چرا سربازی در ایران اجباری است؟

نیروهای مسلح هر کشوری وظیفه دفاع از آن کشور را در برابر دشمنان دارد، نیروهای مسلح اغلب بصورت پرسنل دائمی میباشند اما در بعضی از کشور ها همچون ایران پشتوانه ای برای حفظ نیرو برنامه ریزی شده است که در ایران بخشی از این نیرو توسط سربازی اجباری تامین میشود.

در این مقاله میخواهم به بررسی علت اجباری بودن سربازی در ایران بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با سربازی اجباری در ایران

سربازی پشتوانه از جوانان است که بصورت دوره ای در نیروهای مسلح حاضر شوند تا بتوان قدرت نظامی را از طریق نیروی انسانی کشور حفظ کرد.

در قوانین کشورمان ایران سربازی اجباری می باشد و افرادی که در این دوره اجباری شرکت نکنند از برخی خدمات دولتی محروم می شوند.

مدت دوره سربازی و شرایط آن در هر کشوری متفاوت است و با توجه به شرایط جغرافیایی و شرایط سیاسی آن کشور تعیین میشود، در ایران سربازی از زمان رضا شاه اجباری شد و در این مدت نیز دوره سربازی از 18 تا 24 ماه متغیر بوده است.

/برخی از منابع این محتوا برگرفته از سایت های دیگر به مانند ویکی پدیا است/

علت اجباری بودن سربازی در ایران

اجباری بودن سربازی در ایران را میتوان با دلایل زیر مرتبط دانست:

  • شرایط خوب جغرافیایی و طمع کشورهای استعمارگر به ایران
  • جمعیت جوان کشور که مهم ترین عامل حفظ و پیشرفت میباشد
  • وجود ایران در نقطه ی حساس اقتصادی میان قاره های مختلف.
  • وجود ثروت های معدنی و طبیعی و انرژی در ایران که قطعا مورد توجه دشمنان و استعمارگران است.
  • رقابت با کشور های همسایه
  • حضور ایران در خاورمیانه که همواره درگیر جنگ بوده و هست
  • حضور پایگاه های نظامی متعدد دشمنان در منطقه

آیا امکان اختیاری شدن سربازی در ایران وجود دارد

با گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی سربازی در دو مقطع به فروش رسید و بسیاری از افراد توانستند دوره سربازی را با توجه به قیمت و شرایطی که در آن زمان مطرح بود، بخرند و تحت عنوان معافیت موارد خاص از خدمات کارت معافیت استفاده کنند.

اما هیچ موقع بحث جدی درباره اختیاری شدن سربازی در نهاد های تصمیم گیرنده مطرح نشد.

 با توجه به شرایط جهان و درگیری ها و جنگ های پی در پی که رخ میدهد، پیش بینی هم نمی شود که خدمت سربازی در جمهوری اسلامی ایران اختیاری شود.

چرا سربازی در ایران اجباری است؟

با توجه به افزایش حقوق چند برابری سربازان در سالهای اخیر و بخشش اضافه خدمت غایبان و ایجاد شرایط مناسب برای سربازان متاهل و ارسال ابلاغیه برای مشمولان غایب، احتمال اختیاری شدن سربازی در ایران ممکن نیست!

چگونه میتوانیم به سربازی اجباری نرویم

حال که دلایل سربازی اجباری را دانستیم و فهمیدیم که احتمال اختیاری شدن سربازی در ایران وجود ندارد، اما میشود اقداماتی انجام داد تا سربازی راحت تر شود یا با گرفتن کسری خدمت، مدت سربازی را کوتاه کرد حتی با داشتن یک سری شرایط میتوان معافیت سربازی گرفت و معاف شد!

در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع میپردازیم:

  1. کسری خدمت

شما میتوانید از کسری خدمت استفاده کنید تا این دوره را زودتر به پایان برسانید، انواع کسری خدمت شرح زیر میباشد:

  • کسری خدمت ایثارگران
  • کسری خدمت پروژه، این نوع از کسری مخصوصا مشمولانی میباشد که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا بالاتر می باشند.
  • پروژه جایگزین خدمت، که نوعی از کسری پروژه است که مخصوص مشمولین مورد تایید بنیاد ملی نخبگان میباشد.
  • کسری خدمت متاهلین،
  • کسری مناطق عملیاتی.
  1. دریافت امریه

شما میتوانید در صورت داشتن شرایط لازم از امریه سربازی استفاده کنید و با توجه به توانایی ها و نوع مدرک تحصیلی در یکی از ارگان های دولتی بعنوان سرباز امریه مشغول بکار شوید.

مدت سربازی در حالت امریه تفاوتی با حالات دیگر ندارد و مشمولین باید تابع قوانین ارگانی که در آن مشغول خدمتند باشند.

  1. استفاده از انواع معافیت ها

شما میتوانید در صورت داشتن شرایط لازم از مغافیت های سربازی بهرمند شوید، که در ادامه به  شرح ساده ترین معافیت ها میپردازیم:

  • معافیت کفالت

در معافیت کفالت میتوانید با گرفتن کفالت مادر، پدر، خواهر، برادر، پدربزرگ یا مادر بزرگ از سربازی معاف شوید، البته تمامی موارد گفته شده دارای شرایط های خاصی هستند که باید با جزئیات کامل در رابطه با مشمول بررسی شود.

چرا سربازی در ایران اجباری است؟

  • معافیت پزشکی

مشمولانی که مبتلا به بیماری های خاص، لاعلاج یا سخت علاج هستند، میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند، حتی بیماری یا اختلالاتی و روحی روانی نیز میتوانند مشمول معافیت پزشکی شوند.

  • معافیت تحصیلی

شما میتوانید برای مقطع کارشناسی 5 سال کارشناسی ارشد 3 سال و برای مقطع دکتری نیز 3 سال معافیت تحصیلی سربازی دریافت کنید، تا کمی دیرتر به سربازی بروید و در این مدت به تحصیل بپردازید به اهدافتان از تحصیل، نزدیک تر شوید.

  • معافیت موارد خاص

معافیت موارد خاص مخصوص خانواده های دارای شرایط خاص میباشد، مانند: خانواده های تحت پوشش و دارای 3 فرزند دختر یا مشمولی که با زن معلول ازدواج کرده باش و همچنین معافیت های مدد جویان بهزیستی و کمیته امداد که برای آگاهی از شرایط خاص هر کدام از معافیت ها بهتر است از یک مشاور خوب در زمینه یاری بگیرید.

همچنین به منظوردریافت مشاوره بروز انواع معافیت های سربازی و نظام وظیفه می توانید از مشاوران سایت آویژه کمک بگیرید.

سربازی در ایران به عنوان یک وظیفه ملی شناخته می‌شود، در این مقاله به بررسی سربازی اجباری در ایران پرداختیم و علل اجباری بودن سربازی را نیز بیان کردیم، جالب است بدانید در بعضی از کشور ها دخترها نیز باید دوره اجباری سربازی را بگذرانند!

 سربازی اجباری برای تامین نیروی انسانی و حفظ امنیت و آمادگی کشور و سلامت مرزها ضروری میباشد.