رفتارهای خودخواهانه و خصمانه آمریکا قابل پذیرش نیست

« سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت، این کشور به الگویی برای دیگر کشورها جهت مبارزه با ویروس کرونا تبدیل شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در مصاحبه‌ای گفت، «ما نه‌تنها اولین کشوری بودیم واکسن [علیه کرونا] را ثبت کرد بلکه جهت تأمین آن برای دیگر کشورها، بدون قائل شدن هرگونه تبعیضی اعلام آمادگی کردیم».

او در ادامه گفت، برای مثال مقامات آرژانتینی باور دارند که به صورت هوشمندانه‌ای واکسن روسی اسپوتنیک وی را انتخاب کرده‌اند و روسیه حدود یازده میلیون دوز به این کشور ارسال کرده است.

لاوروف افزود: «در همین خصوص، برای تولید محلی اسپوتنیک وی در دیگر کشورها از جمله بلاروس، برزیل، هند، قزاقستان، چین و کره جنوبی توافقاتی صورت گرفته است».

وزیر خارجه روسیه گفت: «اقدامات ما در پاسخ به این همه‌گیری جهانی، در نقاط مختلف جهان مورد اقتباس قرار گرفته است. به‌خصوص می‌توانم به ایجاد مراکز پاسخ ملی، طرح قوانین مختلف و توسعه شبکه آزمایشگاه‌های تشخیصی اشاره کنم».

این مقام روس با اشاره به همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی مسکو در زمینه مبارزه با ویروس کرونا گفت: «ما همکاری‌هایی عملی را با سازمان جهانی بهداشت بسط داده‌ایم که از آموزش کادرهای پزشکی تا مواجهه با همه‌گیری این بیماری را شامل می‌شود. کارشناسان روس به گروه‌های تحقیقاتی تحت این نهاد سازمان ملل ملحق شده‌اند».

لاوروف افزود: «با این حال استانداردهای دوگانه‌ای علیه دستاوردهای علمی روسیه از همان ابتدا شروع شد. عدم دریافت مجوز برای شماری از واکسن‌های کرونای غربی مانع از قراردادهای خرید چند میلیارد دلاری نشدو این یک حقیقت است. به‌علاوه، کمیسیون اروپا از همان ابتدا لیست تأمین‌کنندگان [مواد اولیه] برای شرکت‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس را محدود کرد که مشخصاً رقابتی ناعادلانه محسوب می‌شود».

او در ادامه گفت: «معتقدیم زمانی که پای زندگی و سلامت مردم در میان است، نباید جایی برای سیاست وجود داشته باشد. واقعاً امیدوارم که شرکای اروپایی ما این را در مراحل بعدی تأیید روسیه، این را در نظر داشته باشند».

لاوروف با اشاره به اینکه واکسن روسی اسپوتنیک وی همچنان در انتظار تأیید از سوی آژانس دارویی اروپا است گفت:‌‌ «از سوی دیگر هرچقدر کشورهای بیشتری از اسپوتنیک وی استفاده می‌کنند، لفاظی‌های برخی مقامات و کشورهای اروپایی علیه آن تندتر می‌شود. تا پیش از این حرف از احتیاط می‌زدند و حالا بستن درب‌های اروپا به روی اسپوتنیک وی و دریافت‌کنندگان خارجی آن را خواستار شده‌اند».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «درخصوص شرکای فرانسوی ما، آن‌ها به طور ویژه، با یک مسئله انسانی و علمی، به‌عنوان مسئله‌ای سیاسی برخورد می‌کنند. این موضع به‌شدت با مواضع قبلی فرانسه متناقض است. رئیس جمهور [امانوئل] ماکرون پیش‌تر گفته بود ثبت واکسن اسپوتنیک وی بر اساس ملاحظات علمی و نه سیاسی انجام خواهد شد. یادآوری می‌کنم که فرانسوی‌ها از نوامبر ۲۰۲۰ گفت‌وگو در این‌باره را آغاز کردند و هیأتی از فرانسه نیز به روسیه سفر کردند».

او در ادامه گفت: «همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر به تسریع رویه‌های جهانی منتج شد تا اینکه بخواهد ماهیت روابط میان کشورها را تغییر دهد. این بیماری توزیع مجدد نیروها در عرصه بین‌المللی را تغییر داد و علاوه‌ بر این، قطب‌های غیر غربی رشد اقتصادی و سیاسی توانستند وجهه خود را به‌عنوان بخشی از نظم چندقطبی در حال ظهور تقویت کنند. این چرخش اوضاع به نفع همه نیست. غربی‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا رهبری در عرصه جهانی را پس بگیرند و در همین راستا دولت جدید آمریکا ادعای "نظم قانون محور" و احیای "دموکراسی" و "ارزش‌های لیبرال" را مطرح می‌کند که در واقع فرمولی جدید برای ایجادی تک قطبی و با محوریت آمریکا است».

لاوروف افزود: «از دید ما این رفتار خصمانه و خودخواهانه که هیچ وجه اشتراکی با روابط عادی جهانی ندارد، قابل پذیرش نیست. اصول همکاری از سوی روسیه هیچ تغییری نکرده است. روسیه همچنان سیاست خارجی مسالمت‌آمیز، مسئولانه و چندجانبه را دنبال می‌کند».

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به انتخابات پیش رو در این کشور گفت: «مسئله حضور ناظران بین‌المللی در انتخابات مجلس دومای روسیه در حال پیگیری است. دعوت‌نامه‌هایی از سوی آژانس‌های مختلف روس ارسال شده‌اند. متأسفانه مجموع همکاری دیگر کشورها در این زمینه به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یافته است».