است که برای اضافه کردن این مواد شیمیایی می توانید بدون وسیله اقدام کنید و یا از شناورهای مخصوص استخر که مسئول ریختن مواد شیمایی در آب هستند استفاده کنید.

مواد شیمیایی پر خاصیت - مجله زرین

7. آب داخل تجهیزات استخر را خالی کنید

در بسیاری از مناطق که هوا بسیار سرد است بیشتر اقدامات برای جلوگیری از یخ زدن استخر در زمستان بی فایده خواهد بود. شما هر کاری کنید احتمالا باز هم آب استخر یخ می بندد.

در چنین شرایطی نه تنها ممکن است آب استخر یخ بزند بلکه در داخل تجهیزاتی ماند پمپ، فیلرت، بخاری و ... نیز آب یخ ببندد. لذا لازم است که آب داخل این تجهیزات را تخلیه کنید تا داخل آن ها یخ نبندد. بعد از اینکه آب داخل تجهیزات به طور کامل تخلیله شد میبایست که لوله ها را با شاخه یا درپوش مصدود کنید تا آب به داخل تجهیزات نفوذ نکند.

8. تمام وسایل جانبی استخر را جمع آوری کنید (نکته ریز نگهداری از استخر در زمستان)

وسایلی همچون صندلی ها، نرده ها، تیوب ها و خلاصه هرچه که در محیط استخر هست را جمع آوری کرده و در گوشه ای از انبار قرار دهید. ممکن است در طول روزهای سرد به این وسایل آسیب برسد اما با جمع کردن به موقع آن ها می توانید طول عمرشان را افزایش دهید.

برای نگهداری از استخر در زمستان این 8 اقدام را با هم انجام دهید

برای اینکه بتوانید به درستی اقدام به نگهداری استخر خود در هوای سرد کنید بهتر است که تمام اقدامات بالا را همزمان با هم انجام دهید. اگر فقط تعدادی از این نکات را اجرا کنید ممکن است باز هم استخر شما در هوای سرد یخ بزند و دردسرهای شما را بیشتر کند. اگر خودتان نمی توانید این اقدامات را انجام دهید بهتر است که با یک شرکت تعمیر و نگهداری استخر هماهنگی های لازم را انجام دهید.