چرا سرمایه گذاری در حوزه مسکن از بورس بهتر است؟

با توجه به نوسانات اقتصادی موجود سرمایه‌گذاری یکی از فرایندهای پیچیده است. برای اینکه بدانید کجا و در چه بازاری می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید و سرمایه اولیه خود را حفظ نمایید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این متن با ما همراه باشید.

1

برای هر سرمایه‌گذاری این نکته حائز اهمیت است که شما در کدام بخش سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید سود بیشتری داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید لازمه هر سرمایه‌گذاری، مشخص‌کردن هدف است و شما در ابتدا باید حوزه سرمایه‌گذاری خود را تعیین نمایید. اگر فردی صبور و پر ریسک هستید، می‌توانید در بورس سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید؛ اما اگر فرد آینده‌نگری باشید در حوزه ساختمان‌سازی و مسکن سرمایه‌گذاری خواهید کرد. ما در این بخش قصد داریم به چرایی این سؤال که سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن از بورس بهتر است بپردازیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مقایسه بازار مسکن با بورس

در این بخش می‌خواهیم شما را با دو حوزه مسکن و بورس آشنا کنیم تا بتوانید بهترین روش را از طریق مقایسه این دو حوزه برای سرمایه‌گذاری مالی خود انتخاب نمایید.

چرا سرمایه‌گذاری در مسکن؟

در این روش افراد سرمایه خود را به خرید مسکن اختصاص می‌دهند که تحت شرایطی از همان ابتدا، فرد می‌تواند از سرمایه‌گذاری خود سود موردنظر را کسب نماید. سرمایه‌گذار می‌تواند با اجاره‌دادن مسکن یک منبع مازاد درآمد داشته باشد. روش دیگر کسب سود که به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود سود حاصل از تغییر قیمت مسکن است.

سرمایه‌گذاری در مسکن همیشه صعودی است و به جهت رشد مناسب یک منطقه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید. در این روش نیازی به دانش و تخصص خاصی نیست، شما تنها باید به سراغ پروژه‌هایی بروید که با بررسی کامل آن اطمینان دارید آینده خوبی در انتظارش است.

سرمایه‌گذاری در مسکن اغلب به جهت کسب سود و بازدهی در طول زمان و همچنین به‌منظور داشتن یک منبع درآمد دیگر صورت می‌گیرد. حوزه مسکن قابلیت این را دارد که شما با نقدینگی اندک هم بتوانید سرمایه‌گذاری خود را استارت بزنید.

مسکن به‌عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و یا بدون ریسک شناخته می‌شود. این بازار برای سرمایه‌گذاران بسیار امن و پر بازده است و همین احساس امنیت باعث شده تا اکثر افراد استقبال بیشتری از این بازار در مقایسه با دیگر حوزه‌ها داشته باشند.

بورس چیست؟

بورس مکانی است که اوراق مشارکت در آن خریدوفروش می‌شود. در حوزه بورس خریداران و فروشندگان دارایی خود را در بازاری شناخته شده عرضه می‌کنند. شرکت در حوزه بورس نیاز به دانش فراوان دارد تا فرد بتواند باتوجه‌به اطلاعاتی که دارد سود خوبی را کسب نماید.

 اما همه چیز اطلاعات نیست در برخی موارد شرایطی پیش می‌آید که بازار به دلایل مختلفی دچار رکود می‌شود و فرد حتی به سرمایه اصلی خود تا مدت‌ها دسترسی ندارد به عبارتی اگر فرد بخواهد در آن شرایط سرمایه خود را زنده کند باید در فروش آن نهایت ضرر را بدهد تا بخش باقیمانده از سرمایه اصلی باز گردد.

این مدل سرمایه‌گذاری‌ها مناسب افرادی است که هم قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارند و هم پول مازادی برای سرمایه‌گذاری زیرا اگر فرد پول مازاد نداشته باشد و از سرمایه اصلی خود در بورس سرمایه‌گذاری کند احتمال اینکه سرمایه خود را به نزدیک صفر برساند وجود دارد. این مطلب یکی از چالش‌های سرمایه‌گذاری در بورس است و تنها افرادی آن را انجام می‌دهند که به دنبال ماجراجویی و چالش هستند.

نوسانات بازار بورس در ایران اغلب بین 3 تا 5 درصد است؛ اما شرایطی مانند کرونا می‌تواند این درصد را به طور کامل حذف نماید. از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در بورس رسانه‌ها و فضاهای خبری داخلی است که می‌تواند تأثیر بسیاری در نوسانات آن داشته باشد.

با مطالعه این بخش تقریباً متوجه دلیل این که چرا سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن از بورس بهتر است شده‌اید و می‌دانید که باید سرمایه خود را در چه حوزه‌ای قرار دهید.

پروژه‌های پرسود برای سرمایه‌گذاری

منطقه 22 یکی از بزرگ‌ترین مناطق تهران است که از نظر جغرافیایی برای سرمایه‌گذاری شرایط بسیار ویژه‌ای را دارد. در این بخش به بررسی پروژه‌های پرسود این منطقه جهت سرمایه‌گذاری می‌پردازیم:

پروژه بقیه الله ۵ (ونوس هوم‌لند)

2

ونوس هوم لند که با نام پروژه بقیه الله ۵ شناخته می‌شود سازنده پرآوازه‌ای با نام شرکت اریکه نامی پارسیان دارد. این پروژه به دلیل شرایط خاصش جزو پروژه‌های پرسود منطقه 22 تهران محسوب می‌شود. پروژه بقیه الله ۵ از لحاظ موقعیت مکانی دسترسی بسیار خوبی به اتوبان تهران – کرج، اتوبان حکیم و اتوبان همت دارد.

تنوع متراژهای این پروژه دست خریداران را برای سرمایه‌گذاری باز گذاشته است. یکی از مزیت‌های پروژه ونوس هوم لند داشتن سند تک‌برگ، دستور نقشه و جواز است. این پروژه به جهت رزومه عالی که دارد در پروژه‌های پیش‌خرید حرف اول را می‌زند. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری با سرمایه کم در منطقه 22 هستید، پروژه بقیه الله ۵ می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

پروژه پدافند ارتش چیتگر

زندگی در این منطقه آرزوی افراد بسیاری است؛ زیرا هم از نظر امکانات و هم از لحاظ دسترسی در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته است. یکی دیگر از پروژه‌های پرسود، پروژه پدافند ارتش است که جزو خاص‌ترین برج‌های در حال ساخت منطقه 22 به‌حساب می‌آید.

این پروژه از لحاظ مکانی به اتوبان شهید خرازی، اتوبان شهید همدانی، اتوبان تهران - کرج و اتوبان آزادگان شرق به غرب دسترسی دارد. همین امر برای بسیاری از سرمایه‌گذاران کافی است تا پذیره‌نویسی این پروژه را انجام دهند. پروژه پدافند ارتش به‌صورت مشارکتی بین تعاونی مسکن پدافند هوایی و شرکت آریان سازه رابین ساخته می‌شود. زمان تحویل این پروژه سال 1403 پیش‌بینی شده است.

یکی از جذابیت‌های پروژه پدافند ارتش موقعیت مکانی آن است که شامل موارد ذیل می‌شود:

  • از شمال: شهربازی هزار و یک شهر
  • از جنوب: باغ ملی گیاه‌شناسی
  • از شرق: بلوار پژوهش
  • از غرب: بازار بزرگ ایران‌مال

اگر به دنبال محیطی آرام و دور از آلودگی هستید پروژه پدافند ارتش بهترین گزینه برای شماست.

پروژه ستین منطقه 22

3

اکثر سرمایه‌گذاران درباره منطقه 22 به جهت خوش‌آب‌وهوا بودن و موقعیت روبه‌رشدی که دارد صحبت می‌کنند. یکی از دیگر پروژه‌های پرسود در این منطقه، پروژه ستین است. این پروژه تقریباً به دریاچه چیتگر نزدیک است و موقعیت بسیار خوبی برای سکونت دارد.

ساخت این پروژه را شرکت آرین سازه به عهده دارد که در رزومه خود ثابت کرده از متریال مرغوبی برای ساخت تمامی برج‌ها استفاده می‌کند. وجود این موضوع به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که خیالی آسوده از لحاظ کیفیت واحدها داشته باشند.

 دسترسی پروژه به اتوبان‌ها و مراکز تفریحی عبارت‌اند از:

  • اتوبان‌های حکیم، همت و بزرگراه تهران - کرج
  • بازار بزرگ ایران‌مال
  • باغ گیاه‌شناسی
  • دریاچه چیتگر
  • مجموعه بام‌لند

پروژه لوکس ستین یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های منطقه 22 است که با هدف عرضه‌شدن مسکن با کمترین قیمت تأسیس شده است. شما می‌توانید با انتخاب پروژه ستین خاطرات خوشی را برای آینده خود رقم بزنید.

دلایل مهم برای سرمایه‌گذاری در مسکن

اکثر افراد تصور اشتباهی از سرمایه‌گذاری دارند و باید بدانند که معنای اصلی سرمایه‌گذاری این است که فرد هوشمندانه سرمایه خود را چندبرابر کند. بزرگ‌ترین سهم سرمایه‌گذاری، به حوزه مسکن اختصاص‌داده‌شده است؛ اما چرا افراد به سراغ سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌روند؟

مسکن از حوزه‌هایی است که سرمایه‌گذاری در آن بسیار راحت و بدون ریسک است و دلایل مهم دیگری هم دارد که در متن ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مسکن یکی از اصلی‌ترین نیازهای داخلی

مسکن یک کالا نیست که بتوان آن را از خارج از کشور به داخل منتقل کرد، هر فرد برای خرید مسکن باید در کشور خود ملک موردنظرش را انتخاب نماید. یکی از نیازهای داخلی تمامی کشورها مسکن است که قیمت آن هم برحسب شرایط داخل کشور محاسبه می‌گردد.

بالا بودن تقاضا

بر اساس آمار تعداد واحدهای معامله شده طی یک سال اخیر 3/32 درصد افزایش داشته است. با درنظرگرفتن تورم موجود در ایران و تقاضای افراد برای تهیه مسکن اعم از: رهن، اجاره، خریدوفروش این حوزه می‌تواند بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشد. افزایش جمعیت یکی دیگر از دلایل مهم سرمایه‌گذاری در این بازار است؛ زیرا این جمعیت به مسکن نیاز دارند. این روش سرمایه‌گذاری در ایران مورد استقبال قرار گرفته و بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری به بازاری داغ تبدیل کرده است. یکی از دلایل افزایش نرخ اجاره‌بها، افزایش نرخ مسکن کلان‌شهرها در سال جاری است.

دریافت تسهیلات بانکی

افراد می‌توانند با خرید مسکن اقدام به دریافت تسهیلات بانکی نمایند. دریافت این تسهیلات با تهیه اوراق تسهیلات و وثیقه قراردادن سند ملک در بانک‌های مسکن و ملی امکان‌پذیر است. اوراق تسهیلات یکی از انواع اوراق بهادار است که در بورس معامله می‌شود.

سرمایه‌گذاری در مسکن دارای نوسان‌هایی است؛ اما نسبت به دیگر حوزه‌ها ریسک بسیار کمی دارد. حتی افرادی که در فروش مصالح ساختمانی فعالیت دارند سود بیشتری را در مقایسه با افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند کسب نموده‌اند. از این موضوع می‌توان دوباره نتیجه گرفت که تقاضا برای مسکن همیشه وجود دارد.

مزیت سرمایه‌گذاری در منطقه 22 تهران

منطقه 22 تهران جزو مناطقی است که از نظر گردشگری دارای جاذبه‌های فراوان و از نظر موقعیتی بین چند اتوبان و چند فرودگاه قرار گرفته است. این ویژگی یکی از دلایل مهم ورود توریست‌های داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه 22 تهران وجود پروژه‌های بزرگی همچون طرح پل روگذر از اتوبان همدانی، شهربازی هزار و یک شهر، اتصال دریاچه چیتگر به پارک جنگلی چیتگر و... است. این پروژه‌ها در آینده‌ای نزدیک منطقه 22 تهران را به یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین مناطق تهران تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، راه‌اندازی و بهره‌برداری این پروژه‌های عظیم بر ارزش این منطقه تأثیر بسزایی می‌گذارد و ریسک سرمایه‌گذاری در این منطقه را به صفر می‌رساند.

پس اگر به دنبال سرمایه‌گذاری امن و آینده‌دار هستید به شما منطقه 22 تهران را پیشنهاد می‌دهیم.

نکات کاربردی برای سرمایه‌گذاری در ملک

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن یکی از موارد مهم در بحث سرمایه‌گذاری است که به‌دقت خاصی نیاز دارد. شما باید در زمان خرید مسکن جهت سرمایه‌گذاری موفق نکاتی را در نظر بگیرید. این نکات کاربردی عبارت‌اند از:

تعیین هدف‌ اصلی

اولین نکته در خصوص سرمایه‌گذاری مسکن تعیین هدف سرمایه‌گذاری است. شما باید در ابتدا هدف خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید که آیا برای یک مدت کوتاه می‌خواهید این کار را انجام دهید و یا این اقدام را برای منبع درآمدی در دوران بازنشستگی خود انجام می‌دهید؟ انتخاب مسکن در این دو مورد بسیار متفاوت است به همین جهت باید از همان ابتدای سرمایه‌گذاری مسیر خود را مشخص نمایید.

سنجیدن موقعیت مناسب

یکی از اقدامات ضروری در سرمایه‌گذاری مسکن سنجش موقعیت است. در برخی شرایط شما با بررسی موقعیت خانه‌ای قدیمی سود بیشتری را نسبت به خرید خانه‌ای نوساز به دست می‌آورید. پس کیفیت منطقه در پیشرفت آن تأثیر دارد و همین موقعیت باعث می‌شود تا آن مکان مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

میزان قدرت خرید

ارزیابی قدرت خرید فعلی سومین نکته‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. شما می‌توانید با اهرم زدن به دارایی‌های خود قدرت خریدتان را افزایش دهید. راه دیگر اهرم زدن دریافت تسهیلات بانکی است که می‌تواند شما را زودتر خانه‌دار کند.

تعیین استراتژی درست

این نکته در مسیر سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شما باید در این مرحله استراتژی خود را مشخص نمایید. هدف شما باید از سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن تعیین شود و بدانید که روی چه ملکی می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید.

آیا دوست دارید در خانه‌های نوساز سرمایه خود را درگیر کنید و یا در خانه‌هایی که نیاز به بازسازی دارند؟ شما باید مشخص کنید که تصمیم دارید روی زمین، آپارتمان و یا ویلا سرمایه‌گذاری نمایید با جواب‌دادن به این سؤال استراتژی شما تعیین می‌شود.

تحقیق‌کردن

شما باید بعد از مراحل ذکر شده درباره هدفتان تحقیق کنید تا در آینده از مسائل حقوقی در امان بمانید. در زمینه تحقیق موارد زیر را بررسی نمایید:

  • بررسی‌کردن ملک بخصوص اگر جزو خانه‌های قدیمی باشد.
  • مشخص‌کردن ارزش واقعی ملک
  • بررسی موقعیت ملک از نظر جغرافیایی و اقلیمی
  • تهیه‌کردن قراردادهای رسمی و قانونی
  • حضور مشاوران معتبر املاک برای سرمایه‌گذاری

شما با رعایت‌کردن این نکات می‌توانید یک سرمایه‌گذاری معتبر را با خاطری آسوده انجام دهید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله مطالبی را در اختیار شما قرار دادیم تا بتوانید بهترین مکان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمایید. اما اگر با چالشی برای چگونگی سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن مواجه شدید تیم مشاورین دیار 22 با داشتن کادری مجرب این افتخار را دارد تا با ارائه هرگونه خدمات چالش‌های شما را برطرف نماید.