بررسی اصول اخلاق حرفه ای در محیط کار

اخلاق حرفه ای در محیط کار یکی از مفاهیم مهمی است که امروزه شرکت های مختلفی به دنبال پیاده سازی آن در سازمان خود هستند. البته مفهوم اخلاق حرفه ای در کشور ما آنطور که باید و شاید دنبال نمی شود. با این حال نیاز مبرمی به پیاده سازی مفاهیم اخلاق حرفه ای در مشاغل مختلف وجود دارد. در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که اهمیت و فواید مدیریت اخلاق در محیط کار چیست و چه اصولی را باید برای اخلاق مداری در محیط کار رعایت کنیم.

اخلاق حرفه ای در محیط کار چیست؟

اخلاق حرفه ای در محیط کار به مجموعه ای از اصول و مقرراتی گفته می شود که برای داشتن رفتار حرفه ای در محیط کار تعیین شده اند. اخلاق حرفه ای می تواند موارد مختلفی را شامل شود، از مسئولیت پذیری گرفته تا احترام به دیگران و رعایت انصاف در فعالیت های شغلی. رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کار مزایای بسیار زیادی را در درجه اول برای کارمندان و در نگاهی جامع تر برای کل سیستم خواهد داشت.

اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کار

رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این بابت که با این کار، احترام و اعتماد بین ذینفعان سازمان افزایش خواهد یافت. مجموعه و یا شرکت شما به حالتی سازمان یافته تبدیل شده و امکان پیشگیری و یا پیگیری تعارضات و مشکلات وجود خواهد داشت. به بیان دیگر، به کمک اخلاق مداری در محیط کار این امکان به وجود می آید که بتوانیم تا از حقوق و منافع همه افراد مرتبط با سازمان دفاع کنیم.

آیا هر حرفه ای به اخلاق شغلی نیاز دارد؟

می توان گفت که هر حرفه ای به اخلاق مداری در محیط کار نیاز خواهد داشت‌. به خصوص در آن دسته از مشاغلی که به نوعی در تعامل با افراد زیادی هستند. مثال بارز چنین وضعیتی را باید مشاغل بهداشتی درمانی دانست. چنین مشاغلی کد ها و یا هنجار های اخلاقی خاص خود را دارند که اهداف، ارزش ها و چالش های آن حرفه خاص را منعکس می سازند.

وجدان کاری چیست و چه ارتباطی با اخلاق حرفه ای در محیط کار دارد؟

در تعریف اینکه وجدان کاری چیست، باید بگوییم که وجدان کاری به معنای تفکر در مورد پیامد های اخلاقی هرگونه تصمیمی است که یک فرد در طی فعالیت حرفه ای خود می گیرد. وجدان کاری مستلزم داشتن احساس وظیفه و تعهد به کاری خواهد بود که مطابق با ارزش ها و اصول اخلاق حرفه ای تعیین شده است.

وجدان کاری ارتباط تنگاتنگی با اخلاق حرفه ای در محیط کار دارد. از این بابت که به پرسنل یک سازمان کمک خواهد کرد تا رفتار خود را با توجه به استاندارد های اخلاق حرفه ای هماهنگ سازند. همچنین برخورداری از وجدان کاری به پرسنل یک سازمان کمک خواهد کرد تا از مشکلات و یا معضلات اخلاقی اجتناب کنند. همچنین در صورت وقوع هر مشکلی، به دنبال یافتن بهترین راه حل برای رفع آن مشکل باشند.

فواید مدیریت اخلاق در محیط کار

مدیریت اخلاق در محیط کار فواید بسیار زیادی را برای یک سازمان در پی خواهد داشت. از جمله فواید مدیریت اخلاق در محیط کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد و بهره وری کار. یکی از مهمترین فواید مدیریت اخلاق در محیط کار، مربوط به بهبود عملکرد و بهره وری کار هر یک از پرسنل خواهد بود. زمانی که روند کلی یک سازمان بر مبنای رعایت اصول و کد های اخلاق حرفه ای استوار باشد، بهره وری و عملکرد کلی سازمان به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.
  • کاهش هزینه های ناشی از تخلفات قانونی یا نظارتی. از دیگر فواید مدیریت اخلاق در محیط کار می توان به کاهش هزینه های ناشی از تخلفات اشاره کرد. زمانی که تک تک اعضای سازمان رعایت کد های اخلاقی را در اولویت کاری خود قرار دهند، احتمال وقوع تخلفات به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.
  • افزایش وفاداری مشتریان. بسیاری از صاحب نظران معتقدند که یکی دیگر از فواید مدیریت اخلاق در محیط کار این است که باعث می شود تا رضایت مشتریان افزایش یابد. این رضایت منجر به افزایش وفاداری مشتریان به برند شما نیز خواهد شد.

اهمال کاری چگونه با اخلاق حرفه ای در تعارض است؟

اهمال کاری به معنای به تعویق انداختن وظایفی است که یک کارمند در طول ساعات فعالیت خود در سازمان، موظف به انجام آن ها است. اهمال کاری اثرات منفی فراوانی دارد که در تعارض با اصول اخلاق حرفه ای در محیط کار خواهند بود. از جمله اثرات منفی اهمال کاری می توان به کاهش اعتماد کارفرمایان، مشتریان و حتی همکاران اشاره کرد. اضطراب و استرسی که برای خود و سایر افراد سازمان و یا مشتریان ایجاد می کنید، از دیگر اثرات منفی اهمال کاری خواهد بود‌.

چه اخلاقی را باید در محیط کار رعایت کنیم؟

برای اخلاق مداری در محیط کار توصیه می شود تا از اصول اخلاقی سازمان خود پیروی کنید. برای آشنایی با اصول اخلاق حرفه ای در محیط کار می توانید از مطالب مفید وب سایت های مختلفی همچون جاب ویژن کمک بگیرید. در اینجا شما را با چند قانون اخلاقی مهم آشنا می کنیم.

02

پیروی از قوانین سازمان:

پیروی از قوانین سازمان یکی از مهم ترین اصول اخلاق حرفه ای در محیط کار خواهد بود. بر طبق این اصل، کارکنان یک سازمان باید از قوانین و مقرراتی که برای رفتار و عملکرد کارکنان تعیین شده اند، پیروی کنند. ما به عنوان عضوی از سازمان در هر مقام و منصبی که باشیم، باید از این قوانین و اصول اخلاق حرفه ای در محیط کار مطلع باشیم و آن ها را رعایت کنیم.

ایجاد روابط حرفه ای با سایر همکاران:

ایجاد روابط حرفه ای با سایر همکاران به عنوان یکی از مهمترین اصول اخلاق حرفه ای در محیط کار شناخته می شود. به هنگام ارتباط با همکاران باید رعایت اصولی همچون احترام، همدلی، همفکری، همکاری را در نظر داشته باشیم.

ارتباط مؤثر در محیط کار:

به عنوان یکی از اصول اخلاق حرفه ای در محیط کار باید با سایر افراد در محیط کار به صورت شفاف و در کمال ادب ارتباط برقرار کنیم.

مسئولیت پذیری

به عنوان یکی از اعضای سازمان باید در برابر کار هایی که انجام می دهیم یا تصمیماتی که می گیریم، مسئولیت پذیر باشیم. همچنین باید از شانه خالی کردن از مسئولیت ها پرهیز کنیم. به جای آن باید از خطا ها و کمبود های خود درس گرفته و زمینه های و رشد و توسعه حرفه ای خود را فراهم سازیم.

به فکر منافع شرکت بودن

باید در محیط کار به گونه ای رفتار کنیم که به منافع و اهداف شرکت اهمیت دهیم و برای دستیابی به آن ها تلاش کنیم. همچنین باید با مشتریان و شرکای تجاری با احترام رفتار کنیم و از ارائه خدمات و محصولات با کیفیت به آن ها اطمینان حاصل کنیم.

03

سخن پایانی

در این مقاله اصول اخلاق حرفه ای در محیط کار را بررسی کردیم. نشان دادیم که چگونه رعایت این اصول می تواند به ایجاد یک فضای کاری سالم، موثر و پایدار کمک کند. سپس چند اصل اخلاقی را که باید در محیط کار رعایت کنیم، معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد که به شما در مسیر آشنایی با اصول اخلاق حرفه ای کمک کند.