رابطه عدم تمکین زن و مهریه

امروزه یکی از مهمترین مباحثی که در دادگاه خانواده مطرح می گردد مربوط به مهریه زوجه است. متاسفانه عدم آگاهی کامل از قوانین مربوط مهریه باعث شده است مسائل عدیده ای برای بسیاری از مردان رخ دهد.

مسائل مربوط به مهریه باعث می گردد زندگی مرد از تمامی جهات ممکن تحت تاثیرات منفی مطالبه مهریه از جانب زن قرار گیرد. در این مقاله به رابطه عدم تمکین زن و مهریه وی خواهیم پرداخت در ادامه با وکیل مهریه همراه باشید...

مهریه چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است تعریف جامعی از مهریه ارائه دهیم. مهریه در شرع و علم حقوق مالی است که زوج در زمان وقوع عقد نکاح به همسر خود می پردازد و یا مکلف به پرداخت آن می شود.

بنابراین به محض وقوع عقد نکاح میان زوجین، زن صاحب نصف از مهریه می گردد و همسر جز در موارد بطلان و یا فسخ نکاح، موظف به پرداخت آن می گردد. این مالکیت می تواند بالفعل و یا بالقوه باشد.

تمکین به چه معناست؟

تمکین در لغت به معنای تن در دادن است و در اصطلاح عامیانه، به معنای انجام خواسته های مرد توسط زن می باشد. معنای حقوقی تمکین از معنای لغوی و اصطلاحی آن دور نمانده است و می توان تمکین را به معنای فرمانبرداری زن از مرد در برابر درخواست های قانونی و برحق وی در زندگی مشترک، اعم از انجام امور منزل و همسر داری و روابط زناشویی دانست.

با این حال می توان تمکین را به دو دسته تقسیم نمود؛ تمکین عام و تمکین خاص.

تمکین عام به چه معناست؟

تمکین عام به معنای حسن رفتار زن در زندگی مشترک با همسر خود و رعایت بهداشت و آراستگی خود، فرزندان و منزل برای مرد با توجه به شرایط مالی همسر می باشد. همچنین در این خصوص باید مقتضای زمان و مکان را نیز در نظر گرفت.

هر گونه رفتار زن در زندگی مشترک باید متعادل و متعارف جامعه بوده و به معنای اطلاعت وی از تمام دستورات مشروع مرد باشد. چنین امری در حقوق به معنای تمکین عام بوده و حق زن نسبت به نفقه را ایجاد می کند.

اما نکته ای که باید مطرح نمود این است که تمکین عام تاثیری بر حق زن مبنی بر مطالبه مهریه ندارد. به عبارت دیگر اگر زنی تمکین عام ننماید و از انجام وظایف مربوط به زن در زندگی مشترک خودداری کند، باز هم می تواند نسبت به دریافت مهریه اقدام نموده و حکم محکومیت مرد به مطالبه مهریه را درخواست نماید.

تمکین خاص به چه معناست؟

تمکین خاص به معنای اجازه زن مبنی بر انجام آمیزش جنسی مرد با وی می باشد. همانگونه که در ابتدا توضیح دادیم به محض وقوع عقد نکاح، زن مالک نصف مهریه می گردد و برای مالکیت تمام مهریه، نیاز به تمکین خاص دارد.

بنابراین تمکین زن به معنای عام و انجام امور منزل و همسر داری شرط مالکیت تمام مهریه نخواهد بود تا زمانی که زن راضی به انجام تمکین خاص گردد.

بنابراین می توان گفت، تمکین اگر از نوع خاص باشد در میزان مهریه تاثیرگذار است نه بر حق زن مبنی بر مطالبه و یا عدم مطالبه مهریه.

چرا که زن تحت هر شرایطی حق مطالبه مهریه را دارد مگر اینکه خود آن را به شوهر بذل نماید و یا اینکه عقد آن ها مشمول فسخ و یا بطلان نکاح قرار گیرد.

تاثیر حق حبس بر حق مطالبه مهریه

از جمله حقوقی که قانون برای زن در خصوص مهریه در نظر گرفته است، حق حبس می باشد. بدین معنا که زن می تواند تا زمان دریافت نصف مهریه خود از مرد از تمکین خاص خودداری نماید و از این طریق مرد را مجبور به پرداخت مهریه نماید.

در اینجا ذکر دو نکته حائز اهمیت است:

 اول اینکه اگر زن تنها یکبار تمکین نماید دیگر نمی تواند از حق حبس استفاده کند و دوم اینکه در صورت تقسیط مهریه از جانب دادگاه و پرداخت اولین بخش از اقساط مقرر شده، زن موظف به تمکین می گردد.

 در غیر این صورت از حق دریافت نفقه در مدت زمان عدم تمکین محروم شده. هرچند حق او بر مطالبه نصف مهریه همچنان محفوظ است.

باید در پایان به این نکته اشاره نمود که در صورت بروز مسئله فوق، مرد حق ازدواج مجدد را بدون کسب اجازه از همسر اول خود به دست خواهد آورد. هر چند این مسئله نیز نمی تواند خللی به حق دریافت مهریه زن وارد نماید و مرد همچنان موظف به پرداخت آن خواهد بود.

ارتباط با وکیل متخصص مهریه و نفقه

دعاوی خانوادگی امروزه گریبانگیر بسیاری از خانواده ها شده است و در این میان به دلیل عدم آگاهی بانوان از حق و حقوق خود و عدم توانایی بر نحوه مطالبه آنها سبب گشته تا در بسیاری از این دعاوی خانوادگی  حقوق زوجه بالاخص حقوق مالی زوجه پایمان و نادیده انگشاته شود.

قطعا بهترین و هوشمندانه ترین راه کسب مهارت  و اطلاعات حقوقی برای مطالبه حق و حقوق خود ارتباط با وکیل خانواده  و کسب مشاوره حقوقی لازم در زمینه های مختلف حقوقی اعم از مهریه و نفقه می باشد .

وکیل خانواده گروه حقوقی عدل جویان نظر به بیش از 10سال فعالیت تخصصی در زمینه دعاوی خانوادگی و موفقیت در اکثریت پرونده های خود آماده پیگیری پرونده خانواده شما اعم از مطالبه مهریه و نفقه و حضانت و... و همچنین ارائه برترین و سودمند ترین مشاوره حقوقی می باشد.

برای ارتباط با وکلای متهد و متخصص عدل جویان با شماره 02144386581 تماس حاصل فرماید و مشاوره حقوقی رایگان دریافت نماید در ضمن می تواند به صورت حضوری به آدرس صادقیه ، فلکه دوم صادقیه ، خیابان صادقیه جنوبی، پلاک 41 طبقه 4 مراجعه فرمایید . همچنین جهت مشاوره آنلاین نیز می توانید وارد سایت گروه حقوقی عدل جویان ، به آدرس اینترنتی https://adljooyan.com شده و از قسمت پرسش و پاسخ حقوقی جواب سوالات خود را به دست آورید.