معروف ترین مساجد استانبول در تور استانبول

شهر دیدنی استانبول از مهم ترین مقاصد گردشگری ترکیه می باشد. این شهر تاریخی دارای بناهای تاریخی است که مساجد استانبول از جمله این بناهای جذاب می باشد. این مساجد از مهم ترین جاذبه های استانبول هستند که شهرت جهانی دارند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که در این شهر بیش از 3000 مسجد وجود دارد که بیشتر این مساجد آثار به جا مانده از دوران عثمانی هستند. از میان تمامی این مساجد 7 تا از آنها جز آثار فاخر و دیدنی این شهر به حساب می آیند که در ادامه مطلب به معرفی آنها خواهیم پرداخت. 

1- مسجد ایا صوفیه 

مسجد ایاصوفیه از مشهور ترین آثار باستانی استانبول در تور استانبول است که در قرن 6 میلادی در دوران بیزانس  به عنوان یک کلیسا ساخته شد. ایاصوفیه قرن ها بزرگ ترین کلیسای جهان به شمار می آمد. این کلیسا در دوران عثمانی به مسجد تبدیل شد و سرانجام به دستور آتاتورک به موزه تبدیل شد و سالانه گردشگران بسیاری از آن بازدید می کنند.

2- مسجد سلیمانیه 

به گزارش سفر باتو ، مسجد سلیمانیه در سال 1550 به دستور سلطان بزرگ عثمانی سلطان سلیمان عثمانی ساخته شد. این مسجد باشکوه یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی استانبول است که توسط استاد سنان معمار معروف عثمانی ساخته شد. مسجد سلیمانیه دارای بیمارستان، مدرسه طب، کاروانسرا، حمام، عمارت و آشپزخانه نیز می باشد. در حیاط مسجد مزار سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان نیز به چشم میخورد. 

ازمیان مطالب پیشین سایت:

دیدنی های سفر به ایتالیا

 

3- مسجد آبی 

مسجد آبی از زیباترین مساجد ترکیه می باشد که درست در مقابل مسجد ایاصوفیه واقع شده است. قدمت این مسجد به قرن 17 ام میلادی باز می گردد. نام دیگر این بنا مسجد سلطان احمد می باشد اما به دلیل استفاده از کاشی ها و سرامیک های آبی در دیواره های سراسر مسجد به مسجدآبی معروف شده است. معماری مجسد آبی با دیگر مساجد استانبول تفاوت دارد. مسجد آبی دارای 6 مناره است در صورتیکه دیگر مساجد ترکیه دارای 2 یا 4 مناره هستند. تاریخ ساخت این مسجد به سال 1609 باز می گردد که تا سال 1616 ادامه یافت. مسجد آبی آخرین مسجدی است که در دوران عثمانی ساخته شد. 

4- مسجد اورتاکوی 

مسجد اورکاتوی که به نام مسجد مجیدیه اعظم نیز شناخته می شود مسجدی زیباست که ساخت آن به قرن 18 میلادی باز می گردد. اگر چه مسجد اورکاتوی مسجد بزرگی نیست اما به شما توصیه می کنیم تا در سفر به استانبول حتما زمانی برای بازدید از آن اختصاص دهید. اورکاتوی در مجاورت پل بسفر قرار دارد که این مجاورت تلفیقی از سنت و مدرنیته را در کنار هم به وجود آورده است. در هنگام شب نور پردازی پل بسفر بر زیبایی این مسجد می افزاید. 

5- مسجد رستم پاشا

مجسد رستم پاشا در تور استانبول ارزان و لحظه آخری از دیگر بناهای باشکوهیاست که به دست معمار معروف عثمانی استاد سنان و به دستور وزیر اعظم دربار عثمانی رستم پاشا ساخته شد. در این مسجد کاشی های ایزنیک به کار رفته که آن را خاص و منحصر به فرد نموده است. مسجد رستم پاشا در نزدیکی منطقه شاخ طلایی یا همان گلدن هورن قرار دارد.  وجود گلهای میخک، لاله، رز، زنبق نیز بر زیبایی این مسجد افزوده است. 

6- مسجد فاتح استانبول 

در سال 1453 زمانی که سلطان محمد فاتح استانبول را فتح کرد دستور ساخت اولین مسجد استانبول را بر روی خرابه های کلیسای حواریون صادر نمود و این مسجد به افتخار او فاتح نام گذاری شد. سبک معماری این مسجد به سبک معماری اسلامی است. در سال 1766 این مسجد در اثر زمین لرزه خسارت فراوانی دید اما در سال 1771 بازسازی شد. مزار سلطان محمد و همسرش نیز در پشت ساختمان مسجد قرار گرفته است. بیشتر بخوانید: 

جاذبه‌های گردشگری استانبول در تور استانبول

7- مسجد ایوب سلطان 

مسجد ایوب سلطان یکی از زیباترین مساجد ساخت عثمانی است . ایوب یکی از وفادارترین یاران و پرچم دار سپاه پیامبر اسلام بود. وی در لشکر کشی به قسطنتنیه به شهادت رسید و پیکرش را در همان جا به خاک سپردند و بر مزارش مقبره ی کوچکی ساخته شد. مسجد ایوب سلطان در سال 1458 میلادی پس از تصرف قسطنتنیه ساخته شد. این مسجد در نزدیکی منطقه شاخ طلایی و در سالحل بسفروس قرار گرفته است. مسجد ایوب سلطان یک بار به طور کلی در اثر زلزله تخریب شد و در سال 1800 به دستور سلطان سلیم عثمانی مجدد ساخته شد. این مسجد برای دولت های عثمانی از اهمیت بالایی برخوردار بود و به طوری که تمامی مراسم تشریفاتی خود را در این محل برگزار می کردند.