خودزنی جمهوریخواهان

بعد از پایان انتخابات میان دوره ای کنگره، رالی انتخابات بین اعضای حزب جمهوریخواه به پیشتازی «دونالد ترامپ » رئیس جمهوری سابق این کشور شروع شده است که البته این رقابت، رنگ تخریب به خود گرفته است.

به تازگی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در یکی از برنامه‌های تلویزیون «ان‌بی‌سی» اظهار کرده است: اگر سایر نامزدهای احتمالی جمهوریخواه در ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق را از بازگشت مجدد به کاخ سفید و عرصه قدرت منع نکنند، من شخصا به چالش کشیدن او را در نظر خواهم گرفت.

وی افزود: ما چندین نامزد احتمالی داریم که به دنبال شرکت در ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هستند. فکر می‌کنم هر کدام از آن‌ها قبل از اینکه نامزدی خود را رسما اعلام کنند، باید بگویند که «دونالد ترامپ آدم اشتباهی بود. ما او را رد می‌کنیم. او متعلق به حزب جمهوریخواه نیست.»

لازم به ذکر است که بولتون در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان، جرج بوش پدر و پسر در پست‌های مختلف خدمت کرد و پس از روی کار آمدن در ترامپ، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، مشاور امنیت ملی آمریکا بود.

ترامپ سرانجام در جنجالی پر سر و صدا، بولتون را از سمت خود اخراج کرد و گفت که اگر در آن برهه به نصیحت‌های وی درباره حمایت از اغتشاشات ایران و همچنین برهم زدن مذاکرات صلح با کره شمالی، گوش کرده بود، «ما تا الان به جنگ جهانی ششم هم وارد شده بودیم.»

از رقابت تیم دولت قبلی تا نامزدی یک رقیب جدی

همان طور که اشاره شد، مهمترین رقبای ترامپ چه در زمینه تخریب وی و چه در زمینه احتمال نامزدی از اعضای سابق تیم او هستند که پیشتر به بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی دولت ترامپ مطرح بود.

به گزارش نشریه «نیوزویک»، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا هم در مصاحبه با شبکه خبری «ای بی سی نیوز» گفته است که فکر می‌کند گزینه های بهتر از دونالد ترامپ برای رقابت های ریاست‌جمهوری بعدی وجود دارد.

پنس در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند دونالد ترامپ باید دوباره رئیس جمهور شود؟ یا خیر، پاسخ داد: من فکر می کنم این به مردم آمریکا بستگی دارد. اما به عقیده من انتخاب های بهتری هم وجود دارد.

این در حالی است که «لیز چنی» نماینده جمهوریخواه عضو کمیته تحقیقات ششم ژانویه و از مخالفان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا ابراز اطمینان کرده است که ترامپ هرگز بار دیگر رئیس جمهور نخواهد شد.

خودزنی جمهوریخواهان

چنی در اجلاس زنان جهانی از سوی «واشنگتن پست» برگزار شد با اشاره به انتخابات میاندوره‌ای اخیر کنگره آمریکا اظهار داشت: این انتخابات فرصتی بود تا اطمینان حاصل کنیم جلوی قدرت گرفتن دوباره انکارکنندگان انتخابات را می‌گیریم و رای دهندگان در بسیاری از رقابت های این انتخابات این کار را انجام دادند.

نامزدهای احتمالی برای طیف جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴؛

- جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ

- مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری پیشین

- نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل

- مایک پمپئو وزیر پیشین امور خارجه

- سناتور تد کروز

- سناتور تیم اسکات

- کریستی نوم فرماندار داکوتای جنوبی

- ران دسانتیس فرماندار فلوریدا

در این میان از نگاه کارشناسان سیاسی، جدی ترین رقیب در میان جمهوریخواهان، «ران دسانتیس» فرماندار فلوریدا است که در صورت ورود به گود انتخابات می تواند برای ترام دردسرساز شود.

پیشتازی ترامپ در اعلام نامزدی بعد از انتخابات کنگره

با وجود احتمال ورود اعضای دولت قبلی و نامزدهای جدید به عرصه رقابت های انتخاباتی، ترامپ تنها نامزد حزب جمهوریخواه است که تاکنون به طور رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام نامزدی کرده است.

ترامپ شامگاه پانزدهم نوامبر (۲۴ آبان) به صورت رسمی خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ معرفی کرد. وی که در ویلای شخصی خود در ایالات فلوریدا در حضور حامیان و هوادارنش سخن می‌گفت، وعده داد که «آمریکا را دوباره بزرگ و با شکوه» خواهد کرد.

این سومین تلاش دونالد ترامپ برای ورود به کاخ سفید قلمداد می‌شود؛ وی در سال ۲۰۱۶ با برتری برابر هیلاری کلینتون به ریاست جمهوری رسید و در پایان دوره نخست چهار ساله خود در انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۰ مقابل جو بایدن رقیب دموکرات خود شکست خورد.

در شرایط کنونی نیز انتخابات میان دوره ای کنگره نشان داد که نه تنها ترامپ بلکه نگاه مثبتی نیز به جمهوریخواهان در این کشور وجود ندارد و نتایج حاصل شده، گویای انتخاب بین بد و بدتر بود. انتخابات میان دوره‌ای کنگره در حالی پایان یافت که دموکرات‌ها اکثریت سنا را حفظ اما مجلس نمایندگان را به جمهوریخواهان واگذار کردند.

در حالی‌ که نرخ رضایتمندی از بایدن بسیار پایین‌ و تورم افسارگسیخته و اقتصاد نابسامان، دغدغه مزمن بسیاری از مردم آمریکا است اما برخلاف پیش بینی ها استقبال چندانی نیز از طیف رقیب صورت نگرفت.

بنابراین انتخابات کنگره نشان داد که حتی وقتی خود ترامپ در انتخابات حضور ندارد، آمریکایی‌ها به نامزدهای ترامپیستی که عمیقا در تئوری توطئه تقلب در انتخابات و تضعیف دموکراسی غوطه‌ور شدند، روی خوش نشان نمی دهند.