تاثیر تحریم‌ بر آهن آلات

تأثیر تحریم بر آهن آلات همچنان ادامه دارد. طبق کارشناسان شهرآهن تأثیر تحریم بر قیمت آهن و محصولات فولادی همچون میلگرد و تیرآهن در سال 98 سبب کاهش تولیدات داخلی شده و در نتیجه می تواند بازار داخل را دچار رکورد کند. تحریم بر بازار آهن در سال گذشته بر روی  تمام جنبه های بازار آهن کشور تأثیر منفی گذاشت به گونه ای که بازار مسکن را نیز متزلزل نمود. در این راستا تصمیمی گرفتیم تا از دیدگاه کارشناسان شهرآهن این امر را بررسی نماییم.

تحریم فولاد ایران

تحریم فولاد ایران باتوجه به بررسی های انجام شده  دلایل متعددی را شامل می شود. اولین دلیلی که به نظر کارشناسان شهر آهن رسیده است مربوط به بازار ارزی می باشد، چون نرخ ارز دچار نوسانات شدیدی شد و در یک بازه زمانی همه منتظر پایین آمدن قیمت ها بودند؛ این انتظار باعث شد بازار به  طور کلی دچار افت شود و یا به  قول معروف بازار بخوابد. از طرفی همین موضوع باعث شد که نقدینگی مردم کاهش پیدا کند و میزان تقاضا برای انواع مختلف آهن کاهش یابد و به  این صورت بازار داخلی آهن و میلگرد دچار مشکل شود.

ممنوعیت صادرات آهن

ممنوعیت صادرات آهن در حال حاضر به چشم می خورد. ولی الان نگرانی بیشتر کارشناسان و افراد فعال در بازار آهن این است که این تحریم ها شدت بگیرد، در صورتی که این اتفاق بیافتد در مرحله اول بودجه ای که به بخش های عمرانی اختصاص داده می شود کاهش پیدا می کند و در مرحله دوم شاهد ضعیف تر شدن بازار صادراتی خواهیم بود.

قیمت آهن بعد از تحریم

 

قیمت آهن بعد از تحریم چه می شود؟ از آنجایی که نمی توان حدس دقیق در مورد قیمت میلگرد و آهن در آینده زد اما باتوجه به آنکه ما تجربه تجریم و افزایش قیمت آهن را داشته ایم، کار دشواری نیست که حدس افزایش نجومی قیمت ها را زد. اما جدای از تحریم عوامل دیگری نیز بر قیمت آهن تأثیر گذار هستند. کارشناسان ما در شهرآهن سه احتمال اصلی را در نظر گرفته اند. ما هم مثل شما امیدواریم که اتفاق های بد از بازار دور بمانند. در ادامه احتمالاتی که در صورت افزایش تحریم ها پیش روی قیمت بازار آهن است را با هم بررسی می کنیم.

  • اولین احتمال این است که با اوج گرفتن تحریم ها، صادرات آهن کاهش پیدا کند و قیمت ارز نیز بالا تر برود و به دنبال آن قیمت محصولات فولادی روند افزایشی را طی کند. اما این بالا رفتن قیمت به  معنی رونق گرفتن بازار و افزایش خرید و فروش نیست، چون میزان تقاضا با بالا رفتن قیمت، پایین می آید.
  • دومین احتمال این است که اگر تحریم ها اوج بگیرند میزان عرضه در بازار افزایش پیدا کند و قیمت آهن آلات وابستگی خود را نسبت به  بازار ارز، از دست بدهد. این یعنی با بالا رفتن نرخ ارز ، عرضه داخلی محصولات فولادی مانند میلگرد بیشتر شود و همین از بالا رفتن قیمت ها جلوگیری کند.
  • احتمال آخر این است که بازار آهن هیچ انعطافی در برابر افزایش نرخ ارز از خود نشان نمی دهد و همین باعث می شود که سرمایه داران صنعت فولاد نتوانند در این بازار دوام بیاورند و همین باعث کاهش قیمت آهن شود.

 

از طرفی در ادامه این روند عرضه داخلی بالا خواهد رفت و قیمت محصولات فولادی، به خصوص میلگرد، باعث می شود که سطح تولیدات داخلی کاهش پیدا کند و بازار دچار یک رکود شود.

این که کدام یکی از موارد بالا اتفاق خواهد افتاد، به  تصمیمات دولت و مدیریت این بحران بستگی دارد و باید دید که چه تدابیری برای مقابله  با این مشکلات در نظر گرفته اند. دولت باید در چنین شرایطی حتما راه حل های مختلفی را برای حل این مشکل در نظر بگیرد و بتواند بهترین راهکار برای حل این موضوع و پشت سر گذاشتن این بحرانی را انتخاب کند. اشتباه کردن در چنین شرایطی اصلا مجاز نیست و می تواند ضربه  بدی به بازار آهن وارد کند.

متأسفانه علاوه بر تحریم گاهی از تولید کنندگان داخلی نیز ضربه می خوریم. در بازار مشاهده می کنیم که برخی از تولید کنندگان داخلی محصولات فولادی و آهن آلات را روانه بازار نکرده و انبارهای خود را از محصولات مایحتاج به امید بدست آوردن سود بیشتر پر کرده اند. مشکلات تولید از یک سو و وارد نکردن محصولات تولیدی از سوی دیگر سبب افزایش قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی می گردد.