چه فرش‌هایی را باید به قالیشویی بسپاریم؟

این مورد بسیار مهمی است که کدام فرش خود را باید به قالیشویی بسپاریم و کدام فرش را چندان لازم نیست که هر شش ماه یک بار به کارخانه قالیشویی بسپاریم.

قبل از هر چیز شما باید با کیفیت و کارکرد کارخانه قالیشویی خود آشنا باشید. زیرا حتی اگر فرش شما بهترین کاندیدا برای سپردن به یک کارخانه قالیشویی باشد باز هم در یک قالیشویی نامناسب و بد، احتمال آسیب دیدن فرش شما بسیار زیاد است.

البته قالیشویی نوین یکی از معدود کارخاجات قالیشویی است که بیشتر فرش‌های دستباف و ماشینی را با کیفیت فوق‌العاده بالا می‌شوید.

کارگران قالیشویی کاری بسیار سخت را در پیش دارند. از یک سو باید با آب و مواد شوینده سر و کار داشته باشند و از سوی دیگر گاهی یک اثر هنری را برای شستشو به آنها می‌سپارند.

این که فرشی را که شما در خانه پهن می‌کنید و زیر پاست، باید به خوبی بشناسید و این کاری است که شاید برای همه امکان‌پذیر نباشد. در بسیاری موارد فرش‌های نفیس از پدر و مادر‌ها به فرزندان می‌رسند و مالک فرش چندان نمی‌داند که فرشی که اکنون کثیف شده است و زیر پاست بافت کدام منطقه ایران است و از چه جنسی در بافت آن استفاده شده است.

تخصص قالیشویی در شناختن فرش

فرش‌های ماشینی از هر کارخانه و جنسی که باشند موضوعات نچندان با اهمیت در قالیشویی‌ها هستند. این فرش‌ها مانند لباس‌های سری دوزی شده‌اند. درست است که مبالغ نسبتا زیادی برای خرید فرش ماشینی صرف می‌کنید اما این فرش‌ها عمری بسیار محدود دارند و هر بار که به قالیشویی سپرده می‌شوند افتی معنی دار در کیفیت آنها پیش می‌آید. به کار بردن مواد مصنوعی در بافت فرش و رنگ آن سبب می‌شود در شستشو مقداری از این مواد پاک شوند و همین باعث می‌شود بعد از شستشو ، فرش شما مانند روز اولش نباشد.

موادی که برای براق کردن نخ‌های نایلونی استفاده می‌شود در برابر شویند‌ها بسیار حساس‌اند و همین باعث می‌شود که در اولین شستشو فرش کمی مات تر از آن چیزی که قبلا بود چشم بیاید.

خرید فرش ماشینی عملا خرید فرشی برای مصرف است و هر کالایی که برای مصرف خرید می‌شود باید، به مصرف رسیده و تمام شود. فرش شما هم بعد از ده سال به راحتی تمام می‌شود. بعد از ده سال فرش ماشینی استحکام و رنگ و رخ خود را از دست می‌دهد و همین باعث می‌شود که شما بعد از گذشت این زمان به سراغ خرید یک فرش دیگر بروید.

اما فرش‌های دستباف. این فرش‌ها بهترین کار کرد رادر قالیشویی دارند. اساسا سیستم شستشوی قالیشویی‌ها از دیرباز تا به امروز، مناسب شستشوی این دسته از قالی‌ها و فرش‌ها طراحی شده است.

قالیشویی / شست و شوی فرش

 

 کدام فرش‌های دستباف در قالیشویی بهترین کارکرد را دارند

اگر در بازار فرش ایران وارد شده باشید؛ درمی‌یابید که هر فرشی با جایی که در آن بافته می‌شود شناخته می‌شود. علاوه بر آن متریال به کار رفته در فرش است که حتی قیمت فرش را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرش‌هایی که در بافت آنها از ابریشم بهره برده شده به شدت گران بها هستند. فرش‌های بافته شده در تبریز، کاشان، قم، کرمان و نائین نیز از دیگر دست بافته‌های شهرهای دیگر پر بهاترند.

فرش‌های بافت کاشانی که در بافت آنها از پشم و پنبه استفاده شده‌اند در برابر شستشو به شدت مقاومند و عملا هیچ مشکلی بعد از شستشو برای آنها پیش نمی‌آید. همین طور رنگ به کار رفته در این قالی‌ها نیز از آنجایی که رنگ‌های طبیعی است، عملا بعد از شستشو دچار قاطی شدن رنگ نمی‌شوند.

در قالیشویی نوین بهترین پرسنل قالیشویی را برای شستشوی فرش‌های دستبافت و ابریشمی به کار می‌گیرند. این پرسنل به خوبی جنس فرش شما می‌شناسند و می‌توانند با استفاده روش‌های فوق‌العاده حرفه‌ای به شسته‌شوی این دسته از فرش‌ها بپردازند. قالیشویی نوین در شستشوی قالی‌های دستباف، خود را حافظ فرهنگ اصیل فرش در ایران می‌داند و برای این کار اوج تلاش خود را به کار می‌گیرد.