روش خواندن فیزیک کنکور از صفر؛ چگونه درصد فیزیک را بالا بزنیم؟

خیلی از دانش‌آموزان از ما می‌پرسند که چگونه درصد فیزیک را بالا بزنیم؟ برای کسب درصد بالا، نیاز است به عقب برگشته و فیزیک کنکور را از پایه‌ای شروع کنید که در آن بشدت ضعیف هستید. یعنی روش خواندن فیزیک کنکور از صفر را انتخاب کنید. روش خواندن فیزیک کنکور از صفر، قوانین مخصوص به خود را دارد. دانش‌آموز در ابتدا باید روی ذهن خود کار کرده و سپس با برنامه‌ریزی درسی و منابع مهم یادگیری نظیر معلم خصوصی فیزیک و کتب کمک درسی، روند یادگیری را شروع کند. شما به عنوان داوطلب کنکوربرای کسب درصد بالا در فیزیک، لازم است قدم به قدم حرکت کنید که ما نیز در این محتوا قدم به قدم به شما گفته‌ایم که باید در روش خواندن فیزیک کنکور از صفر چه اقداماتی انجام دهید.

چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم؟

اگر به دنبال خواندن فیزیک کنکور در یک ماه هستید، به هیچ عنوان به فکر درصد بالای فیزیک نباشید. زیرا در یک ماه یا حتی یک بازه سه ماهه نمی‌توان فیزیک را بالا بزنید. در روش مطالعه فیزیک کنکور از صفر شما باید به طور مداوم یک سال زمان برای آن در نظر گرفته و اقدامات زیر را برای موفقیت در این درس انجام دهید.

معلم خصوصی فیزیک درخواست دهید

اکثر دانش‌آموزانی که در فیزیک ضعیف هستند، نسبت به مطالعه و تلاش برای رفع مشکلات این درس مقاومت می‌کنند. چون دیدگاه بشدت منفی نسبت به این درس دارند. این دسته از دانش‌آموزان با این تفکر به تنهایی نمی‌توانند صبورانه با مشکلات فیزیک، دسته و پنجه نرم کنند. ”به قول نیلز بور ((Niels Bohr فیزیک‌دان مشهور دانمارکی، پیچیده‌ترین مسائلی که با آن‌ها مواجه هستیم، به سادگی نمی‌توانند توسط کسی حل شوند که نمی‌داند چطور باید با آن‌ها برخورد کند.”

بنابراین در این شرایط، حضور یک معلم خصوصی فیزیک که مهارت بالایی در تدریس فیزیک کنکور داشته، می‌تواند گره مشکلات شما را در این درس باز کند.

مهم‌ترین مزیت درخواست معلم خصوصی فیزیک در ابتدای روش خواندن فیزیک کنکور از صفر، این است که معلم ذهنیت منفی آن‌ها را با آموزش صحیح و روش مطالعه درست، تغییر می‌دهد. در چند جلسه اول دانش‌آموز متوجه خواهد شد که فیزیک آنقدر هم بد نیست و در صورت یادگیری اصولی، حتی می‌تواند لذتبخش باشد. با تغییر ذهنیت،‌ روحیه شاگرد نیز بالا رفته و می‌تواند صبورتر با مسائل فیزیک روبه رو شود. اولین قدم نیز در راه موفقیت، تغییر ذهنیت منفی به مثبت و ایمان به توانایی‌های خود است.

از بهترین اساتید تدریس خصوصی فیزیک پایه دهم، استاد احسان علیزاده از اساتید سطح VIP پلتفرم تدریس خصوصی استادبانک (Ostadbank.com) هستند که با رزومه عالی، توانسته‌اند دانش‌آموزان بسیاری را جذب کلاس خود نمایند:

  • برگزاری ۲۴۶۶ جلسه تدریس خصوصی آنلاین فیزیک و تدریس خصوصی در منزل به صورت موفق و با شاگردان مختلف
  • فارغ‌التحصیل مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه علم و صنعت ایران (www.iust.ac.ir)
  • تدریس  در مجموعه بزرگ ریاضیدانان جوان و تدریس خصوصی به دانش‌آموزان خارجی مقیم ایران
  • تدریس در مدارس نمونه دولتی و ممتاز تهران نظیر مدارس سلام (www.salamsch.com)
  • بیش از شش سال همکاری با مجموعه تدریس خصوصی استادبانک (Ostadbank)

02

 

بهترین منابع فیزیک کنکور را برای شروع مطالعه انتخاب کنید

نکته بعدی در روش خواندن فیزیک کنکور از صفر که روش مطالعه خیلی از رتبه‌ برتر‌های کنکور نظر روش مطالعه فیزیک فرناز حسن‌ زاده است، توجه به کتاب درسی و سپس مطالعه درسنامه‌های کتب کمک آموزشی می‌باشد.

توجه به کتاب درسی به عنوان منبع اصلی

چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم؟ در پاسخ به شما می‌گوییم که حتماً در ابتدا به سراغ توضیحات مباحث کتاب اصلی فیزیک که تالیف سازمان آموزش و پرورش (medu.gov.ir) بوده، بروید. همه توضیحات را خوانده و هرکجا برای‌تان ابهام داشته، کنار آن یک علامت سوال بزارید. هر مبحث را تا انتها رفته و کلمات کلیدی و نکات مهم را هایلایت کرده و حتی تمرینات آخر درس را نیز حل کنید. شاید مطالعه توضیحات کتاب برای‌تان مبهم و گنگ باشد. در این زمان باید به سراغ منبع کامل‌تر با توضیحات جامع یعنی درسنامه کتب‌های کمک درسی بروید.

برای دانلود کتابهای درسی کلیک کنید.

انتخاب بهترین کتب کمک درسی

در این مرحله، باتوجه به سطح خود، کتاب کمک درسی مناسب را انتخاب کنید. به طور معمول بهترین کتاب فیزیک کنکور برای افراد ضعیف، کتاب‌ سیرتا پیاز انتشارات گاج است. البته کتاب‌های جامع مهروماه و میکروطبقه‌بندی و میکرو طلایی گاج نیز برای حل تست بسیار مناسب هستند.

برای دانش‌آموزان با سطح متوسط فیزیک، کتاب‌های گاج (www.gajmarket.com) همچنان پیشنهاد می‌شود و برای دانش‌آموزان با سطح قوی، کتاب نشرالگو (www.olgoobooks.ir) و منتشران (montasheran.ir) مناسب است.

روش خواندن فیزیک کنکور از صفر، از کتاب‌های کمک درسی باید به این ترتیب باشد:

۱.مطالعه درسنامه کتاب کمکی

۲.حل تمرینات تشریحی برای تسلط بیشتر روی توضیحات، فرمول‌ها و نحوه بکارگیری فرمول‌ها در سوالات

۳.حل تست‌های پوششی برای درک سوالات تستی، آشنایی با تیپ‌های مختلف سوالات و کسب آمادگی برای حل سوالات تستی

باید درسنامه به درسنامه تمام توضیحات را مطالعه کنید و سپس با هدف تسلط بیشتر به سراغ سوالات تشریحی تستی بروید. ممکن است در ابتدا بیشتر سوالات را اشتباه بزنید. اما یادگیری در اشتباهات اتفاق می‌افتد، زیرا تجزیه و تحلیل پاسخ‌های اشتباه و حل مجدد آن‌ها برای کشف پاسخ درست، آمادگی ذهن را برای یادگیری بالا می‌برد. پس نگران نباشید و با درس فیزیک صبورانه برخورد کنید.

خلاصه نویسی برای مرور و جمع‌بندی را فراموش نکنید

در روش خواندن فیزیک کنکور از صفر، بهتر است سوالات فیزیک را براساس نوع سوال، دسته‌بندی کرده و در زمان مرور به سراغ حل آن بروید. به این صورت که مثلاً مبحث حرکت‌شناسی، ده مدل و تیپ مختلف سوالی دارد. سوالات مربوط به هر تیپ را دسته بندی کرده و سپس برای جمع‌بندی در ابتدا سوالات تیپ الف را حل کنید، سپس به سراغ سوالات تیپ ب بروید. این روش جمع‌بندی، باعث می‌شود که متناسب با هر تیپ سوال، به سراغ توضیحات و فرمول‌های آن رفته و مرورشان‌ کنید.

 

01

در جستجوی بهترین‌ها در روش خواندن فیزیک کنکور از صفر باشید!

علاقه به درس فیزیک، زمانی پیش‌ می‌آید که شما در آن تسلط پیدا کنید. پس طبیعی است که با مشکلات فراوان، این درس را دوست نداشته باشید. برای رسیدن به تسلط به سراغ بهترین منابع یادگیری فیزیک بروید. حتی با مطالعه بهترین کتاب‌های فیزیک دنیا که در مورد تاریخچه ژن اثر سیدارتا موکرجی، تاریخچه مختصر بشر اثر یووال نوح هراری یا تاریخچه مختصر زمان اثر استیون هاوکینگ و غیره است، فراتر از کتاب‌های مدرسه پیش رفته و دید خود را نسبت به فیزیک عمیق‌تر و بازتر کنید.  

با درخواست معلم خصوصی فیزیک از بهترین پلتفرم‌های تدریس خصوصی نظیر سایت تدریس خصوصی استادبانک (Ostadbank.com) با ۳۵۰۰ معلم خصوصی برتر که نمونه موفق و جامع پلتفرم‌هایی جهانی  نظیر Preply ، Wyzant، Tutorme.com است، آموزش معمول و تکراری مدارس را دور زده و یادگیری صحیح و اصولی فیزیک را در پیش بگیرید.

اگر هم تدریس خصوصی فیزیک در فضای آنلاین را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با اساتید برتر استادبانک (Ostadbank) از طریق ابزارهای آنلاین skyroom، google meet، adobe connect و ...در این کلاس شرکت کنید. قطعاً مزایای معلم خصوصی فیزیک خوب و مجرب به قدری زیاد است که شما را ترغیب به شرکت در این کلاس می‌کند. (در مورد مزایای تدریس خصوصی فیزیک در مگ استادبانک و این مقاله بیشتر بخوانید)

بنابراین برای رسیدن به موفقیت، روش خواندن فیزیک کنکور در یک ماه امکان‌پذیر نیست اما در یک بازه یک‌ساله با تلاش مستمر و انتخاب بهترین منابع یادگیری،‌ می‌توان به درصد بالای فیزیک در کنکور رسید.