قیمت قوطی و پروفیل زد در بازار چقدر است؟

افراد فعال در حوزه ساخت‌و‌ساز از اصطلاحاتی مانند قوطی و پروفیل ساختمانی و صنعتی زیاد استفاده می‌کنند. گاهی از هر دو به جای یکدیگر نیز استفاده می‌کنند. اما نمیتوان هر دو را یکی دانست. در اصل قوطی آهن را می‌توان نوعی پروفیل بسته نامید که در صنعت ساخت‌و‌ساز کاربرد بسیاری دارد. در کنار قوطی آهن پروفیل زد هم در بازار به وفور پیدا می‌شود که نام آن از شکل Z مانندش گرفته شده است. در این بخش قصد داریم شما را با تمامی این مقاطع فولادی آشنا کنیم و توضیح دهیم که قیمت قوطی و پروفیل زد در بازار چقدر است؟ بنابراین توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

پروفیل چیست؟ و انواع آن کدامند؟

در صنعت فولاد اصطلاح پروفیل به مقطع فلزی گفته می‌شود که در صنایع و ابزارهایی که روزانه در اطراف خود می‌بینیم، استفاده می‌شود. انواع پروفیل در صنعت ساختمان‌سازی، خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت پل و غیره کاربرد دارند. امروزه پروفیل‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌دهند که معروف‌ترین آنها پروفیل باز و بسته می‌باشند. پروفیل باز دارای سطح مقطع باز هستند و از انواع آن می‌توان به نبشی و ناودانی، اشاره کرد. در مقابل پروفیل بسته به پروفیلی گفته می‌شود که دارای سطح مقطع بسته ای هستند. از معروف‌ترین آنها می‌توان به قوطی آهن و لوله اشاره کرد. همچنین پروفیل‌ها را به دو دسته سبک و سنگین هم طبقه بندی می‌کنند و در یک تقسیم‌بندی دیگر هم پروفیل ها را به دو دسته پروفیل ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌کنند که در ادامه به توضیح بیشتر در این مورد خواهیم پرداخت.

قوطی پروفیل چیست؟

مورد بعدی که در این بخش به بررسی آن خواهیم پرداخت، قوطی پروفیل نام دارد. قوطی پروفیل جزو پروفیل‌های بسته بوده و به دو نوع سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شود. قوطی‌های سبک دارای ضخامت 0.5 تا 1.5 میلی متر بوده و اگر ضخامت آنها بین 2 تا 3 میلی متر باشند به قوطی پروفیل ساختمانی شهرت دارند. اما اگر چنانچه ضخامت قوطی پروفیل بالاتر از 4 میلی‌متر باشد، به قوطی پروفیل صنعتی در بازار نام می‌گیرد.

بررسی قیمت قوطی پروفیل و عوامل تاثیرگذار بر آن

قیمت قوطی پروفیل در درجه اول به نوع سبک و یا سنگین آن و ضخامتی که دارد، بستگی دارد. طبیعتاً قیمت قوطی سنگین و با ضخامت بالا بیشتر خواهد بود. همچنین فرآیند ساخت قوطی پروفیل هم در قیمت نهایی آن تأثیرگذارخواهد بود. مورد بعدی که تعیین‌کننده قیمت قوطی پروفیل خواهد بود، کارخانه سازنده آن و آلیاژهایی که در ساخت آن به کار رفته‌اند، می‌باشد. در کنار این موارد نوسانات قیمت ارز در داخل کشور را هم نمی‌توان بی تاثیر دانست.

پروفیل صنعتی چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، یکی از انواع پروفیل‌ها در بازار به پروفیل صنعتی مشهور است. پروفیل صنعتی به دلیل اینکه از ورق سیاه با ضخامت بالا ساخته می‌شود، به این اسم شهرت پیدا کرده است. اصلی‌ترین تفاوت پروفیل صنعتی با ساختمانی این است که ضخامت آنها بالاتر از 6 میلی متر و ابعاد آنها بالاتر از 12 سانتی‌متر می‌باشند. همچنین بهتر است بدانید که اصلی‌ترین کاربرد آن در سازه‌های صنعتی مانند ساخت بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی بزرگ، ساخت خرپاهای غول پیکر و صنایع کشتی‌سازی و ساخت انواع ماشین‌آلات می‌باشد.

بهتر است بدانید که در بازارهای جهانی این پروفیل به پروفیل ساختمانی سنگین شهرت دارد. اما در کشور ما در یک دسته‌بندی مجزا قرار می‌گیرند. در این زمینه، بارزترین مشخصه‌ای که این پروفیل ها دارند را می توان استحکام بالا و ابعاد بزرگشان در نظر گرفت.

02

بررسی قیمت پروفیل صنعتی و عوامل تاثیرگذار بر آن

قیمت پروفیل صنعتی در بازار کشور ما مانند سایر آهن آلات قیمت ثابتی ندارد و تحت تاثیر عوامل مختلف می‌تواند بالا یا پایین شود. اگر بخواهید قیمت آنلاین و به روز پروفیل‌ صنعتی را بدانید، قیمت آن را در وب‌سایت ما در فولاسل همیشه می‌توانید بررسی کنید. اما در تعیین قیمت پروفیل صنعتی عوامل زیادی می‌توانند تاثیر‌گذار باشند که مهمترین آنها موارد زیر می‌باشند:

  • کیفیت مواد سازنده پروفیل صنعتی
  • ابعاد پروفیل صنعتی
  • تغییرات نرخ ارز در داخل کشور
  • میزان عرضه و تقاضا برای این پروفیل
  • کارخانه سازنده پروفیل صنعتی
  • وضعیت بازار جهانی پروفیل صنعتی

پروفیل زد چیست؟

پروفیل زد یک نوع پروفیل باز می‌باشد که سطح مقطع آن به شکل حرف Z در انگلیسی می‌باشد. به همین دلیل در کشور ما به آن پروفیل زد می‌گویند. کاربرد اصلی این نوع پروفیل در بالا بردن استحکام سازه‌های مختلف می‌باشد. در اصل می‌توان این پروفیل را به عنوان یک سازه ثانویه در نظر گرفت که در صنعت ساخت‌و‌ساز، ساخت سوله‌ها، صنعت خودروسازی و ساخت ریل و غیره کاربرد دارد. در کشور ما پروفیل زد در انواع فولادی، آلومینیومی و گالوانیزه ساخته می‌شوند و بر اساس شکل ظاهری که دارند، در سه دسته‌بندی با نام‌های پروفیل زد ساده، پروفیل زد لبه‌دار و پروفیل زد پانچ دار قرار می‌گیرند.

03

قیمت پروفیل زد و عوامل تاثیرگذار بر آن

قیمت پروفیل زد در کشور ما تحت تاثیر عوامل زیادی قرار  می‌گیرد و نمی توان قیمت ثابتی را در همه ایام سال برای آن در نظر گرفت. به همین دلیل بررسی قیمت روز پروفیل زد به صورت آنلاین و روزانه بهترین کار ممکن خواهد بود که می‌توانید انجام دهید. ما در سایت فولاد سل قیمت انواع پروفیل زد را بر اساس ضخامت و مقطع آن به شما نشان خواهیم داد. اما بهتر است به بررسی این مورد هم بپردازیم که قیمت پروفیل زد در بازار تحت تاثیر چه عواملی قرار می‌گیرد. در این زمینه مهمترین موارد می‌توانند گزینه‌های زیر باشند.

  • قیمت روز آهن
  • ضخامت و ابعاد پروفیل زد
  • نوسانات ارز
  • کارخانه سازنده پروفیل زد
  • هزینه های حمل و نقل

کلام پایانی

امروزه فولاد و انواع پروفیل به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. ما در صنعت ساخت‌و‌ساز، ماشین‌سازی، ساخت کارخانه و سوله و حتی کشتی‌سازی و موارد بسیار دیگری از انواع پروفیل استفاده می‌کنیم. به همین دلیل بررسی قیمت قوطی پروفیل یه قیمت پروفیل زد و حتی قیمت پروفیل صنعتی و غیره از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. برای بررسی قیمت روز انواع پروفیل می‌توانید از وب سایت فولادسل استفاده نمایید و در صورت نیاز برای ثبت سفارش برای خرید با مشاوران ما در ارتباط باشید. امیدواریم مطالب این بخش برای شما مفید بوده باشند.